کد خبر: ۳۱۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 24 October 2016
مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام با هشدار به مردم در خصوص رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، گفت: در فصل زمستان سال قبل 10 نفر و در نیمه نخست امسال نیز 3 نفر بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی دچار مرگ ناشی از گازگرفتگی شدند.


به گزارش تابناک ایلام؛ گاز گرفتگی و یا خفگی بر اثر استنشاق گازها سمی، سالانه جان تعدادی از افراد را می گیرد بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتا در فصل پاییز و بیشتر در زمستان اتفاق می افتد.

با نزدیک به فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، مردم اقدام به نصب و راه اندازی وسایل گرم کننده از جمله بخاری های گاز سوز می کنند که بیشتر آنها با گاز شهری کار می کند.

بیشتر افراد از خطرات گاز منواکسیدکربن آگاهی لازم را ندارند به همین دلیل همه ساله بویژه در فصل سرما تعدادی از هموطنانمان بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست می دهند.

** عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود

منواکسید کربن گازی است بی بو و بی رنگ و بطور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می شود در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و بدون اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود.

عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

** مرگ 13 نفر در اثر مسمومیت ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته و نیمه نخست سال جاری در ایلام

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام گفت: با شروع فصل زمستان و متعاقب آن استفاده از وسایل گازسوز، احتمال بروز حوادث ناگوار در منازل مسکونی بدلیل سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی، همواره ما را در معرض خطر و مرگ ناشی از خفگی با گاز منواکسید کربن قرار می دهد.

دکتر ساسان روندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین علل این حوادث، عدم نصب صحیح لوله های بخاری، نداشتن کلاهک H، مسدود بودن مسیر دودکش و نداشتن بست مناسب لوله ها است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 10 نفر در استان بر اثر خفگی ناشی از گازگرفتگی جان باختند، تاکید کرد: از این تعداد افراد فوت شده به تفکیک جنسیتی 2 زن و هشت مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام یادآور شد: در نیمه نخست سال جاری نیز سه نفر به تفکیک جنسیتی، یک زن و 2 مرد براثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

دکتر روندی اضافه کرد: شهروندان باید نسبت به استاندارد سازی وسایل گرمایشی و تهویه منازل و محل هایی که مجهز به بخاری گازی هستند، اقدام کنند تا از نشت منواکسیدکربن که گازی بی رنگ و بو بوده و سبب بروز آسیب های جدی بویژه در کودکان، سالمندان و زنان باردار می شود، جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام نیز با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و لزوم ستفاده از لوازم خانگی گرما زا در این فصل نسبت به استفاده صحیح از گاز برای کاهش خطرات احتمالی جانی و مالی هشدار داد.

روح الله نوریان توجه به اصول ایمنی، نصب صحیح بخاری و آبگرمکن های گازی را بهترین راه برای جلوگیری از حوادث ناگوار مقابله با خفگی بر اثر استنشاق منواکسیدکربن اعلام کرد و گفت: بازدید از شیر و شیلنگ گاز، مسیر دودکش ها و استفاده از دودکش های استاندارد بر روی پشت بام در این فصل بسیار ضروری است.

وی با تاکید بر استفاده نکردن از بخاری های بدون دودکش در محیط های مسکونی بسته تاکید کرد و یادآور شد: آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اتاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در اینگونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آن را کنترل و از افراد مطلع درخواست راهنمایی و کمک کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام گفت: مشترکان باید هنگام نصب بخاری گازی و هرگونه وسایل گرمایشی، ضمن بررسی مسیر دودکش و استفاده از کلاهک H از تامین اکسیژن مورد نیاز در منازل و سایر مکان هایی که از سوخت گاز طبیعی برای گرم کردن استفاده می کنند، مطمئن شوند.


وی افزود: با رعایت این موارد می توان از ایجاد هر گونه حادثه مانند مسمومیت با گاز CO، خفگی، انفجار و آتش سوزی جلوگیری کرد.

** توصیه های ایمنی در مواجهه با گاز گرفتگی

1- هنگام مواجه شدن با صحنه ای که فردی دچار گاز گرفتگی شده ابتدا باید در صورت وجود پنجره ها و درب را باز کنند و پس از آن لباس ها از جمله کمربند فرد را آزاد کرده تا راحت تر نفس بکشد.

2- باز نگه داشتن راه های هوایی و تماس با اورژانس 115 در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

3- خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار گرفتن در محیط بازدر نهایت باید مراقب این قاتل نامریی بود و با جدی گرفتن هشدارهای مربوط به استفاده درست از وسایل گرمایی، خانواده خود را از معرض مرگ خاموش مصون نگه داریم. /م


منبع:ایرنا
برچسب ها: مرگ ، فصل سرما ، نکات ایمنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار