تأملی درباره سخنان امام جمعه محترم تهران؛
شاید اینکه تصور شود زنده باد اصلاحات یعنی شدت نفوذ دشمن، حتی نوعی جفا به خود نظام سیاسی است که دشمنش را آنقدر بزرگ می کند که توانسته است در همه دانشگاه های ایران و همه محافل مختلف ایران، یارگیری و نفوذ کند! مگر می توان وجود طرفداران اصلاحات را در دانشگاه ها، در ادارات، در نهادهای انقلابی و مذهبی و ... انکار کرد؟
کد خبر: ۳۴۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 09 December 2016
دو جمله از سخنان امروز آیت الله صدیقی امام جمعه محترم تهران که در جمع فرماندهان بسیج وزارت راه و شهرسازی بیان شده است، جای تأمل دارد.

به گزارش «تابناک» امام جمعه موقت تهران، ابتدا در بخشی از سخنان خود گفته اند که «در روزهای گذشته در دانشگاه ها صدای زنده باد اصلاحات شنیده شده و این یعنی دشمن به شدت نفوذ کرده است!» شاید بیان چنین جمله ای از سوی حجت الاسلام صدیقی که از یک سو مشهور و معروف به تجهد و اخلاص است و از سویی دیگر امام جمعه مومنین در شهر تهران، احتیاط بیشتری را می طلبید.

حتما آقای صدیقی می دانند که بخش قابل توجهی از مردم این سرزمین، چه از لحاظ گرایش فکری و چه از لحاظ فعالیت سیاسی و اجتماعی، به اندیشه اصلاحات در نظام سیاسی و اقتصادی کشور، اعتقاد دارند. اندیشه اصلاحات چه در مقابل اندیشه محافظه کاری و حفظ وضع موجود در کشور حضور داشته باشد و چه به عنوان رقیب سیاسی جناح اصولگرا یا راستگرایان، حضور خجسته و مبارکی است برای مردمسالاری دینی در کشور. چه اینکه مجوز جدایی مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز تهران که بعدها، اولی پشتوانه فکری و عملی اصلاحات و دومی پشتوانه فکری و عملی راست گرایان یا اصولگرایان امروزی شدند، در زمان حضرت امام(قدس سره) صادر شد تا در عین رعایت منشور برادری تنوع و تکثر در قدرت در جمهوری اسلامی توسط بنیانگذار کبیر آن به رسمیت شناخته شود.

تردیدی نیست، در طول این سال ها، چه در اندیشه اصلاحی و چه در اندیشه اصولی، تندوری هایی صورت گرفته است و حتی برخی سران این هر دو گروه به دلیل تخلفات و حتی جرم هایی که مرتکب شده اند، محکومیت هایی را گرفته اند و حتی برخی از آنان از هر دو جناح هم اینک در زندان هستند؛ اما نه افراط در اندیشه و نه تخلف در عمل، نافی وجود اصل این دو جریان فکری و تشکیلاتی در کشور نیست. اینکه این گونه تصور شود که صدای زنده باد اصلاحات به معنای نفوذ دشمن در دانشگاه هاست، بی توجهی و از دایره نظام و انقلاب خارج کردن، تعداد زیادی از مردمی است که می خواهند در فکر و عمل سیاسی شان، در چارچوب قانون آزاد باشند و برای این  کشور و نظام مثمر ثمر باشند.

شاید اینکه تصور شود زنده باد اصلاحات یعنی شدت نفوذ دشمن، حتی نوعی جفا به خود نظام سیاسی است که دشمنش را آنقدر بزرگ می کند که توانسته است، در همه دانشگاه های ایران و همه محافل مختلف ایران، یارگیری و نفوذ کند! مگر می توان وجود طرفداران اصلاحات را در دانشگاه ها، در ادارات، در نهادهای انقلابی و مذهبی و ... انکار کرد؟ با این وجود باید گفت در همه انقلاب، دشمن شدید نفوذ کرده است؟ در چنین صورتی چگونه به خود ببالیم که نظام سیاسی- اجتماعی درست کرده ایم که دشمن با این شدت و حدت در همه آن نفوذ کرده است؟ مگر همان نهادها و افرادی که تفکری غیر اصلاح طلبی دارند؟

حجت الاسلام در بخش دیگری در جلسه مذکور گفته است که ما به دنبال تسخیر کاخ سفید هستیم! عبارتی که نه در صحبت های بنیانگذار انقلاب اسلامی و نه در بیانات رهبر انقلاب و نه در قانون اساسی کشور و ... مشابه آن را می توان پیدا کرد.

اصولا بحث های مرتبط با سیاست خارجی را در دنیا، شخصیت های تأثیرگذار هر جامعه ای بر زبان می رانند که ملاحظات متعدد در این زمینه را رعایت  می کنند و به جای هزینه زایی بی جهت برای کشور، تأثیرگذاری مفید بر جای می گذارند. لذا شاید شایسته تر است همه افرادی که به نوعی تریبون در دست دارند، مسئولانه تر، هم در مورد مردمان سرزمین خود که ممکن است با آنان تفاوت فکری داشته باشند، صحبت کنند و هم مسئولانه تر درباره مواضعی که نظام سیاسی یک کشور در خارج از مرزهای بر اساس آن قضاوت و رویکردش نسبت به تحولات و روابط بین المللی، مشخص می کردند، سخن بگویند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار