واحد شیرین سازی میعانات گازی ایلام در دهه مبارک فجر سال گذشته با حضور مهندس مروارید استاندار ایلام، جمعی از مسؤلان و مدیران ذیربط و اصحاب مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری، به طور کامل افتتاح شد و بارقه ای از امید را در دل همگان ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 19 October 2016
واحد شیرین سازی میعانات گازی ایلام در دهه مبارک فجر سال گذشته با حضور مهندس مروارید استاندار ایلام، جمعی از مسؤلان و مدیران ذیربط و اصحاب مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری، به طور کامل افتتاح شد و بارقه ای از امید را در دل همگان ایجاد کرد.
 

به گزارش تابناک ایلام به نقل از قدس آنلاین خبر بهره برداری از این ابتکار جدید و تدبیر ارزشمند در حوزه نفت و گاز، چنان شیرین  و خوشحال کننده بود و رهایی مردم را از شر بوی مضر و متعفن  گاز ترش، نوید داد که جریان آن به سرعت برق و باد پیچید و در خروجی رسانه های حقیقی و مجازی قرار گرفت.

 پس از آغاز به کار این پروژه مهم صنعتی و اجرای عملیات شیرین سازی، بوی متعفن و مشمئز کننده گاز ترش از کوچه پس کوچه ها، درون خانه ها و راه های مواصلاتی رخت بربست، شکوائیه ها، گلایه ها، اعتراضات و نارضایتی های مردمی، بهداشتی و زیست محیطی به شدت کاهش یافت.

برای بررسی این موضوع مهم و دستآورد افتتاح این طرح صنعتی، نظر تنی چند از مردم و مسؤلان مربوطه را جویا شده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد:

انتشار بوی متعفن گاز؛ عامل مهاجرت شهروندان!

یکی از شهروندان اهل چوار در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: بسیار خرسند و خوشحال هستیم که این مدت چند ماهی است از شر بوی تانکرهای حامل میعانات گازی خلاص شده ایم و خانه های مان مملو از بوی متعفن گاز ترش و مهلک تجریان نیست.

قیطاس خدمتی با تشکر ویژه از بانیان و حامیان پروژه شیرین سازی گاز ایلام، اظهار می دارد: مردم شهر چوار که در چند قدمی گاز ایلام قرار دارند، در سنوات گذشته به علت تردد خودروهای حامل میعانات گاز از این مسیر و انتشار بوی مضر، گندیده و تهوع آور این ماده سمی، واقعاً آسایش و آرامش خود را از دست داده بودند و برخی شهروندان به خاطر همین معضل و به ناچار، به دیگر شهرها مهاجرت کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر حضور بخش خصوصی و حمایت و هدایت دستگاه های ذیربط نبود، باید کماکان در هوای متعفن این شهر نفس می کشیدیم، می افزاید: اگر بررسی های ظریف علمی و پزشکی به عمل آید، قطعاً تأثیرات این مایع مخرب و بدبو بر جسم و روح ما که ماه ها میزبان این مایع مضر بوده ایم، مشخص و محرز خواهد شد و احتمالاً این عوارضات و بیماری ها در آینده نیز خود را نشان خواهند داد.

شیرین سازی گاز ایلام، خلاقیتی نو برای تحقق اقتصاد مقاومتی!

یکی دیگر از شهروندان ایلامی با بیان اینکه اجرای عملیات شیرین سازی گاز ایلام محاسن و برکات زیادی برای استان و کل کشور داشته و دستآورد این امر مهم بر کسی پوشیده نیست، در این باره می گوید: حذف کامل ترکیبات سمی، بدبو و خورنده مرکاپتان و سولفید هیدروژن همان ترکیباتی که با بوی مشمئز کننده شان؛ مردم ستم دیده ایلام، مسافران، رهگذران و رانندگان مسیر های مواصلاتی را به شدت آزرده بود، از جمله برکات ارزشمند طرح شیرین سازی گاز ایلام بوده است.

حمیدرضا قاسمی که خود را کارشناس مسائل اقتصادی معرفی می کند، بیان می دارد: با اجرای این طرح نه تنها مشکل بوی بد تانکرهای حامل میعانات حل شد بلکه به علت بی بو شدن این تانکرها، امکان ارسال میعانات ایلام به سایر استان ها و پالایشگاه های کوچک در سراسر کشور هم فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه این ابتکار عمل و اقدام خلاقانه طرح شیرین سازی گاز، گامی بلند در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، یادآور می شود: بنا بر بررسی های به عمل آمده، قبل از اجرای عملیات شیرین سازی گاز ایلام، تعداد محدودی از واحدهای تولیدی، متقاضی خرید میعانات ترش، آن هم به قیمت ناچیز بودند، اما امروزه خریداران این فرآورده، در بازار بورس صف می کشند و به انتظار می نشینند.

شیرین سازی گاز ایلام؛ اقدامی مثبت و شایسته تقدیر!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طرح شیرین سازی گاز ایلام یکی از اقدامات مثبت، یادگاری ماندگار و صنعتی نو در راستای کاهش آسیب های بهداشتی در استان ایلام است، می گوید: با بهره برداری از این طرح مهم، روح تازه ای در واحد های تصفیه و صادرات فرآورده های نفتی در بخش خصوصی دمیده شده است.

دکتر راضی ناصری فر با اشاره به اینکه بوی متعفن گاز ترش، موجب تحریک، تشدید و استمرار بیماری های تنفسی و باعث امراض پیدا و پنهان می شود، اظهار می دارد: بدون شک استشمام بوی این میعانات بدبو، عواقب و عوارضات ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت و استنشاق مستمر آن نیز سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد.

وی با تأکید بر اینکه قبل از اجرای طرح شیرین سازی گاز ایلام، هر روز با گلایه ها، شکایت ها و اعلام نارضایتی های شدید مردم مواجه بوده ایم، خاطرنشان می سازد: خوشبختانه پس از افتتاح این پروژه مهم صنعتی و رعایت اغلب استانداردهای بهداشتی، تا کنون هیچگونه شکوائیه، گلایه و نارضایتی از مردم دریافت نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه پیش از اجرای عملیات شیرین سازی گاز ایلام، به علت تردد تانکرهای حامل میعانات بدبو در راه های مواصلاتی، متأسفانه جای جای استان را بوی تعفن فرا گرفته بود، یادآور می شود: در این ماجرای تلخ و تردد کامیون های بدبو، در بیشتر اوقات، خودرو ها و رانندگان برای عبور سریع از این توده های تهوع آور، فرار را برقرار ترجیح می دادند و چه بسا که دچار حادثه ها و تصادفات جبران ناپذیری هم می شدند.

دکتر راضی ناصری فر از مجموعه بخش خصوصی که رهآورد جدید صنعتی شان به خوبی در استان ایلام به بار نشسته و علاوه بر اشتغالزایی مناسب، رضایتمندی مردم و مسؤلان را به همراه داشته است، صمیمانه تقدیر می نماید و تصریح می کند: با اجرای طرح های صنعتی سبز همچون پروژه شیرین سازی گاز در استان ایلام، می توان صدمات و آسیب های مخرب بهداشتی را به حداقل رساند و سلامت مردم را تأمین نمود.

شیرین سازی گاز ایلام؛ فاقد مضرات زیست محیطی!

مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پروژه شیرین سازی گاز ایلام، یکی از طرح های صنعتی مهم، مفید و فاقد مضرات زیست محیطی است، می گوید: واحد شیرین سازی میعانات گازی ایلام را می توان از نظر زیست محیطی، یک واحد صنعتی سودمند و پویا قلمداد کرد چرا که حذف کامل گوگرد، مرکاپتان و سولفید هیدروژن از میعانات گازی و رهایی مردم از بوی بد این فرآورده، به تنهایی دستآورد بزرگی در زمینه محیط زیست محسوب می شود.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه این واحد تولیدی از نظر زیست محیطی دارای ویژگی های شاخصی است، اظهار می دارد: به اذعان کارشناسان این اداره کل، عملکرد این واحد تولیدی، تأثیر نامطلوبی بر آب، خاک و هوای اطراف ندارد و تاکنون در خصوص آلودگی های ناشی از فعالیت آن، گزارشی دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه این واحد هیچگونه پسآبی به محیط زیست وارد نمی کند و بر همین اساس نیز آب و خاک منطقه کاملاً پاک می ماند و آلوده نمی شوند، می افزاید: این واحد دارای سیستم بسته ای است و به علت نداشتن دودکش، هیچ گونه آلودگی هوایی نیز ایجاد نمی کند.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام با تأکید بر اینکه در این واحد، زباله ها کاملاً تفکیک شده و در لندفیل ها و مخزن های های استاندارد و مورد تائید بهداشت و محیط زیست، تخلیه می شوند، بیان می دارد: در این واحد بخشی از فضای محوطه به فضای سبز و کاشت درخت و درختچه اختصاص یافته و می یابد که علاوه بر تأمین نظر کارشناسان، موجب حفظ و توسعه همه جانبه محیط زیست نیز خواهد شد.

 مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه به منظور افزایش ضریب ایمنی و حفاظت از محیط زیست، واحد متمرکز HSE نیز در این شرکت ایجاد شده است، یادآور می شود: امیدواریم که این مجموعه صنعتی در آینده نزدیک با رعایت کامل نکات زیست محیطی و دریافت تأییدیه های لازم، جزء صنایع سبز استان قرار گیرد و بیش از پیش بدرخشد.

وی با بیان اینکه پس از اجرای عملیات شیرین سازی، خوشبختانه رضایتمندی مردم استان به خوبی فراهم شده است، خاطرنشان می سازد: بطور مستمر از سوی کارشناسان این اداره کل از این مجموعه صنعتی بازدید و ارزیابی به عمل می آید و تاکنون گزارش تخلف زیست محیطی و یا شکایت و گلایه مردمی در این خصوص دریافت نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام در ادامه با تقدیر و سپاس از مجریان این طرح مهم و ابتکاری در حوزه صنعت نفت و گاز، تصریح می کند: محیط زیست متعلق به تمام مردم است و همه آحاد جامعه بایستی در راستای حفظ و حراست از آن، نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرند. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار