یک میک مدرس دانشگاه:درس دانشگاه:
یک مدرس دانشگاه گفت: سن ازدواج در میان جوانان شهرستان ملکشاهی تاحد قابل توجهی افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۳۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 07 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ "ایوب عزیزی" مدرس دانشگاه گفت: سن ازدواج در میان جوانان شهرستان ملکشاهی تاحد قابل توجهی افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: افزایش سن ازدواج در شهرستان ملکشاهی به دلایل متعددی از جمله بیکاری، مشکلات مسکن و هزینه های جاری زندگی، بالارفتن سطح توقعات باتوجه به جامعه مدرن امروزی، عدم اعتماد یا ترس از فروپاشی زندگی درآینده، عدم توجه والدین به سن ازدواج فرزندان و...بستگی دارد.

عزیزی به عواقب بالارفتن سن ازدواج اشاره کرد و افزود: یکی از چالشهای جدی که در آینده نزدیک جامعه با آن مواجه خواهد شد، افزایش سن جمعیت و نبود نیروی کار جوان خواهد بود که از عواقب بالارفتن سن ازدواج و عدم رغبت زوجین به داشتن فرزند بیشتر است، زیرا علاوه بر ازدواج در سنین بالا که خود یکی از علل ناباروری زوجین است، به دلیل توجه بیش از حد به مسائل اقتصاد خانوار، خانواده ها اغلب به تک فرزندی روی می آورند. واز طرفی براساس مستندات موجود کشوری از هر پنج زوج، یکی نابارور یا دیربارور نیز می باشد.

مدرس دانشگاه با اشاره به علل اصلی بالارفتن سن ازدواج گفت: علت اصلی و اولیه بالارفتن سن ازدواج در شهرستان ملکشاهی؛ نبود شغل مناسب و دائم برای جوانان شهرستان است که این عامل خود مسبب عوامل دیگری مانند نبود مسکن می باشد. شغلهای موقتی و کاذب برای خانواده ها قابل اعتماد نمی باشند و از این رو تنها کسانیکه کارمند رسمی می شوند در ازدواج به موقع موفق تر به نظر می رسند.

وی اضافه کرد: نقش وامهای خوداشتغالی و وام ازدواج در کاهش سن ازدواج بی تاثیر نبوده ولی تاثیر آن چندان قابل توجه نمی باشد.

عزیزی تصریح کرد: در مجموع می توان گفت که سن ازدواج نسبت به چند دهه اخیردر ملکشاهی افزایش پیداکرده است وبرای کاهش آن مشکلات عدیده ای بر سرراه جوانان وجود دارد وبرداشتن آنها خیلی آسان نمی باشد و تاحد دشواری پیچیدگی دارد.

مدرس دانشگاه گفت: فرهنگ و بافت جامعه مدرن، گرایش به رویه های غربی بدلیل نفوذ فرهنگی سکولار، دوری از ارزشها و اعتقادات دین مبین اسلام که برساده زیستی استوار است و... نیز در بعد فرهنگی براین معظل دامن زده است.

وی اذعان کرد: برای چاره جویی و حل این مشکلات نهادها و ارگان های متعدد باید دست به دست هم دهند و راحل هایی علمی، عملی و منطقی بیابند و آنها را به اجرا بگذارند. در وهله اول برای جوانان شغل دائم تامین شود، سپس مسائل فرهنگی ازدواج رواج داده شود و طبق آموزه های دینی الگوهای عملی در این حوزه بزرگنمایی شوند. بزرگان و ریش سفیدان محله ها به این امر مشوق باشند، نهادهای مالی تسهیلات بیشتری برای ازدواج ارائه دهند، بنیادمسکن می تواند برای تهیه مسکن زوجهای جوان پیشقدم شود، نهادهای خیریه نیز در تسریع ازدواج جوانان تحت پوشش خود می توانند نقش اساسی ایفا نمایند/م
 
 
 منبع:ایلام بیدار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک نفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
جناب آقای عزیزی
مدرس محترم ( احتمال دانشگاه علمی کاربردی گنبدپیرمحمد)
ضمن احترام به شخصیت حضرتعالی، بایستی اعلام کنم که پس از قرائت بیانات ارزشمند شما به این نتیجه رسیدم که چرا استان ایلام به سراشیبی و انحظاط فکری و سیر نزولی پیدا کرده است. گفته ها و نظرات جنابعالی را از یک فرد با تحصیلات پنجم نهضت سواد آموزی هم می توان با آب و تاب بهتری شنید.
تنها راه حلی که مردم شهرستان برای حل مسئله انتخاب کرده اند، مهاجرت از منطقه است.
افزایش توقعات جوانان به واسطه تحصیل نزد جنابعالی، تعریف و تمجید از فرهنگ زور و درگیری ها باعث خالی شدن ارکواز از جمعیت شده و از این رو مشاغل خدماتی رو به کاهش گذاشته اند. منطقه ملکشاهی دارای جاذبه های محیطی و مذهبی برای شهرستانهای نزدیک است.
توجه به خصایل مهمان نوازی، پهلوان منشی که ریشه عمیق فرهنگ مردم ارکواز دارد، بسیار اهمیت دارد.
متأسفانه آنچه مانع توسعه استان شده است را میتوان در مشکلات فرهنگی از جمله؛ بی تفاوتی و عدم روحیه مشارکتی، طلب نمودن و امید به خدمت نهادهای دولتی، فرار طبقه مرفه و متمول از استان، فراموشی حرمت به بزرگان، فاصله از جامعه واقعی و تخیلی شدن جوانان و ....
در پایان ضمن تعذر از بیان تند نوشتار، برای شما و مردم خوب ملکشاهی ارزوی بهترینها دارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار