بنابراین لازم است مسئولین ونمایندگان استان در مجلس بدانند چگونه شعار می دهند ،آیا شعارشان امکان عملی شدن دارد یا خیر ؟! شعارهایشان تاکنون شکم چند گرسنه را سیر ،چند برهنه را پوشانده وچند خانواده را در زیر سقفی گردهم آورده وچند بیکار را به کار گماره وچند نوعروس را به خانه بخت فرستاده است ؟
کد خبر: ۳۰۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 10 October 2016
علی اصغراسدی تابناک ایلام::اقتصاد حوزه ای وسیع ،تخصصی ودرعین حال بی رحمی  است، نقش پررنگ ریاضیات در این شاخه از علوم انسانی راه فرار کلی گویی در حوزه اقتصاد و وعده های بیهوده سردادن را بسته است.
به گفته کارشناسان "انتقادها، شعارها و وعده های اقتصادی معمولا در رقابت های سیاسی ابزاری کارآمد است. هرچند که استفاده از ابزار اقتصاد و توسل به شعارهای اقتصادی در پس زدن رقبای سیاسی مانند در دست گرفتن شمشیر بی دسته یا دردست گرفتن شمشیر از تیغه آن است، اگرچه این شمشیرچرخاندن، رقبا را کنار می زند اما در کنار این ویژگی، دست دارنده شمشیر شعارهای اقتصادی جراحت هایی برمی دارد که تا سالها فراموش نمی کند."

ما ایرانیها در طول دوره های مختلف شعارهای زیبا زیاد شنیده ایم وگوشمان دیگه از شعارها پراست ،ولی جقیقت این است ازبس شعارها به عمل نرسیده اند ،قاطبه مردم ایران مفسر شده اند وبخوبی معنای شعارهای مسئولین را می فهمند ودربسیاری ازموارد دردل خود به شعارها وآخر وعاقبت آن می خندند!
همه بخوبی شعار چندسال پیش ریس دولت نهم ودهم را به یاد داریم ،شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم» از آن دست شعارها و شمشیرهایی است، که سالها پس از انتخاب شدن محمود احمدی نژاد هنوز برای کاندیدای ریاست جمهوری آن روزها و دو دوره  ریاست جمهوری اش وحتی رییس جمهور دولت یازدهم زحمت به همراه داشته است.
 
بنابراین لازم است مسئولین بدانند چگونه شعار می دهند ،آیا شعارشان امکان عملی شدن دارد یا خیر ؟! شعارهایشان تاکنون شکم چند گرسنه را سیر ،چند برهنه را پوشانده وچند خانواده را در زیر سقفی گردهم آورده وچند بیکار را به کار گماره وچند نوعروس را به خانه بخت فرستاده است ؟!
 
آن زمان که پای حساب وکتاب وعمل به میان آید ،معیارها برای سنجش میزان عمل نیز تغییر می یابد ،هیچ ایرانی نمی گوید فلان مسئول یا فلان نماینده مجلس چند شعار قشنگ سرداد بلکه پارامترها برای تشخیص میزان کارآمدی آنان همان موارد مطروحه در پاراگراف بالا خواهد بود وبس!
 
حالا اینجا ایلام است ،مردمانی نجیب ،کم توقع ودر عین حال محرومی که سالهاست در پشت شعارهای رنگارنگ وزیبای مسئولین به صف ایستاده ومنتظرند تا تحقق شعارهارابا پوست وگوشتشان  لمس کنند ،سالهاست بر دریایی از نفت وگاز سکونت دارند اما حتی بوی نفت را بر سر سفره های کوچکشان استشمام نمی کنند !
 
تبعات هشت سال جنگ تحمیلی را به جان خریدند ،اما طرحهای توسعه ای برای جداسازی واژه محروم از نام زیبایش تنها در حد شعار ودر آرشیو رسانه ها مانده است وفقط خاک می خورند
 
حقیقتا تحویل دادن شعارخالی به این سپرها ستبر وکم توقع نظام ،در حق آنان جفاست ! ومسئولین استان وکشور ومهمتراز همه نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی باید در دادن شعارها ووعده هایشان به این مردمان صبور قدری حساسیت به خرج دهند ولااقل با شعارهای بی سرانجام ،احساسات پاکشان را به سخره نگیرند.
 
همه نیک می دانند استان ایلام بر دریایی از نفت وگاز قرار دارد وحجم این ذخیره ارزشمند طبیعی به اندازه ای هست که بتواند وضعیت استان را دگرگون کرده وواقعا بدون شعار "نفت را سر سفره هایشان بیاورد " اما واقعا چرا این اتفاق نمی افتد؟
 
به خوبی به یاد داریم که احمد شوهانی نماینده وقت استان در مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال 93در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر از فعال شدن 9 میدان و دکل حفاری در این منطقه تا پایان سال خبر داد و افزود: میادین نفتی آذر شامل 19 حلقه چاه است که با فعال شدن 9 میدان آن در مرحله نخست روزانه 30 هزار بشکه نفت از این میادین برداشت می شود.
 
اما از سویی معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری ایلام در فروردین سالجاری در گفتگو با تابناک ایلام درباره بهره بردرای از منابع نفت وگاز استان تا پایان شهریور خبر داد وگفت :طبق برنامه قرار است که قبل از شهریور 35هزاربشکه از این حوزه نفتی برداشت شود این بمعنای تامین خوراک یک پالایشگاه نفت است که می تواند در منطقه مهران ایجاد شود که البته  ما درحال حاضر  برای این کار متقاضی داریم اما خوراک نداریم که طبق برنامه تا شهریوور ماه سالجاری این خوراک نیز تامین خواهد شدک تا پایان سال هم بایدتا 60 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

حال مهرماه از نیمه گذشته است وهنوز خبری از توسعه نفت وگاز محور استان ایلام به گوش نمی رسد ومردمان این دیار کماکان بایستی گوش به زنگ از راه رسیدن شعارهای جدیدی باشند که قرار است محرومیت را از رخسار استانشان بزداید!
 
هنوز تکلیف شعارهای عملی نشده قبلی در حوزه نفت وگاز استان روشن نشده است که این بار نیز شعاری جدید ازدفتر یکی از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی مخابره شد که "خبرهای خوشی درحوزه نفت وگاز ایلام در راه است" ما به این  دوستان عزیز که واقعا دغدغه ایلام را دارند توصیه می کنیم لااقل شما  با شعارهایی که برای مردم آب ونان نمی شود سرمردم را گرم نکنید!مردم استان شعارزده شده اند وواقعامنتظر اقدامی عملی وتاثیرگذار در زندگیشان هستند.

وقتی قیمت هر بشکه نفت ایرانی سر به ۱۲۰ دلار گذاشت ، اما نرخ تورم، رقم ۲۰ درصد را پشت سر گذاشته و بنا به روایت دکتر حسین راغفر، تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور، درآن دوران  ۳۵ درصد از جمعیت ۷۰ میلیون نفری کشور - یعنی ۲۴ میلیون نفر- زیر خط فقر به سر می بردند، معلوم است که وعده های اقتصادی دولت ها و شعارهای بی نتیجه نه تنها بوی  نفت  را بر سر سفره ها نیاورده بلکه این شعارهای هم از یاد نخواهد رفت .

خلاصه اینکه دوباره می گویم اقتصاد حوزه بی رحمی است و این خاصیت حوزه هایی است که با عدد و رقم سرو کار دارند، شمشیر انتقاد و وعده های اقتصادی شاید  روزی از روزها رقبا را کنار بزند اما سالهاست که دست صاحب شمشیر بی دسته اقتصاد از جراحات آن می سوزد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
درودبرشما وباآرزوی سعادت دنیا وآخرت برایتان شعارهیچ دردی ازمردم نجیب وصبورایلام درمان نمی کندخدا بدادجوانانمان برسد توسن ۳۰و۴۰سالگی بیکار٬مجرد٬ناامیدوآینده ای تیره وتار ومبهم ودستانی خالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
نفت نیست ولی نکبت بر سر سفره های ایرانیان هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار