معاون برنامه ريزي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزدازي كشور از طرح هاي جنگل كاري استان ايلام بازديد نمود.
کد خبر: ۳۲۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 31 October 2016
معاون برنامه ريزي سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور به همراه دكتر حسين پور از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از طرح هاي توليد نهال در شهرستان هاي ايوان و مهران و توسعه جنگل استان ايلام بازديد بعمل آوردند.
 
به گزارش تابناک ایلام ؛  مهندس كياكجوري در جريان اين بازديد ضمن رضايت از كيفيت طرح هاي اجرايي مذكور اعلام داشتند استان ايلام با توليد ساليانه بيش از 6 ميليون اصله نهال استاندارد و با كيفيت در زمينه توليد نهال و توسعه جنگل در سطح كشور سرآمد و از استان هاي شاخص مي باشد و اقدامات در خور توجهي انجام داده اند.

ايشان همچنين از طرح جم آب مهران که تلفیقی از عملیات جنگل‌کاری توأم با عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی است بازديد نمود، اين طرح با استفاده از گونه‌های اقتصادی سازگار با شرایط منطقه (كنار، رمليك كهور، بنه، پسته، انار و كنوكارپوس) و همچنین گونه‌ بادشکن (اكاليپتوس)، تا كنون در سطح 3000 هكتار از اراضي ملي شهرستان مهران جنگل‌کاری گرديده است و درآينده نزديك در ساير مناطق مستعد استان به اجرا درخواهد آمد.

لازم به ذكر است: اجرای این طرح با اجرای عملیات آبخیزداری شامل سامانه سطوح آبگیر باران و پخش سیلاب، خشکه‌چینی، گابیون بندی و... به‌منظور استفاده صحیح از نزولات جوی، جلوگیری از سیل و ذخیره نزولات آسمانی همراه خواهد بود و تمام عملیات انجام‌شده با همکاری و مشارکت مردم و تعاونی‌ها انجام می‌گیرد.

مقابله با بيابانزايي، توليد محصولات اقتصادي ( شامل : چوب، ساير محصولات فرعي، ميوه، علوفه دام و...)، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از سیل از دیگر اثرات این طرح می‌باشد./م

سپس از طرح جنگلكاري اقتصادي مشاركتي  صالح آباد بازديد بعمل آمد كه این طرح در اراضي ملي منطقه گره بابا صالح آباد و درسال 95 تهیه گردیده و به اجرا درآمده است.
 
بر اساس اين طرح با مشاركت بهره برداران و مرتعداران در فاز اول  سطحی  در حدود 100 هکتار  از اين اراضی ملی زیر کشت گونه های اقتصادي و محصول ده و سازگار با شرايط منطقه شامل : کنار، کهور، پسته، انار، بادام خوراكي و مركبات و با  استفاده ازروش نوین نهالکاری و با حفر چاله ای به ابعاد  1*1*1 متر برای بهره گیری بهتر از نزولات جوی،كاشت گرديده است.

ترویج فعالانه و عملیاتی فرهنگ منابع طبیعی، توانمند سازی بهره برداران و جوامع محلی به انجام امور و استمرار تولید جنگل توسط بخش مردمی، تعاونی و خصوصی، تولید محصولات ارگانیک، مردمی کردن اقتصاد پایدار همگام با طبیعت از مهمترين اهداف اين طرح مي باشد.

در ادامه ايشان از طرح هاي اجرا شده در روستاي وحدت شهرستان دهلران، نهالكاري حاشيه جاده، و نهالستان هاي ايوان، مهران، دهلران و سيروان نيز بازديد نمودند./م
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار