رسانه ها ودست اندرکاران مطبوعات در استان ایلام ظرفیتهای بسیار ارزشمند توسعه ای محسوب می شوند که غفلت ازانها وعدم بالفعل نمودن این ظرفیت بالقوه می تواند ضربات جبران ناپذیری را برپیکره محروم استان ایلام وارد آورد.
کد خبر: ۳۳۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 05 December 2016
تابناک ایلام علی اصغراسدی::در جهان امروزی نقش مطبوعات بعنوان یکی از مهمترین مولفه های توسعه همه جانبه کشورها اعم از سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی وحتی اقتصادی پذیرفته شده و اهمیت جایگاه شناخته شده آن در پیشبرد آزادیها وتثبیت جمهوریت در نظامهای مردمسالار به اندازه ای بالاست که به عنوان رکن چهارم دمکراسی ازآن یاد می شود.

درجوامع آگاه ،مسئولین ومجریان امور با علم به توان و نقش سازنده خبرنگاران ودست اندرکاران حوزه مطبوعات درراستای استفاده از این پتانسیل، بعنوان کارامدترین وموثرترین ابزار توسعه همه جانبه گامهای موثری برداشته وبنوعی از رسانه بعنوان ابزاری برای رشد وتوسعه استفاده نموده اند .از اینرو همواره کشورهای موفق از اصحاب رسانه وخبرنگاران قوی وکارآمدی برخوردار بوده اند .

شناسایی نقاط ضعف و قوت، معرفی ظرفیت ها، ارائه راهکارها و پیشنهاد سوژه های بکر، تزریق روحیه امید، ترغیب به همت و تلاش از جمله تاثیر خبرنگاران رسانه های مختلف در توسعه جوامع است .توجه به این ظرفیت و تقویت این عامل مهم توسعه ای قطعا اثرگذاری خود را بر جامعه نشان خواهد داد واز سویی تضعیف آن به منزله تضعیف توسعه وپیشرفت جامعه به حساب خواهد آمد.

هرچند در کشور ما فعالیت مطبوعات ورسانه ها از سابقه طولانی برخوردار است اما حقیقتا نوع نگاه به مطبوعات که عمدتا از تفاوت نگرش حکومتهاوسیاسیون  به مطبوعات ومقوله اطلاع رسانی نشات گرفته ،فعالیت آنها نیز متاثر از آن شرایط در ادوار مختلف با فراز ونشیبهایی روبرو بوده است .

در دوره هایی که خفقان وفضای بسته سیاسی وفرهنگی بر جامعه سایه افکنده است به همان اندازه نیز فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه با محدودیتهای فراوانی مواجهه بوده بنحوی که در آن دوران ، قوانین قضایی وحقوقی متاثر از فضای موجود ،نهی فعالیتهای آزاد  رسانه ها وهمچنین برخوردهای شدید با روزنامه نگاران وحبس آنان را بدنبال داشته است.

اینک که به یمن انقلاب اسلامی،خفقان سیاسی وفضای بسته ونفسگیر فرهنگی واجتماعی جای خود را به فضای باز سیاسی داده است ،رسانه ها نیز فرصتی دوباره برای عرض اندام یافته ودر حال بازیافتن جایگاه واقعی خود ودر مسیر نقش آفرینی در توسعه همه جانبه کشور قرار گرفته اند بنحویکه در طول  دهه های اخیر توانسته اند در توسعه همه جانبه سیاسی ،فرهنگی واجتماعی کشور سهیم شوند.

دراستان ایلام نیز علیرغم اینکه عمر رسانه ها به کمتر از دو دهه می رسد، اما توسعه فعالیتهای رسانه ای اعم از مجازی ومکتوب وافتخار آفرینی اصحاب رسانه وصاحبان قلم در جشنوارهای متعدد، نشان از توان بالای این قشر ووجود ظرفیتی مهم برای تاثیرگذاری در معادلات مختلف دارد که همواره بایستی این موضوع مدنظر مسئولین ودست اندرکاران سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی استان قرار گرفته ودر تصمیم گیریهای مهم  شرکت داده شوند.

رسانه ها ودست اندرکاران مطبوعات در استان ایلام ظرفیتهای بسیار ارزشمند توسعه ای محسوب می شوند که غفلت ازآنها وعدم بالفعل نمودن این ظرفیت بالقوه می تواند ضربات جبران ناپذیری را برپیکره محروم استان ایلام وارد آورد.

مدیران مسئول وسردبیران وخبرنگاران رسانه های استان ایلام ،بدون هیچگونه چشم داشتی تمام توان خود را برای توسعه همه جانبه استان درطبق اخلاص نهاده اند تا همانند سایر جوامع پیشرفته ،این ابزار مهم توسعه ای را درمسیرشد وترقی استان بکار گیرند ،اما لازمه کسب توفیقات بیشتر وبه ثمر نشستن این فعالیتهای سازنده ،بازتعریف نقش وجایگاه رسانه ها در بین مدیران استان وتوجیه آنان به نقش آفرینی وقدرت تاثیرگذار آن است.

اگر مدیران دستگاههای اجرایی استان بتوانند در تصمیم گیری های خود نقشی رابرای رسانه استان تعریف وآنان را مشاورانی امین برای خود بدانند، باید به توسعه همه جانبه استان امیدوار شد ،اگر آنان نقدهای منصفانه اصحاب رسانه را گامی برای شناسایی نکات ضعف مدیریتی خود به شمار آورده واین ظرفیت را ابزاری برای شناسایی ضعفهای خود بکار گیرند ،می توان نشانه های رشدو تعالی ونبوغ فکری مدیران به حساب آورد .

مدیران دستگاههای اجرایی استان باید به این موضوع واقف باشند که اقدام رسانه بعنوان نماینده افکار عمومی در انتشار کاستی ها و ضعفهای دستگاه اجرایی به منزله بزرگنمایی ضعفهای انها ،مچگیری ویا تخریب آنان در پیشگاه افکار عمومی نبوده بلکه اقدامی موثر در زمینه شناسایی کاستی ها در راستای اصلاح امور وبهبود روشهای مدیریتی وکسب نتایج مطلوبتراست.

طرح دعوی علیه مدیران رسانه های استان از سوی مدیران برخی از دستگاههای اجرایی استان که مورد نقادی اصلاح گرانه مطبوعات قرار گرفته اند ،مدتی است دراستان باب شده واین موضوع باز شدن پای تعدادی از خبرنگاران ومدیران اصحاب رسانه استان در راهرو دادگاهها را در پی داشته که حقیقتا پاسخ درخوری به شان ومنزلت آنان وپاداش مناسبی در قبال فعالیتهای سازنده آنان نبوده است.

امروز (دوشنبه 15آذر) را می توان بعنوان نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات استان به شمار آورد ،روزی که در آن مدیران سه رسانه بصورت همزمان سومین سال از رسیدگی به پرونده شکایتی را از سوی یکی از دستگاههای اجرایی استان در دادگستری استان سپری نمودند.

مدیران با سابقه سه رسانه که بعنوان نمایندگان افکار عمومی ،سه سال پیش نادیده گرفتن وتضییع حقوق عمومی رادردستگاهی اجرایی در رسانه های تحت مدیریت خود فریاد کشیدند ومدیرآن دستگاه در حالی که می توانست طبق ماده 23قانون مطبوعات در پاسخ به خبر منتشره توضیحات لازم رابرای تنویر افکار عمومی بعنوان جوابیه به آن رسانه ها ارسال می کرد، در کمال ناباوری با طرح دعوای غیر مرتبط سه سال تمام با اصرار بر اتهامات  بی مورد به زعم خود سعی بر تنبیه اصحاب رسانه را داشت تا از این طریق شاید بتواند چشمان نافذ مطبوعات واصحاب رسانه را بر اعمال وکردار ناصواب خود ببندند.

اما یقینا همیشه امور بر وفق مراد آنان نخواهد ماند وبا وجودوقوف قضات با تجربه ،متعهد وآگاه به تجزیه وتحلیل امور حقوقی ،طرح دعواهای واهی نشر اکاذیب وتوهین وافتراهای این مدیران راه به جایی نخواهد برد وقلمهای توانای اهل قلم همواره در راه توسعه همه جانبه استان ورفع کاستیها واصلاح امورخواهد چرخید.

اگرچه این پرونده هم بالاخره آخرین روز رسیدگی خود را پشت سر گذاشت ،اما رای هرچه باشد مورد قبول واحترام مدیران مسئول طرف دعوا واصحاب رسانه استان خواهد بود، اما به برکت گشایش این پرونده ،رییس کل دادگستری صلح اندیش استان دستور راه اندازی وایجاد اولین شعبه شورای حل اختلاف اصحاب رسانه استان را صادر نمود تا زمینه برای ایجاد صلح وسازش با مدیرانی که شکایت رابر پاسخگویی به اصحاب رسانه ترجیح می دهند فراهم شود.

 بدون شک این اقدام متعهدانه رییس کل دادگستری استان ایلام که نشان از اهتمام ویژه این قاضی کارکشته دادگستری در حفظ شان وجایگاه اهل قلم واصحاب رسانه استان دارد در اذهان اهل قلم ،خبرنگاران واصحاب رسانه استان جاودانه خواهد ماند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بابا ایول به قلمت دادش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بابا ایول به قلمت دادش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
عزیزدلم.گل کاشتی.خیلی زیبانوشتی.بلاخره یکی جرات پیداکرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار