بیابان‌زدایی شش هزار هکتار و اجرای ۲۰ هزار طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان در استان انجام می شود
کد خبر: ۳۱۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 24 October 2016
بیابان های مناطق جنوبی ایلام به کانون‌ ایجاد گردوغبار تبدیل‌شده اند و حال این امر مسئولان را بر آن داشته که برای بیابان‌زدایی آستین بالا زده و برنامه هایی را اجرا کنند.

به گزارش تابناک ایلام؛ در یک دهه اخیر شرایط آب هوایی و تغییرات اقلیمی سبب شده که گردوغبار مشکلات عدیده‌ای برای مردم استان‌های جنوبی و غربی کشور به وجود بیاورد و شدت گردوغبار در این سال‌ها سبب شده که مشکلات فراوان روحی، روانی، تنفسی، بیمارهای قلبی و عروقی و سقط‌جنین در این استان‌ها به خاطر شرایط گردوغبار به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

استان ایلام یکی از استان‌های درگیر با پدیده گردوغبار است، استانی که کانون بحرانی آن شهرستان دهلران بوده، شهرستانی که وسعتی معادل ۵۴۰ هزار هکتار است . با توجه به اینکه این شهرستان در بخش جنوبی دارای اقلیم بیابانی گرم است و میزان ۴۰ درصد معادل ۲۴۰ هزار هکتار از کل مساحت این شهرستان را عرصه‌های بیابانی به خود اختصاص داده، باعث به وجود آمدن مشکلات اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در این شهرستان شده است.

برای بررسی بیشتر و آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص بیابان‌های استان گفتگویی با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام و کارشناس بیابان داشته‌ایم.

بیشترین بیابان‌های استان ایلام در شهرستان دهلران است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بیشترین بیابان‌های استان ایلام در شهرستان دهلران است.

رضا احمدی  بیان داشت: با توجه به اینکه شهرستان دهلران در دو جبهه هوای گرم کشور عراق و عربستان و استان خوزستان قرارگرفته است سبب شده این شهرستان زمینه و شرایط اقلیمی برای توسعه بیابان داشته باشد.

 وی افزود: خوشبختانه باتدبیر و اقدامات فنی و مهندسی  در راستای کنترل بیابان توسط کارشناسان  اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان دهلران مشکلات بیابانی در این شهرستان به حداقل رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ما سالیانه بخش وسیعی از بیابان‌های این شهرستان را نهال‌کاری می‌کنیم که این امر باعث کنترل بیابان خواهد شد.

بیابان‌زدایی شش هزار هکتار در استان ایلام

 امسال در راستای شعار سال مقام معظم رهبری  دو پروژه ساختاری برای سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری و ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها تعریف‌شده است که در این راستا ۶۵۰ هزار هکتار در کشور آبخیزداری مشارکتی و ۹۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در نیمه دوم سال جاری اجرایی می‌شود.


وی عنوان کرد: از این میزان بیابان‌زدایی شش هزار هکتار در استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران اختصاص‌یافته است و در بحث آبخیزداری نیز حدود ۲۰ هزار هکتار در کل استان اجر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: برای اجرای این طرح‌ها در استان شش میلیارد تومان مصوب شده و انتظار داریم این میزان اعتبار تخصیص پیدا کند و عملیات اجرایی این پروژه‌ها در سه ماه سوم سال اجرایی می‌شود و به‌تناسب پیشرفت کار اعتبار تخصیص خواهد یافت.

احمدی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم که در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری استان است، کنترل بیابان‌های استان به‌خصوص شهرستان دهلران است.


یک کارشناس بیابان اظهار داشت: در مناطق خشک و بیابانی برخلاف مناطق دیگر، فرسایش خاک و انتقال ذرات بیش از هر عاملی تحت تأثیر نیروی باد است.

افزایش گردوغبار در کانون‌های بیابانی استان ایلام

حسین فتحی بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی ایران و کشورهای هم‌جوار غربی و جنوب غربی و افزایش چشمگیر فراوانی وقوع طوفان‌های گردوغبار در چند دهه اخیر در فصولی خاص مثل بهار و تابستان در استان‌های غربی و جنوب غربی، استان ایلام که مهم‌ترین بحران زیست‌محیطی آن بروز طوفان گردوغبار قلمداد می‌شود.

وی بیان داشت : تعداد وقوع ریز گرد نسبت به ۱۰ سال گذشته در کشورمان به ۱۵ برابر رسیده است و برآوردها نشان می‌دهد ۱۵ تا ۲۰ درصد این میزان پدیده ریزگرد منشأ داخلی دارد و بقیه آن دارای منشأ خارجی است.

این کارشناس بیابان گفت: وقوع پدیده گردوغبار دارای منشأ خارجی و داخلی است، از مهم‌ترین عوامل خارجی می‌توان به تجاوز ترکیه به منابع آب عراق و خشک شدن رودخانه‌های دجله و فرات، خشک‌سالی‌های چند سال اخیر که بی‌شک شرایط را در کشور عراق بدتر کرده است.

وی بیان داشت: کانون­های بحرانی افزایش بادی منشأ خارجی می‌توان به کشورهای عراق، عربستان و ترکیه هستند و متأسفانه در این راستا تاکنون هیچ‌گونه اقدامی از سوی این کشورها صورت نگرفته است.

میزان  بارندگی و دمای بالای ۵۰ درجه دهلران، سبب شده این شهرستان به‌عنوان منشأ ریزگردهای داخلی استان ایلام تبدیل شودفتحی اظهار داشت: با توجه به  میزان  بارندگی در شهرستان دهلران کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر و حداکثر دمای آن بالای ۵۰ درجه است سبب شده این شهرستان به‌عنوان منشأ ریزگردهای داخلی استان ایلام تبدیل شود.

این کارشناس بیابان  افزود: مهم‌ترین کانون‌های  گردوغبار در شهرستان دهلران می‌توان به قسمت‌های ابوغویر، عین خوش، سمیده، ابوغریب و همچنین بستر رودخانه های خشک‌شده اشاره کرد.

وی اظهار داشت: مهم­ترین راهکارهای مقابله با طوفان‌های گردوغبار در استان ایلام تثبیت شن‌های ­روان با استفاده از مالچ، کاشت گونه­ های سازگار، جنگل‌کاری در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، ایجاد کمربند فضای سبز اطراف شهرها و جاده‌ها، کنترل فعالیت‌های عمرانی و منابع ساکن تولید گردوغبار، مدیریت صحیح منابع آب‌وخاک، مقابله با بیابان‌زایی و افزایش آگاهی‌های عمومی و اجرای طرح­های آبخیزداری است که  کمک فروانی به کاهش گردوغبار در منطقه می‌کند./م

 
 
 منبع:مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار