کد خبر: ۳۱۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 21 October 2016
اهالی مناطق مختلف استان ایلام بویژه روستاییان دره‌شهر، آبدانان، بدره، چوار، چرداول، شیروان و...همانجا که درختان بلوطش انبوه نشان می‌دهد، در مصارف روزمره طبیعی از هیزم درخت بلوط برای آتش و شعله، از برگ‌هایش برای خوراک دام، بامش برای سایه، چوبش برای سرپناه و... استفاده می‌کنند.وحال فصل فرایند شوکه گیری درر استان میی باشد
که برخی با جمع آوری شهد شیرین و خوش طعمی که از دانه، برگ و ساقه درختان بلوط تراوش می شود و سپس جوشاندن آن، مایع قهوه ای رنگی همچون دوشاب تهیه و مصرف می کنند و اندام های جوشیده شده به عنوان تفاله و زباله را نیز دور می ریزند.

نکته  حائز اهمیت  این است ،که عده ای سودجو با آسیب رسانی به درختان بلوط اقدام به تولید شوکه و فروش آن به قیمت گزاف هر کیلوگرم بین 500 هزار ریال تا یک میلیون و 200 هزار ریال به متقاضیان می کنند.

به گزارش تابناک ایلام؛حجت الله فتحی روز جمعه  اظهار کرد: در واقع شهدی که از درخت بلوط برای تهیه شوکه جمع آوری می شود حاصل واکنش درخت در برابر نیش حشراتی چون شته، کنه یا زنبور است تا با آن از خود در برابر نیش این حشرات دفاع کند.
وی افزود: برای تهیه یک کیلوگرم شوکه حدود 10 تا 20 کیلوگرم دانه بلوط مورد نیاز است و همین آثار مخربی را بر این درخت وارد می کند.

فتحی یادآور شد: در صورت عدم دخالت عامل انسانی، به زمین افتادن هر میوه درخت بلوط می تواند با جذب در زمین به نهالی نورس یا غذای حیوانات نشخوار کننده اهلی و وحشی تبدیل شود.

به گفته وی، اداره کل منابع طبیعی به طور معمول با جمع آوری دانه های دارای قابلیت به نهال از این دانه ها در نهالستان ها برای تولید نهال های بلوط استفاده می کند.

فتحی اضافه کرد: با توجه به گستردگی درختان بلوط و کمبود نیروهای یگان حفاظت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه ها نیست و راه اصلی حراست از جنگل های استان مشارکت مردم و ارتقای فرهنگ آنها در این زمینه است.

وی یادآور شد: با توجه به آسیب هایی که در سال های اخیر بر درختان بلوط استان وارد شد و در برابر وسعت مخاطرات و این مشکل ها روند تجدید حیات درختان بلوط با کندی قابل توجهی همراه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی ایلام افزود: مردم باید با در نظر گرفتن شرایط درختان بلوط از چیدن دانه و برگ ها یا شکستن ساقه و شاخه های درختان به منظور تولید شوکه یا شکرک خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، هر چند هنوز مطالعه علمی و جامعی در خصوص خواص خوراکی، تغذیه ای و دارویی یا وضعیت بهداشتی مصرف شوکه در استان ایلام صورت نگرفته است اما برخی بر خواص دارویی آن بویژه برای دستگاه گوارش تاکید دارند و عده ای نیز آن را نوعی خوراکی فاقد ارزش غذایی می شمارند.

نکته حائز اهمیت اینکه دانه بلوط برای بیماری های گوارشی، کم خونی، نرمی استخوان، انعقاد خون، بواسیر خونی و بسیاری دیگر از بیماری ها مفید است اما نبود کارخانه های صنایع تبدیلی در استان ایلام برای فرآوری آن، همه ساله موجب هدر رفت بخش عمده ای از این ثروت عظیم خدادادی می شود.


اوج باردهی درختان بلوط هر سه تا پنج سال یکبار است که امسال سال پنجم دانه دهی پربار این درختان است و برخی از این فرصت با توجه به مقادیر زیاد دانه های بلوط دارای شهد استفاده کرده و با جمع آوری آنها اقدام به شوکه گیری از دانه، برگ و ساقه این درختان می کنند.






منبع::ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار