هم به چشم دل و هم به چشم سر و هم دیده و شنیده ایم که عشق به سید و سالار شهیدان و اقامه عزا برای شهدای سرزمین به خون تفتیده نینوا کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، نسل قدیم و جدید نمی شناسد.
کد خبر: ۳۱۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 12 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛حدود یک هزار و 400 سال از واقعه تاریخ ساز عاشورا می گذرد ولی این شور و شعور حسینی نسل به نسل، سینه به سینه، دست بدست به ما رسیده و ما نیز بعنوان وامدار و امانتدار این نهضت همچون گنجی گرانبها و با ارزش آن را به نسل های بعدی منتقل می کنیم که این مدار تا قیام قیامت از چرخش و حرکت باز نماند.
 
روزگاری عزاداری ها به شیوه های سنتی برگزار می شد و مردم بویژه جوانان و نوجوانان هر دیاری به سبک رسوم خود با نوحه خوانی، تعزیه، سینه یا زنجیرزنی، شبیه خوانی و دیگر آداب؛ ارادت خود را به ساحت و آستان مقدس حضرتش نشان می دادند.
 
اما امروزه به مدد فناوری های نوین و ایجاد تغییرات کلی و جزیی در شیوه و سبک زندگی افراد عزاداری های ماه محرم به خصوص در نسل جوان و نوجوان امروزی با شیوه های جدیدتری صورت می گیرد که با عزاداری های دهه های پیشین تفاوت های زیادی پیدا کرده است.
 
در سال های اخیر ماشین نوشته ها در ماه محرم نمود چشمگیری داشته و جوانان با نوشته هایی مرتبط با واقعه عاشورا بر روی شیشه ماشین های خود به آستان ارباب خوبی ها عرض ارادت می کنند و جلوه هایی جالب و بدیع از عزاداری را به نمایش می گذارند.
 
از جمله آداب جوانان نسل فناوری اینکه آهنگ های مرتبط با موضوع محرم را با صدای بلندتر از حد معمول از طریق ضبط پخش خودروهای خود در هنگام رانندگی و تردد از معابر عمومی گوش می کنند و به این طریق همه افراد حاضر در این معابر صدای بلند این آهنگ ها را به وضوح می شنوند.
 
از دیگر رسوم جوانان نسل جدید و به لطف گوشی های هوشمند و فراگیر و همه گیر بودن این تلفن های همراه برپایی ایستگاه های صلواتی بلوتوث برای دریافت نوا و آهنگ های مرتبط با محرم و نصب برروی گوشی همراه و استفاده عموم از این نغمه های عاشورایی است.
 
ایجاد ایستگاه های صلواتی یا ارزان قیمت دانلود آهنگ و یا رایت سی دی های مرتبط با موضوع محرم از دیگر نمودهای فرهنگ عاشورا در نسل جدید است که به شیوه های نوین و متفاوت تر از گذشته عرض ارادت خود را به امام حسین(ع) و شهدای کربلا نشان می دهند.
 
با توجه به وجود گوشی های تلفن همراه هوشمند و نصب شبکه های مجازی چون تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، تانگو و سایر شبکه ها انتشار و دست بدست چرخیدن فیلم و عکس های هیات های عزاداری و نوحه های محرمی در این شبکه ها طرفداران بی شماری را به سمت خود کشانده است.
 
هر چند این نسل به وسیله شبکه های مخرب ماهواره، اینترنت و فضاهای مجازی گوشی همراه مدام در معرض خطر و آسیب هستند اما با فرا رسیدن ایام اقامه عزای ماه محرم سعی دارند با پوشش و لباس امروزی مقداری از این فضاهای مخرب دور شده و به ساحت اهل بیت(ع) عرض ارادت کنند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار