معصومه بختیاری/ ارشدمهندسی مکانیک
کد خبر: ۳۲۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲ 08 November 2016
(نقد و آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی)
چند سالی هست که درگیر این  موضوع شده ام ... بهتر بگویم یکی از دل مشغولی های روزمره من شده است...
 
باید بپذیریم که ما درعصررسانه ها زندگی میکنیم، عصری که درآن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی هستند. یکی از مشکلاتی که ما در کشور خود داریم، این است که با ورود هر تکنولوژی جدید به کشور، بدون اطلاع از فرهنگ استفاده از آن، به سراغش می رویم و از این تکنولوژی استفاده می کنیم. که البته اینگونه استفاده از تکنولوژی مشکلاتی را نیز بدنبال دارد که بعضا مضرات تکنولوژی را برای ما بیشتر از فوایدش کرده است. برای مثال می‌توان به تلفن های همراه دارای امکان ضبط تصویر اشاره کرد. این تکنولوژی در ابتدا با اهدافی اخلاقی و مترقی تولید شد و هدف سازندگان این بود که به مردم امکان ثبت و ضبط خاطرات شیرین خود در هر شرایطی را بدهند. اما ما از این سیستم نوین چگونه استفاده کردیم؟ از این دست استفاده‌های غیر اخلاقی از تکنولوژی‌های نوین در کشورما فراوان است و می‌توان برای محصولاتی چون ویدیو، ماهواره و غیره هزار و یک مثال در این مورد بیان کرد. در مورد استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی نیز به همین صورت است.
 
شبکه های اجتماعی را میتوان به عنوان رسانه ی جدیدی درنظرگرفت که درساختارهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی تغییراتی ایجادکرده است. شبکه های اجتماعی هرچند امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کرده اند و در افزایش مشارکت شهروندان دربرخی فرایندها موثربوده اند ازسویی دیگر این شبکه ها با آسیب های گسترده ای درحوزه هایی ازقبیل حریم خصوصی کپی رایت اعتیاد مجازی سوء استفاده ازکودکان دزدی اطلاعات هویت مواجه بوده اند. اقبال کاربران به شبکه های اجتماعی به قدری بوده است که سال 2010 میلادی به نام سال شبکه هایاجتماعی نام گذاری گردید. سوال اصلی این است که هدف ازتاسیس و راه اندازی شبکه های اجتماعی چیست؟ و آیا این تکنولوژی برای همه مفید است یا نه؟
 
شاید اساس ایجادشبکه های اجتماعی مجازی کارکرد مثبت آن دراطلاع رسانی واگاهی بخشی بوده است اما آنچه امروزه جامعه ما با آن مواجه است چیزی غیرازآن است! بایدپذیرفت تولید هرابزاری بدون تاثیر پذیری ازبافت فرهنگی و اجتماعی آن نخواهد بود و ورود آن درسطح جهانی انتقال فرهنگ آن سرزمین به سایرنقاط را درپی خواهدداشت. شبکه های اجتماعی مجازی باهدف سرگرم سازی، کاربران آنان را ازفضای صمیمانه خانواده دور می سازد وبا زیرپانهادن ارزشها و باورهای اسلامی - ایرانی که سبب استحکام خانواده ایرانی می باشند تزلزل آن رادرپی دارند. این شبکه ها نسخه پیشنهادی کشورهای غربی برای جوامع خودشان است که روابط خانوادگی درآنان اهمیتی ندارد و افراد به دلیل سلطه فردگرایی درتنهایی به سرمی برند و استفاده ازآن باهمان کاربرد درکشور و شهرما ضربه ای مهلک برپیکره این کانون است که بی اعتمادی خیانت سردی روابط اعتیاد به آن و پرخاشگری افراد انحراف و ابتذال اخلاقی ترویج سبک زندگی غربی وارزش یافتن نیازهای کاذب شکسته شدن حریم خصوصی افراد و سوء استفاده ازآنها را درپی دارد.
 
پس می توان افراد استفاده کننده ازشبکه های اجتماعی را به دو دسته تقسیم نمود:
 
گروه اول: روحانیون ، داعیان دین، اساتید دانشگاها، دانشجویان ، طلاب علوم دینی، پژوهشگران و کلیه افرادی هستند که با رعایت فرهنگ استفاده و به قصد آشنایی با عقاید وافکار مختلف ، نظرات گوناگون و برقراری گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مردم و... وارد محیط شبکه های اجتماعی مجازی می‌شوند و هدفشان استفاده بهینه ودرست ازاین محیط ها است .
 
( 2) گروه دوم : سوء استفاده کنندگان و افرادی هستند که تنها برای دوست یابی، پرکردن بخشی از اوقات فراغت و یا حتی انتشار افکار ضد فرهنگی، ارضای برخی تما‌یلات و نیازهایی که در چارچوب روابط عادی اجتماعی قادر به تسکین آن نیستند وارد شبکه‌های مجازی می‌شوند. این دسته در حقیقت از شبکه های اجتماعی مجازی سوء استفاده نموده و عمر و پولشان را در راهی بی سود و مضر به هدر می دهند و چه بسا که این کارشان باعث بدبختی و نابودشدن دنیا وآخرتشان شود.
 
بیاییم با شناخت صحیح از شبکه‌های اجتماعی مجازی و فرهنگ صحیح استفاده از آن، از این تکنولوژی رسانه ای استفاده مفید و موثر داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار