مناطق زیادی از ایلام پوشیده از درختان بنه و بلوط است که هر کدام از این درختان به نوبه خود از ارزش و اهمیت زیادی برخوردارند و می توانند منشا درآمد و اشتغال برای مردمان این دیار باشند.
کد خبر: ۳۲۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱ 30 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛در بین درختان انبوه استان ایلام، بنه علاوه بر تولید پسته وحشی (بنه) که دانه ای گیاهی با مغز روغنی است اما این درخت دارای محصول و فواید دیگری است که همواره بعنوان یک شغل و منبع درآمد مردم این دیار تلقی می شود.

بسیاری از اهالی منطقه با تشکیل شرکت های تعاونی برای بهره مندی بیشتر از درخت بنه به اهمیت و ارزش شیره سقز آن پی برده و زمینه اشتغال خود را حداقل در 2 ماه از سال فراهم کرده اند و با تیشه زنی بر تنه درخت، شیره آن را گرفته و برای استفاده های متعدد روانه بازار می کنند.

شیره خام درخت بنه مصارف دارویی و صنعتی زیادی دارد و از میوه آن بعنوان گیاه دارویی استفاده می شود که دارای ارزش اقتصادی فراوان و خواص درمانی است.

شیره این درخت حتی زمینه صادرات نیز دارد و در ارز آوری نقش ایفا می کند و دارای خواص دارویی، خوراکی و صنعتی زیاد است ضمن اینکه در طب سنتی نیز کاربرد فراوانی دارد.

25 درصد از شیره سقز حاوی روغنی پر ارزش بنام تربانتین است که در صعنت کاربردهایی دارد و علاوه بر این از شیره در تولید آدامس، عطر و خوشبو کننده ها، حشره کش ها، صنعت دارو سازی، واکس و چرم نیز استفاده می شود.

نظر به اهمیت این ماده خام و با ارزش، استان ایلام می تواند در زمینه تولید و صادرات این محصول نقش اساسی در بازارهای داخلی و خارجی ایفا کند و از مواهب این نعمت خدادادی به بهترین نحو استفاده کند.

البته بهره برداری از شیره خام سقز نیازمند مهارت و آموزش است و بهره برداری باید تخصص لازم در این زمینه داشته باشد تا بتواند در زمینه برداشت اقدام کند.

در استان ایلام نیاز به آموزش نیروهای بومی برای بهره مندی از درختان بنه از نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و از طرفی ایجاد صنایع تبدیلی در جهت استفاده از تولیدات و مواد جانبی سقز منجر به اقتصادی پویا و فعال در منطقه می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام می گوید: 43 شرکت تعاونی برداشت شیره خام سقز در این استان فعالیت دارند و بیش از یک هزار و 500 خانوار در این شرکت های بهره برداری عضویت دارند.

رضا احمدی با اشاره به اشتغالزایی این شرکت ها برای 600 نفر در روز افزود: امسال و در مدت 60 روز فعالیت بهره برداران سقز، 53 تن شیره سقز از درختان این استان برداشت شده است.

وی ارزش اقتصادی این محصول را 750 میلیارد ریال دانست و گفت: 10 درصد از این مبلغ بعنوان سهم مالکانه به خزانه داری کل کشور واریز می شود و مابقی به مردم بر می گردد و سودی از این کار حاصل بهره برداران می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار