کد خبر: ۳۳۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴ 06 December 2016
رئیس سازمان استاندارد با اشاره به لزوم بازرسی از مخازن سوخت خوردوهای گاز سوز، گفت: ۱۱۵ جایگاه سوخت‌گیری CNG با بازرسان سازمان استاندارد همکاری نکرده‌اند که از همین تریبون به آنها درباره برخورد قضایی هشدار می‌دهم.

به گزارش فارس، نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در همایش و نمایشگاه صنعت CNG و سوخت‌های جایگزین با بیان اینکه ایران جزء 5 تولیدکننده اول طبیعی در دنیا است و حتی به عنوان 3 مصرف‌کننده اصلی اول در دنیا شناخته می‌شود، تشریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که گاز طبیعی سوخت نیست و وقتی که ما از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کنیم، باید خود را آماده مخاطرات استفاده از این موهبت الهی کنیم.

وی با اشاره به بند 24 اقتصاد مقاومتی که تأکید بر روی موضوع استاندارد دارد، تصریح کرد: استاندارد در موضوع گاز به غیر از اینکه برای ما مؤلفه‌ای ماهووی و اجباری است ولی باید توجه داشت که یک وظیفه شرعی نیز در این موضوع وجود دارد که آن هم بحث اقتصاد مقاومتی است که طبق بند 24 این اصل تمام محصولات داخلی باید پوشش استاندارد داشته باشد که گاز طبیعی نیز از این قانون مستثنی نیست.

پیروزبخت وظایف سازمان استاندارد را در این زمینه در 3 بخش تشریح کرد و گفت: در بخش اول تدوین استانداردها به صورت کارشناسی، در بخش دوم نظارت بر اجرای اجباری استاندارد جایگاه‌های CNG و در بخش سوم نظارت بر مخازن موجود در خودروها در ابتدای خروج از کارخانه.

وی در این باره اضافه کرد: باید بعد از مدتی مخازن خودروها بازرسی شوند که متأسفانه هنوز ساز و کاری در مراجع دولتی برای این امر تعریف نشده است که در این صورت امکان دارد خودروها تبدیل به بمب متحرک شوند اما خودروهای دولتی و عمومی طبق قانون این فرایند برایشان انجام می‌شود.

وی در مورد بازرسی از خودروهای عمومی و دولتی اظهارداشت: تا به حال 26 هزار و 500 مورد از خودروهای عمومی درون شهری و خودروهای دولتی بازرسی و بازرسی‌های مجدد صورت گرفته است که این موضوع باید به خودروهای شخصی نیز تسری داده شود. ما از دولت تقاضا داریم اجازه بازرسی از خودروهای در حال حرکت و حمایت مالی از بازرسی جایگاه‌ها را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار دهد.

رئیس سازمان استاندارد در پایان گزارشی از عملکرد این سازمان در موضوع CNG و استاندارد جایگاه‌های CNG تا پایان آبان ماه ارائه کرد و گفت: از 2343 مرکز سوخت‌گیری CNG در کشور تا به حال 2007 بازرسی شده‌اند و 1170 واحد بازرسی مجدد در آنها اتفاق افتاده است ولی متأسفانه 115 واحد سوختگیری CNG با سازمان ملی استاندارد همکاری نکردند که از همین تریبون استفاده می‌کنم و به آنها اخطار می‌دهم که در صورت امتداد همکاری نکردن آنها با سازمان استاندارد، مراجع قضایی در این موضوع وارد خواهند شد.

وی افزود: در همین رابطه 1146 واحد غیر فعال هستند و 100 جایگاه هم به دلیل مسائل ایمنی قطع انشعاب شده‌اند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار