مردم صلح طلب در جمع اعضای شورای حل اختلاف؛
رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه مردم غرب کشور و بویژه ایلام از روحیه و خصلت های نیکی در زمینه مروت، مردانگی و گذشت برخوردار هستند، گفت: امیدواریم که با وساطت معتمدین، مصلحین، ریش سفیدان، بزرگان و شوراهای حل اختلاف این استان، بیش از پیش شاهد برقراری صلح و سازش بین مردم مرزدار و ولایتمدارایلام باشیم
کد خبر: ۳۳۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 06 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ محمد رزم در آیین تحلیف ۹۹ نفر از اعضاء شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان ایلام، با ذکر آیات، احادیث و روایاتی در خصوص ارزش، اهمیت و قداست شورا و اهمیت صلح و سازش، اظهار داشت: قانون تشکیل شوراهای حل اختلاف پس از سیر مراحل قانونی درکمیسیون قضایی، مجلس شورای اسلامی و با تأیید شورای نگهبان، در حال اجراست و امروزه به صورت قانونمند و منسجم در خدمت آحاد مختلف جامعه قرار گرفته و به عنوان یک مرجع قضایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 
رئیس حوزه قضایی استان ایلام با اشاره به اینکه هدف اصلی از تشکیل شوراهای حل اختلاف، ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا و حل و فصل خصومت های فی مابین است، افزود: موضوع صلح و سازش در آموزه های دینی ما بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و باید تلاش شود تا بیشتر پرونده های وارده به محاکم قضایی استان ،به صلح و سازش ختم شود.
 
رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه مردم غرب کشور و بویژه ایلام از روحیه و خصلت های نیکی در زمینه مروت، مردانگی و گذشت برخوردار هستند، بیان داشت: امیدواریم با وساطت معتمدین، مصلحین، ریش سفیدان، بزرگان و شوراهای حل اختلاف این استان، بیش از پیش شاهد رأفت، اخوت و برقراری صلح و سازش بین مردم مرزدار، ولایتمدار و ایثارگر ایلام باشیم و روز به روز از حجم پرونده های وارده به محاکم کاسته شود.
 
محمد رزم فلسفه اصلی تشکیل شوراهای حل اختلاف را کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، توسعه مشارکت های مردم، رفع اختلافات محلی و حل و فصل دعاویی که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آنان از پیچیدگی کمتری برخوردار است، ارزیابی کرد و یادآور شد:  پس از استماع و بررسی نظرات و انتقادات مختلف در خصوص نحوه تشکیل و کارکرد شوراهای حل اختلاف، نهایتاً قانون تشکیل این مجموعه قضایی در شانزدهم فروردین ماه  ۱۳۸۸ در ۵۲ماده و ۱۱ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید و به صورت آزمایشی ۵ ساله به مرحله اجراء درآمد.
 
این مقام قضائی با اشاره به اینکه پس از سپری شدن دوره اجرای آزمایشی این قانون، با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه دومین لایحه قانون تشکیل شوراهای حل اختلاف که مشتمل بر ۴۶ ماده و ۲۷ تبصره بود در پایان دوره مجلس نهم به تصویب رسید و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و فعالیت این مجموعه قضایی کاملاً قانونی شد.
 
محمد رزم  با بیان اینکه از مجموعه های حل اختلاف استان انتظار داریم که بیش از ۸۰ درصد پرونده های وارده را با صلح و سازش و رضایتمندی طرفین پایان دهند، تصریح کرد: قانون تشکیل شوراهای حل اختلاف، قانون جامع و کاملی است و امید است منشاء اثرات صلح جویانه و خیرخواهانه ای در جامعه باشد و مردم از برکات آن بهره مند شوند.
 
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه تأمین مکان مناسب، ایجاد زیرساخت ها، تهیه امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی برای شوراهای حل اختلاف استان،از ضروریات است و بایستی در این زمینه چاره اندیشی شود، تأکید کرد: ایجاد صلح و سازش مورد تأکید خداوند سبحان، انبیاء، اولیاء، اوصیاء و ائمه اطهار است و شوراهای حل اختلاف باید تمام هم و غم خود را به این مهم(ایجاد صلح و سازش) اختصاص دهند.
 
وی گفت: ۶۴ فقره پرونده قتل عمدی در استان ایلام وجوددارد که امیدواریم با رایزنی و وساطت شوراهای حل اختلاف و معتمدان و مصلحان استان تعدادی از این پرونده ها را به صلح و سازش برسانیم.
 
سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام نیز در این مراسم گفت: مجموع پرونده های ارجاعی به دادگاه های حقوقی شهرستان ایلام از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 12 هزار و 24 پرونده بوده درحالیکه 16 هزار و 701 پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است.
 
علی اکرم داودی نیا افزود: 42 درصد پرونده ها در دادگاه های عمومی و حقوقی و 51 درصد نیز در شوراها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است.
 
وی برگزاری 48 دوره آموزشی برای اعضای شوراهای حل اختلاف با هشت هزار و 585 ساعت را از جمله فعالیت های صورت گرفته به منظور آشنایی هرچه بیشتر اعضای شوراها با احکام و قوانین قضایی برشمرد و گفت: 14 مورد از این دوره ها در ایلام و 34 مورد در سایر شهرستان ها برگزار شده است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار