این روزها دیگر دیدن دختر و پسرهایی با سن های بالای 27 سال که هنوز مجرد مانده و حتی چند تار موی سپید در میان موهای سرشان به چشم می خورد، زیاد تعجب انگیز نیست.
کد خبر: ۳۳۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 07 December 2016
تازه بسیاری از این افراد به دلیل داشتن شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب تر به سختی زیر بار مسئولیت خانه و خانواده می روند و تن به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نمی دهند، همین مسائل موجب شد اکنون شمار زیادی از جوانان ایرانی چه دختر و چه پسر با وجود گذشت سن مناسب اردواج، همچنان مجرد باقی بمانند.
 
یک جوان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 36 سال دارم و 14سال است که کارمندم و از وضعیت شغلی، اجتماعی و اقتصادی مناسبی برخوردارم.
 
مریم - ن اظهار کرد: به خاطر سخت گیری های اولیه خودم بیشتر خواستگارانم را رد کردم اکنون با توجه به بالا رفتن سنم و مقایسه خواستگاران فعلی با موارد قبلی بسیار سخت گیرتر و به قول والدینم دچار وسواس شده ام که همین مساله موجب سرباز زدنم از ازدواج شده است.
 
وی در خصوص تصمیم قطعی برای ازدواج افزود: بیشتر وقت ها که تنها می شوم با خودم تصمیم می گیرم که این بار اگر خواستگار مناسبی داشتم ازدواج کنم اما با توجه به سن و سالم و اینکه افرادی که برای خواستگاری مراجعه می کنند یا قبلا متاهل بوده اند و دارای بچه هستند یا شرایط مناسب مورد نظر من رو ندارند دوباره پشیمان می شوم.
 
وی از جوانان خواست که اگر موقعیت مناسب و فرد مناسبی برای ازدواج داشتند حتما ازدواج کنند زیرا با بالا رفتن سن شرایط برای تشکیل زندگی مشتر بسیار سخت تر می شود.
 
وی در خصوص اهمیت و جایگاه اقتصاد و داشتن خانه و ماشین برای زندگی مشترک و لازمه داشتن آنها در اوایل ازدواج گفت: من ابتدا فکر می کردم که اینها همه باید تکمیل باشند و با خیال راحت ازدواج کنم اما خودم اکنون خانه دارم که در اجاره می باشم و ماشین هم دارم ولی هنوز زندگی مشترکی ندارم بنا بر این ماشین و خانه برای ابتدای زندگی بسیار ضروری نیست.
 
یکی دیگر از شهروندان ایلامی که 46 سال سن داشت، گفت: به خاطر اینکه به فرد مورد علاقه ام نرسیدم تصمیم گرفته ام که ازدواج نکنم.
 
احمد یاری اظهار کرد: امسال به اصرار چند نفر از دوستانم دیگر تصمیم به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک گرفته ام اما تاکنون فرد مورد نظرم را پیدا نکرده ام.
 
وی افزود: بعضی وقت ها فکر می کنم با این سن و سال هیچ لذتی از زندگی نبرده ام زیرا تا ازدواج کنم و بچه دار شوم دیگر آن شور و شوق جوانی برای بازی و تربیت بچه ام را نخواهم داشت.
 
یاری با ابراز تاسف از تصمیم دیر هنگام خود برای ازدواج گفت: با توجه به سن و سال و شرایط موجود اینکه دارای یک زندگی شلوغ با چند بچه باشم، یک رویا بیش نیست و داشتن سرخوشی جوانی زندگی مشترک برای همیشه جزو آرزوهای برباد رفته ام، خواهد بود.
 
یک کارشناس اجتماعی در این خصوص می گوید: افزایش سن ازدواج جوانان علاوه بر آسیب های روانی و جسمی برای این افراد موجب کاهش جمعیت کشور نیز می شود زیرا از سن باروری این افراد معمولا به دلیل تاخیر در انجام ازدواج می گذرد و در صورتی که بعدها اقدام به تشکیل زندگی مشترک کنند ممکن است بسیاری از آنها نابارور و یا تک فرزند شوند.
 
مهرانه شیری در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: زمانی که سن ازدواج جوانان افزایش می یابد ، توقعات آنان نیز از زندگی بیشتر می شود و به سختی حاضر به پذیرش یکدیگر هستند.
 
وی افزود: خانواده های ایرانی باید با ملاحظات و دقت بیشتری در دوره جوانی به آنان کمک کنند و با کاهش سختگیری ها برای برآورده کردن خانه، ماشین و هزینه های ازدواج به جوانان کمک کنند تا زودتر سرخانه و زندگی خود بروند.
 
وی یادآور شد: همچنین دولت با فراهم کردن شرایط مناسب تر برای زوج های جوانان کاری کند که با ایجاد مشوق هایی جوانان را ترغیب به ازدواج کند.
 
 
شیری گفت: افزایش سن ازدواج جوانن موجب بروز ناهنجاری در جامعه شده و از نظر روحی و روانی نیز برای جوانان ایجاد مشکل می کند.
 
وی اظهار کرد: دین مبین اسلام ازدواج را به عنوان تکمیل دین یک فرد مسلمان عنوان می کند که بدون شک از نظر آثار معنوی و ابعاد مختلف می توان به اهمیت این موضوع پی برد.
وی افزود: تشکیل زندگی مشترک علاوه بر حفظ بنیان خانواده نقش موثری ایجاد آرامش افراد و هدف دهی به زندگی آنها دارد.
 
وی یادآور شد: یک جوان که مشغول زندگی مشترک و همسر و در آینده فرزند باشد با رغبت و تلاش و میل بیشتری به زندگی نگاه می کند در حالی که یک فرد که از سن ازدواجش گذشته با بی میلی و بدون هیچ هدفی حتی در گاهی اوقات میلی به تداوم زندگی ندارد.
 
یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز گفت: بر اساس نسط سنجی ها و تحقیقات به عمل آمده تولد فرزند، تشکیل زندگی مشترک نوعی امید به زندگی را در افراد ایجاد می کند و در حفظ سلامت روانی آنها موثر است.
 
مهرداد خانی اظهار کرد: افزایش سن ازدواج جوانان یک خطر و تهدید برای جامعه محسوب می شود زیرا علاوه بر دامن زدن به آسیب های اجتماعی، کاهش جمعیت و ...موجب ایجاد یاس و نوعی دلمردگی در بین افراد جوان می شود.
 
وی تاکید کرد: باید خانواده ها زمینه تسهیل ازدواج جوانان را فراهم کنند و با پرهیز از سختگیری بی مورد و مانع تراشی و انداختن سنگ پیش پای جوانان آنها را از تشکیل زندگی مشترک دلزده نکنند.
 
خانی افزود: لذت داشتن و ساختن خانه، خرید خودرو و سایل با همکاری هم توسط دو جوان یک لذت و خاطره شیرین فراموش نشدنی است اما متاسفانه اکنون والدین با رویکرد جدیدی همه امکانات را برای جوانان با تحمل همه مشقت ها فراهم می کنند به نوعی جوانان را از داشتن آن تجربه های شیرین محروم می کنند.
 
وی گفت: اکنون بیشتر خانواده ها جوانان را تشویق می کنند که برای نداشتن دغدغه های مالی با افراد متمول و ثروتنمند ازدواج کنند به راستی آیا این برای همه افراد ممکن است؟
وی افزود: در جامعه با فرهنگ سازی توسط رسانه ها، صدا و سیما، آشنایی و آگاهی بخشی به خانواده ها می توان با تاکید بر ارزش های زندگی مشترک و کاهش تجملات زندگی های پایدار و ساده ای برای زوج های جوان فراهم کرد.
 
خانی نقش رسانه ها و مسئولان در فراهم سازی شرایط برای تسهیل ازدواج جوانان را بسیار کارساز معرفی کرد و گفت: هرچیزی که فرهنگ شود و در جامعه نهادینه شود از اقبال گسترده تر مردم برخوردار است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با ترویج ازدواج های آسان و با دوام و کاهش هزینه های اضافی والدین و مسئولان احساس مسئولیت بیشتری در قبال جوانان کنند و به شدت از خطر افزایش سن ازدواج آنان در هراس باشند.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در بین جوانان گفت: خانواده ها و مسئولان باید نسبت به این مساله با حساسیت بیشتری توجه داشته باشند.
 
کلثوم خلیلوند اظهار کرد: فراهم کردن زمینه ازدواج آسان و پایدار برای جوانان بسیار ضروری است که این امر وظیفه مسئولان و فرهنگ سازی به خانواده ها برای تن دادن به ازدواج های آسان و پرهیز از هزینه های گزاف و سرسام آور است.
 
وی تاکید کرد: ازدواج در دین مبین اسلام به عنوان یک امر مقدس و ارزشمند در جامعه محسوب می شود وی یکی از مهمترین راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه است.
 
وی افزود: با فراهم کردن زمینه های مناسب نظیر افزایش تسهیلات ازدواج، واگذاری مسکن ارزان قیمت، اعمال تخفیف ها توسط بازاریان به زوج های جوان و همچنین همراهی و مساعدت بیشتر خیرین ازدواج می توان زمینه را برای ازدواج آسان و پایدار جوانان در جامعه فراهم کرد.
 
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منابع رسمی بیش از 11 میلیون نفر در کشور هم اکنون در سن مناسب ازدواج قرار دارند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار