معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت:در سال زراعی 95 - 94 با وجود بارندگی های زیاد و سال پر آبی، اما به علت پدیده مخرب ریزگردها و گرد و غبار حاکم بر هوای استان، زنبورداران با کاهش تولید عسل مواجه شدند.
کد خبر: ۳۱۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 October 2016
مجتبی شیرخانی روز دوشنبه  اظهار کرد: بخش عمده ای از عسل تولیدی زنبورستان های استان ایلام به عنوان یکی از مرغوب ترین عسل های کشور به دیگر استان ها صادر می شود.


شیرخانی یادآور شد: سال گذشته بطور میانگین 610 تن عسل با کیفیت با ارزش ریالی 153 میلیارد ریال تولید شد در حالیکه امسال میزان عسل تولید شده در استان 365 تن با ارزش ریالی 92 میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: گرد و غبار نشسته بر روی گل ها باعث اختلال در عملکرد و متابولسیم طبیعی گل ها در تولید شهد می شود و با کاهش شهد گل ها میزان تولید عسل با کیفیت زنبورها نیز پایین می آید.

وی با بیان اینکه رنگ و طعم هر عسل بسته به نوع شهد مصرفی زنبور دارد، گفت: عمده ترین ارقام عسل استان ایلام عسل با شهد و طعم کُنار، گَون و آویشن است.

شیرخانی اضافه کرد: البته عسل شکری هم در استان ایلام تولید می شود که در زمره عسل های با کیفیت و طبیعی قرار ندارد بلکه این عسل تولیدی با خوراندن شکر به زنبور بدست می آید.

وی پرداخت تسهیلات بانکی، صدور دفترچه بانکی، صدور کارت تردد به مناطق نوار مرزی، بیمه کردن کلنی های زنبور عسل، تامین شکر یارانه ای و اجرای دوره های آموزشی از جمله گرده افشانی را از جمله خدمات ارائه شده به زنبورداران اعلام کرد.

 در استان ایلام 63 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و یک هزار و 52 نفر نیز به صورت حرفه ای و تخصصی و 2 هزار و 630 نفر هم به صورت فصلی و هنگام برداشت در امر پرورش زنبور و تولید عسل فعالیت دارند.


بیشترین کندوهای زنبور عسل استان ایلام در شهرستان های ایلام، سیروان و چرداول پراکنش دارد.

میانگین فروش هر کیلوگرم عسل مرغوب و با کیفیت در استان ایلام 350 هزار ریال است که هر چند در برخی موارد نرخ هر کیلوگرم عسل از 500 هزار ریال نیز فراتر می رود./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار