نشست ثبت ارزیابی علمی قضات با حضور هیات اعزامی از تهران و قضات دادسراهای عمومی و انقلاب استان ایلام برگزار شد،
کد خبر: ۳۱۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 25 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛محمد رزم دراظهار کرد: قوه قضاییه و اداره کل آموزش و گزینش قضات این دستگاه یک فرآیند بسیار دقیق و ظریفی را برای انتخاب و جذب قضات از جمله آزمون علمی، کتبی، شفاهی، مصاحبه، روانشناسی و گزینش طی می کند که نشان از اهمیت و جایگاه قضاوت در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع قضاوت افزود: قاضی امین جان، مال و نوامیس مردم است و دادگاه ملجا و پناهگاه مظلوم است و عامه مردم می گویند که قاضی در جای حضرت علی (ع) نشسته پس می توان گفت لازمه عدالت علم است.

رئیس کل دادگستری ایلام با اشاره به مساله مهم آموزش یادآور شد: همه ما نیازمند مطالعه و تحقیق و پرسش هستیم و لحظه ای از مطالعه، آموزش و کسب علم غافل نباشیم زیرا ابزار کار و سلاح کار ساز و موثر قضات، علم و تسلط بر قوانین موضوعه و متفرقه است.

رزم تاکید کرد: در کنار قانون باید نظریات مشورتی اداره حقوقی، آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوانعالی کشور و همچنین نظریات حداقل و حداکثر قضات استان ها که توسط مدیریت آموزش قوه قضاییه تهیه و تدوین می شود را مطالعه کنند که موجب موفقیت قاضی، اتقان و استحکام آرای قضات می شود.

وی به اهمیت آموزش در دین مبین اسلام اشاره و اضافه کرد: در منابع و آموزه های دینی اعم از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین (ع) به اهمیت علم، آموزش و کسب آن، تزکیه و تعلیم در کنار هم تاکید فراوانی شده است.

رئیس حوزه قضایی استان ایلام گفت: جامعه اسلامی به قاضی یک نگاه ویژه ای دارد، کلام، رفتار و گفتار قاضی را به مثابه قانون تلقی می کنند و برای جذب قضات هم شرایط بسیار حساس و زیادی و هم صفات مهمی مانند متانت، زکاوت و ناطق بودن را در قوانین موضوعه و در منابع معتبر فقهی مقرر شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام افزود: قضات ضمن تکریم ارباب رجوع با قدرت و محکم با متخلفان و اراذل و اوباش و مخلان آسایش و آرامش در جامعه برخورد کنند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار