کد خبر: ۳۴۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 10 December 2016
روزنامه مهران در شماره 748 روز شنبه 20 آذر خود در یادداشتی به قلم خداداد ابراهیمی در مقام مدیر مسئول با عنوان نگرانی ها و گرانی های بازار سیمان و فولاد به حذف مشاغل پایدار کارگری و فنی با کاهش ساخت و ساز در کشور پرداخته است.


به گزارش تابناک ایلام ؛ در این یادداشت آمده است: افزایش بی رویه بهای سیمان، فولاد و آهن آلات، در فاصله های زمانی اندک علاوه بر سیر صعودی قیمت محصولات سیمانی و فولادی، تورم را افزایش داده و بار این پدیده نامیمون هر روز افزون تر از دیروز بر دوش مردم سنگینی می کند.
 
به همین سبب این مقوله علاوه بر بروز بیکاری حاد در مشاغل کارگری و فنی، نگرانی های. صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد، شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی و انجمن های ساختمانی را افزایش داده است.
 
اخیرا جمعی از شرکت های پیمانکاران، انجمن های راه و ساختمان، انبوه سازان مسکن و شرکت های تولید محصولات سیمانی و فولادی غرب کشور در نامه ای خطاب به رئیس جمهور با ابراز نگرانی شدید خود از وضعیت به وجود آمده، خواستار اتخاذ تدابیر کارآمد و چاره جویی دولت شدند.
 
در بخشی از این نامه آمده است:
همانگونه که مستحضرید یکی از مهمترین مولفه های توسعه مطلوب، برخورداری از مزایای یک اقتصاد شکوفا یا لااقل معتدل است. متاسفانه در حال حاضر این بخش مهم، تحت تاثیر عوامل لجام گسیخته بی توجهی، آنچنان آسیب دیده است که شاید ترمیم آن غیر قابل جبران باشد.
 
بزرگترین آسیب در عرصه اقتصادی، همانا افزایش قیمت و به تعبیری گرانی بی رویه، روز افزون و جهشی مصالح ساختمانی و در رأس همه آنها سیمان، فولاد و آهن آلات می باشد.
 
نگاهی هر چند کوتاه به قیمت سیمان و سایر مصالح ساختمانی نشانگر این واقعیت است که نرخ این کالاها در کمترین زمان بیشترین جهش را پیدا کرده است تا به حال که حتی در طول یک روز با دو قیمت کاملا متفاوت مواجه بوده ایم.
 
عرض از تصدیع اینکه، افزایش خیره کننده و جهشی سیمان و آهن آلات و وجود دو پدیده کاملا 'متضاد، تورم افسار گسیخته و رکود کاملا' مریض با یک همزیستی مسالمت آمیز آنچنان عرصه اقتصاد را به اغما برده است که هیچ امیدی به نجات آن متصور نیست.
 
شکی نیست که بزرگترین عامل این گرانی اگر نگوییم بی تدبیری ولی بدون شک به دلیل بی توجهی متولیان امر و سازمان های نظارتی و تعزیراتی بوده است و متولیان امر هم این بی تدبیری و عدم نظارت را به پای تحریم ها، عدم تعادل در نرخ ارز، واردات و مواردی از این قبیل گذاشته است.
 
تأسف بیشتر اینکه متولیان امر، سیمان را که از مصالح داخلی است و تولیدش هم بیش از تقاضاست (البته اگر با دیده اغماض به صدور سیمان به خارج از کشور نگاه کنیم) را هم به مسلخ چنین بی توجیهی سپرده اند.
 
طبیعی است که گرانی بی رویه مصالح ساختمانی باعث شده هزاران خانواده از اعضای پیمانکاران و آبادگران صنوف مختلف مسکن و راه سازی و تاثیر گذاری این پدیده شوم بر سایر بخش ها (خدمات، دستمزدها، سوخت، حمل و نقل و سایر بخش های مرتبط) بخش مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه را بیش از همه بخش ها نشانه بگیرد و آنان را در دستیابی به یک سر پناه معمولی مستأصل نماید.
 
در محضر آن مقام محترم تقاضا دارد، جلوگیری از پیشرفت این اسیب خانمانسوز که تبعات منفی غیر قابل کنترلی دارد را با احساس مسئولیت و استفاده از پتانسیل های موجود و تعامل بین بخشی، در اولین فرصت ممکن در دستور کار جدی قرار دهند تا انشاالله در آینده با ترسیم یک چشم انداز معقول اقتصادی به عنوان موثرترین عامل توسعه پایدار شاهد آرامش بعد از طوفان گرانی و ناپایداری در عرصه اقتصاد باشیم.
 
روزنامه مهران امیدوار است که دولت در راستای توجه ویژه به این مطالبه برحق مردمی آستین همت بالا بزند و از طریق بررسی های کارشناسانه وزارت صنعت و معدن، از بروز چندین باره شوک در بازار مصالح ساختمانی جلوگیری کند.
 
بی گمان اشتغال پایدار و نیمه پایدار مشاغل پروژه های مرتبط با مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد، تحت تأثیر گرانی مصالح ساختمانی و التهاب در بازار آن است.
 
نگرانی عمیق کارشناسان و صاحب نظران این حوزه آن است که در صورت غفلت مسئولان، بحرانی پر آسیب و جبران ناپذیر فرا روی این صنعت مولد و اشتغالزا پدیدار گردد./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار