استاندار ایلام؛
استاندار ایلام گفت:برای مدیریت و حفاظت بهتر از منابع آبی نیاز به ارائه آمارهای درست و منطبق با واقعیت های موجود بر پایه مطالعات دقیق و کار کارشناسی است.
کد خبر: ۳۴۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 10 December 2016
 استاندار ایلام بر مدیریت صحیح و اجرای برنامه های درست برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه های عملیاتی مناسب می تواند مانع هدر رفت منابع آبی استان شود.


به گزارش تابناک ایلام ؛  محمدرضا مروارید روز شنبه در دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که با موضوع دشت های پایلوت و به منظور تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی برگزار شد، اظهار کرد: باید ضرورت اجرای طرح های نوین آبیاری و مدرن اراضی برای کشاورزان به خوبی تشریح و تبیین شود.
 
وی با اشاره به اینکه باید برنامه دقیق و مدونی برای مدیریت مصرف آب در استان آغاز کنیم.
 
استاندار ایلام با بیان اینکه رویکرد برنامه ها در استان باید به سمت مدیریت مصرف آب کشاورزی و استقرار صنایع کم آبخواه باشد، تاکید کرد: به منظور اطلاع از آخرین وضعیت چاه‌های غیرمجاز آب در استان نیاز است که تعداد چاه‌های غیرمجاز به تفکیک شهرستانی و بخشی مشخص شود.
 
مروارید در بخش دیگری از سخنان خود بر مطالعات استفاده از ظرفیت رودخانه جیخاب با هدف تغذیه مصنوعی توسط شرکت آب منطقه ای استان تاکید کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز در این نشست با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: ظرفیت منابع آبی زیر زمینی استان سالانه 320 میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود 295 میلیون متر مکعب آن برداشت می شود.
 
ذوالفقار مهدی زاده از افت سطح منابع آب زیرزمینی در برخی دشت های مهم استان نیز خبر داد و اضافه کرد: سفره های زیرزمینی آب استان بخاطر برداشت های بی رویه سالانه با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه است.
 
وی به وضعیت نصب کنتورهای هوشمند (فهام) در استان اشاره کرد و افزود: بیش از یک هزار و 700 حلقه چاه در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 400 مورد برقی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب کنترل مصرف در این حوزه، باید بر روی آنها کنتور هوشمند (فهام) نصب شود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: نصب کنتورهای هوشمند ابزاری مناسب برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب است که با برنامه ریزی صورت گرفته این کنتورها بر روی چاه های عمیقی نصب می شوند که دارای آبدهی بالا بوده و یا توسط گروه های گشت و بازرسی مشخص شود که دارای اضافه برداشت آب هستند.
 
مهدی زاده تاکید کرد: طبق بررسی های بعمل آمده در دشت های پایلوت استان، سالانه 10 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب وجود دارد که با نصب کنتورهای هوشمند، به میزان 80 درصد معادل هشت میلیون متر مکعب هدر رفت و برداشت غیر مجاز آب مهار می شود.
 
وی نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های آب را از اولویت های مهم وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: نصب کنتور هوشمند سبب می‎شود تامصرف آب در بخش کشاورزی بهینه شده و از اضافه برداشت ها نیز جلوگیری شود.
 
معاون حفاظت شرکت آب منطقه ای استان ایلام نیز در این نشست گفت: سالانه 94 سانتی متر افت منابع آب زیر زمینی در استان داریم که این میزان در بلند مدت 64 سانتی متر است.
سجاد رستمی از وضعیت آبی نامطلوب دشت های استان نیز خبر داد و افزود: کشاورزان در صرفه جویی منابع آبی با جدیت بیشتری عمل کنند.
 
وی تاکید کرد: استفاده از آب های مجاری بویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از راه های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی، استفاده از آب های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.
 
در این نشست مقرر شد کنتورهای هوشمند (فهام) در دشت مهران با همکاری و هماهنگی آب منطقه ای در دستور کار شرکت توزیع برق استان قرار گیرد.
 
همچنین با وزارت نیرو در خصوص تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه در شهرستان مهران مکاتبه ای صورت گیرد./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار