باوجود سه نگاه متفاوت !
به عنوان مثال در طول چندماه اخیر، سه دستگاه متولی دراستان سه آمار متضاد از یک آسیب مهم ورایج اجتماعی نظیر طلاق در استان ایلام منعکس کرده اند که بررسی هر سه آمار وتناقض آن بیانگر عمق مشکلات آماری در کشور را دارد ،مشکلاتی که تاکنون عامل اصلی به نتیجه نرسیدن بسیاری طرحهاوبرنامه های متعدد در استان وحتی کشور شده است.
کد خبر: ۳۴۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ 10 December 2016
تابناک ایلام::سالهاست که موضوع آسیبهای اجتماعی نظیر خودکشی ،اعتیادوطلاق در جامعه در حال گذاری نظیر استان ایلام از روند روبه رشدی برخودارشده بنحوی که این موضوع نگرانی دستگاههای متولی را در پی داشته است.
 
اهتمام به برنامه های فرهنگی واجتماعی در سطح جامعه وتنوع بخشی به برنامه های مختلف در حوزه فرهنگی واجرای برنامه های متعدد پیشگیرانه به روشهای مختلف از جمله اقدامات دستگاههای متولی کاهش آسیبهای اجتماعی جامعه در طول سالیان اخیر بوده است.
 
اجرای برنامه های فرهنگی واجتماعی در مدارس ،دانشگاهها و مساجد وکانون های تجمع ،آموزش خانواده ها توسط دستگاههای متعدد از قبیل آموزش وپرورش ،وزارت کشور ،بهزیستی ،هلال احمر ،بسیج وبهداشت ودرمان وسازمان تبلیغات اسلامی بصورت حضوری وغیر حضوری بخشی از برنامه های در دست اجرا درزمینه کاهش آسیبهای اجتماعی برجسته دراستان ایلام عنوان شده است.
 
با وجود اینکه تاکنون دراسطح استان  برنامه های متعددفراوانی دراین زمینه به مرحله اجرا درآمده است اماحقیقتا بدلیل موازی کاری های صورت گرفته در این زمینه وهمچنین اجرای این برنامه ها توسط دستگاههای غیر مرتبط وغیر تخصصی ،ضمن اینکه اثرگذاری مطلوبی را بدنبال نداشته اند ؛بدلیل غفلت از نگاه تخصصی وفنی به این موضوع، حتی در بسیاری از موارد نتایج معکوسی را بدنبال داشته است.
 
بدون شک یکی از مولفه های مهم واثر گذار برای هر گونه تصمیم گیری در سطح کشور داشتن آمار درست ،واقعی وقابل اعتماد است ،که متاسفانه بدلیل تنوع دستگاههای ارائه دهنده آمار واطلاعات  در سطح کشور واز سویی چندگانه بودن آمارها ،این وضعیت تصمیم گیران کشور را برای انتخاب راه درست ،اصولی ونتیجه بخش با مشکلات جدی مواجهه کرده است.
 
عدم دسترسی دستگاههای مجری به آمار واقعی وشفاف از ناهنجاریهای مهم اجتماعی در کشور وبه تبعه آن استان ایلام ،یکی از آسیبهای رایجی است که شاید به همین دلیل ،تاکنون برنامه ها در مواجهه ومقابله با آسیبهای اجتماعی جرم زا با مشکلاتی مواجهه وگاها نیز به نتیجه مطلوب ودلخواه نرسیده است.
 
به عنوان مثال در طول چندماه اخیر، سه دستگاه متولی دراستان سه آمار متضاد از یک آسیب مهم ورایج اجتماعی نظیر طلاق در استان ایلام منعکس کرده اند که بررسی هر سه آمار وتناقض آن بیانگر عمق مشکلات آماری در کشور را دارد ،مشکلاتی که  تاکنون عامل اصلی به نتیجه نرسیدن بسیاری طرحهاوبرنامه های متعدد در استان وحتی کشور شده است.
 
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان ایلام بعنوان دستگاه متولی ثبت طلاق وازدواج استان در خصوص آمار طلاق وازدواج ثبت شده استان در سال جاری درگفتگو با خبرنگار ایسنابا بیان اینکه طی سه‌ماهه نخست امسال 157 فقره طلاق در دفاتر ثبت ازواج و طلاق استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته 5 هزار و 592 مورد ازدواج در این استان ثبت ‌شده است.

مدیر کل ثبت اسناد استان با اشاره به اینکه آمار ازدواجی که از ابتدای امسال تاکنون به ثبت رسیده یک هزار و 612 مورد بوده است، خاطرنشان کرد: روند کاهش ازدواج و افزایش طلاق بسیار خطرناک بوده و ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد می‌کند که باید چاره‌اندیشی برای این مهم صورت گیرد.

افشین با تأکید بر اینکه در سال گذشته 1.7 درصد کاهش ازدواج در استان شاهد بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در مقابل 18.3 درصد افزایش آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال 93 به ثبت رسیده است. 

وی در پایان گفت: در سه ‌ماهه امسال بنا بر آمارها ازدواج در استان 2.4 درصد کاهش و طلاق 6.5 درصد افزایش داشته است.

در حالیکه از سویی دیگر معاون پیشگیری بهزیستی استان بعنوان دومین دستگاه متولی کاهش آسیبهای اجتماعی با اعتقاد به افزایش طلاق در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار فارس گفت:موضوع طلاق نیز یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است که استان ایلام با آن مواجه است که بیشتر طلاق‌های شکل گرفته مربوط به یک سال اول ازدواج است که باید در این راستا چاره‌جویی شود.
زهرا همتی اضافه کرد: البته آمار طلاق در استان ایلام در مقایسه با آمار کشوری و جهانی نگران‌کننده نیست اما متاسفانه روند رشد طلاق در استان ایلام نگران‌کننده بوده و بیشترین آمار طلاق نیز مربوط به سال اول ازدواج زوجین ایلامی است.
 
اما ازسویی آمار های اعلام شده از سوی معاونت اجتماعی دادگستری استان ایلام از کاهش طلاق در استان ایلام حکایت دارد ،موضوعی که می تواند نوید بخش روند کاهشی این آسیب مهم اجتماعی در استان باشد

جعفر دارابخانی در نشست کارگروه رسانه مطبوعات با بیان این که در سال 83 نسبت ازدواج به طلاق در ایلام 25 به 1 بود و در سال 94 این آمار به نسبت 8 به 1 رسیده است در حالی است که رتبه استان در طلاق سی ام کشور است که وضعیت خوب استان در کشور را از نظر آمار طلاق نشان می دهد.
 
به هرتقدیر بررسی آمار منتشره از سوی سه دستگاه متولی امور اجتماعی در خصوص یک نابهنجاری مهم اجتماعی در استان کوچکی نظیر استان ایلام ،پرده از مشکلات آمار واطلاعات بزرگتری را در سطح کلان برداشته است که متاسفانه این رویه غلط تاکنون پایه واساس تصمیم گیری های مسئولین کشور نیز به حساب آمده است ، تصمیم گیری بر اساس آمارهای غیر واقعی  که تبعات بسیار ناگواری برای  فرهنگ واقتصادو.... جامعه وکشور بدنبال داشته است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
به ماچه.میوه فروشی های سعدی خوشالو.(یارو ایوشن هزار هزار)نگران وژتان نکن.طلاق فره بو یاکم چه.ارزش ناراحتیت نیره مدیرعزیزتابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار