بدنبال انتشار خبر «درحکایت مدارس به اصطلاح امنایی» درسایت تحلیلی خبری تابناک ایلام ،سازمان آموزش وپرورش استان ایلام با ارسال جوابیه ای ،خواستار انتشار آن دراین سایت شده است .
کد خبر: ۳۲۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 13 November 2016
به گزارش تابناک ایلام بدنبال انتشار خبر «درحکایت مدارس به اصطلاح امنایی» درسایت تحلیلی خبری تابناک ایلام ،سازمان آموزش وپرورش استان ایلام با ارسال جوابیه ای ،خواستار انتشار آن دراین سایت شده است .
 
بسمه تعالی
آموزش و پرورش جزء آن بخش هایی است که جز با کمک وهمیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود . مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
با سلام و احترام در پاسخ به مطلبلی که با عنوان در حکایت مدارس به اصطلاح هیئت امنایی در سایت تابناک درج گردیده است موارد مشروحه زیر جهت تنویر افکار عمومی ارسال مقتضی است برابر قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون درج گردد.
1- شورای عالی آموزش و پرورش در راستای کمک به اجرای ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها و سیاست مدرسه محوری و به منظور ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس ،جلب و توسعه مشارکتهای مردمی و خیرین در احداث و اداره امور مدارس ، تقویت نظام مدیریتی ، مالی و اجرایی مدارس مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی و پیمان سپاری مدیریت مدارس ،آیین نامه توسعه مشارکتها ی مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی در مدارس را به تصویب رسانید .
2- براساس ماده 2 این آیین نامه اعضای هیئت امناء به شرح زیر می باشند .
1-مدیر مدرسه (دبیر هیأت امنا)
2-یکی از معاونان آموزشی مدرسه به اتنتخاب مدیر مدرسه
3-یک نفر از کارکنان آموزشی و یک نفر از کارکنان پرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان
4-رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه
5-یک نفر از اولیای دانش آموزان به انتخاب انجمن اولیا و مربیان مدرسه
6-دو نفر از صاحب نظران و کارشناسان آموزشی یا فرهنگی ترجیحا از استادان حوزه دانشگاه یا مدرسان مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی و حرفه ای (یک نفر به پیشنهاد خیرین و یک نفر با معرفی مدیر و تأیید سایر اعضای هیأت امنا )
7-یک نفر از خیرین و یا معتمدان محل (در مدارس خیر ساز : خیر یا نماینده خیر )
8-یک نفر از اعضای شورا یاری محله یا مؤسسات و مراکز فرهنگی ،ورزشی و مذهبی محل
(مانند مسجد )
9-یک نفر از مدیران یا اعضای هیأت مدیره مراکز و مؤسسات تولیدی ،خدمات
مدیر مدرسه در این مدارس بر اساس ماده 4 آیین نامه انتصاب می گردد.که این ماده به شرح زیر می باشد .
برای انتصاب مدیر مدرسه هیأت امنایی ،سه نفراز افراد واجد شرایط احراز مدیریت مدارس (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش )توسط کمیته ای مرکب ازنماینده رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه یا ناحیه ، نماینده معلمان مدرسه و رییس هیأت امنای مدرسه به اداره آموزش و پرورش محل پیشنهاد و یک نفر ازآنها توسط مدیرآموزش و پرورش انتخاب ومنصوب می شود.
مدیر مدرسه ای که به شیوه هیئت امنایی اداره می گرددباید در تابستان برنامه سالانه آموزشگاه را تنظیم و در جلسه هیئت امنا به تصویب برساند از مجموع مبالغ فوق برنامه آموزشی و پرورشی تقسیم بر 70درصد تعداد دانش آموزان عددی به دست می آید که نرخ هزینه سالانه فعالیتهای فوق برنامه آموزشی و پرورشی می باشد .خلاصه ای از فعالیتهای فوق برنامه و مبلغ هزینه فوق برنامه در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان مورد بررسی قرار می گیرد و درصورت تصویب مدیران مدارس هیئت امنایی می توانند این مبالغ را از اولیاء دریافت نمایند . تمام مبالغ مذکور به حساب آموزشگاه واریز می گردد. وزیر نظر هیئت امناء و شورای مالی مدرسه هزینه می گردد.
ماده 10 قانون مدارس هیئت امنایی به شرح زیر می باشد .
منابع مالی مدارس هیأت امنایی عبارت اند از :
1-اعتبارات دولت که در قالب بخشی از سرانه هزینه تمام شده با توجه به مقررات آموزش و پرورش در قالب قرارداد فیمابین پرداخت می شود .
( این اعتبارات مطابق تبصره 2 ماده 14 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی به صورت کمک تلقی می شود .)
2-هدایا و کمکهای مردمی داوطلبانه که در خارج از فصل (موعد ) ثبت نام دانش آموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت می شود.
3- وجوهی که ازطریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه با توجه به عملکرد موفق مدرسه به صورت تشویقی در اختیار مدرسه قرار می گیرد .
4- وجوهی که از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه (اضافه بر برنامه های رسمی آموزش و پرورش )دریافت می شود
5- هدایا و کمک های نقدی و غیر نقدی که از خیر یا خیرین دریافت می شود .
تعداد مدارس هیئت امنایی استان 96 مدرسه می باشد در زمان دولت تدبیر و امید تعداد7 مدرسه از عادی به هیئت امنایی تبدیل شده اند. مدارس هیئت امنایی در ارزیابی های به عمل آمده از موفق ترین مدارس استان می باشند .
کلاسهای فوق برنامه آموزشی و پرورشی در شیفت مخالف یا روزهای پنجشنبه در تمام مدارس هیئت امنایی استان برگزار می گردد. برنامه این کلاسها به دانش آموزان و اولیاء اطلاع رسانی می گردد. برنامه های مختلف علمی،رهنگی، اردویی،زیارتی و پرورشی و تربیت بدنی دراین مدارس به مراتب بیشتر از مدارس عادی می باشد .
مدارس هیئت امنایی در شورای داخلی آموزش و پرورش مشخص نمی شوند . روند تبدیل یک مدرسه از عادی به هیئت امنایی براساس آیین نامه به شرح زیر می باشد .
مدارس دولتی واجد شرایط به در خواست شورای مدرسه و تأیید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به صورت هیأت امنایی اداره می شوند .
تبصره 1- مجوز هیأت امنایی شدن مدارس ، به صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یک سال صادر می شود و در صورت احراز استانداردهای لازم ،به موافقت قطعی تبدیل می شود .
در جوار مدارس هیئت امنایی مدارس عادی دولتی نیز وجود دارد و استقبال چشمگیر اولیاء از مدارس هیئت امنایی برای ثبت نام فرزندانشان نشانگر کیفیت خوب فعالیت های آموزشی و پرورشی در این مدارس است . این مدارس نزدیک به 7 درصد مدارس استان می باشند و بیش از 20درصد دانش آموزان در آنها مشغول به تحصیل می باشند .  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار