گزارش تحلیلی تابناک ایلام از کمبود فضای آموزشی دراستان ایلام
دغدغه ی اصلی خانواده های ساکن در مسکن مهر ایلام در بهار تعلیم و تربیت، خزان زودرس آموزش فرزندانشان است.کلاسهای 35 تا 40 نفره عملا ابتکار را از دست معلمان گرفته و کیفیت آموزش را به صفر رسانده است.
کد خبر: ۳۰۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹ 26 September 2016
از همان روز های اول خلقت ،بشر یاد گرفتن را آغاز کرده و با حرکات دست و پا و صورت به این آموخته واکنش نشان می دهد ،خداوند صبحان نیاز به یادگیری را در نهاد ما قرار داده و تکمیل شخصیت ما را به ترازوی آموزش وابسته کرده است.

به گزارش تابناک ایلام ،در باب اهمیت علم آموزی مطالب بسیاری گفته شده و از این پس هم هر چه گفته شود باز هم کم است .ولی نکته مورد نظر ما در این نوشته مشکلات آموزشی پیش رو دانش آموزانی است که خانواده های آنها در مجتمع های مسکونی به اصلاح مهر ساکن بوده و امروز با آغاز سال تحصیلی جدید ،برای خانواده های ساکن در مجتمع های مسکونی مهر ایلام چندان با مهربانی همراه نبوده است .

متاسفانه به مانند دیگر امورات آب و دوغ خیاری که بعضا توسط دولت ها صورت می گیرد،پروژه مسکن مهر هم در نهایت با دست پا چگی اجرا شده و علاوه برمشکلات عدیده ای که در بحث کیفیت ساخت داشته و مورد بحث ما نیست ،کمترین پیش بینی اصولی برای فضاهای آموزشی این مجتمع ها نشده است .

در شهر ایلام اما این مشکل قدری حادتر است .مدرسه ای که در آن حداکثر 350 نفر است ،امروز در حواشی مسکن مهر ایلام 546 دانش آموز در برخی از این مدارس حتی فضا های کارگاهی و انبار هم به کلاس درس تبدیل شده و بعضا کلاس ها ،با زدن تیغه های غیر استاندارد به دو کلاس تبدیل شده اند و این یعنی هر لحظه امکان دارد شین آبادی دیگر ایجاد شود .

طبق نظرکارشناسان باید به ازای ساخت هر 200 واحد مسکن مهر یک فضای آموزشی مناسب در نظر گرفته شود ،ولی متاسفانه متولیان امر با بستن قراداد ها برمبنای 198 واحد عملا قانون و وجدان و همه را دور زده اند و امروز این مشکلات را برای مردم ایجاد کرده اند.

مسکن مهر ایلام و خانواده های ساکن در این واحد ها با آغاز ماه مهر ، ماه مهربانی ،از مهر ماندگار این فصل نوین بهره مند نشده اند.
دغدغه ی اصلی خانواده های ساکن در مسکن مهر ایلام در بهار تعلیم و تربیت، خزان زودرس آموزش فرزندانشان است.کلاسهای 35 تا 40 نفره عملا ابتکار را از دست معلمان گرفته و کیفیت آموزش را به صفر رسانده است.
در برخی مدارس حومه مسکن مهر حتی نمازخانه ها هم به کلاس درس تبدیل شده اند.همین ازدحام کلاسها و پایین بودن کیفیت آموزش مردم را وادار کرده بعضت هزینه ی سرسام آور مدارس غیرانتفاعی که کیفیت آموزشی چندانی ندارند را به جان خریده و فرزندان خود را به آنجا منتقل کنند.
از همه مهمتر اینکه اکثر فرزندان خانواده های ساکن مسکن مهر در مقطع ابتدایی که پایه ی تحصیلی به حساب می آید تحصیل کرده و این مهم پایه ی تحصیلی آنها را ضعیف خواهد کرد.
در پی تماس های مکرر اولیا دانش آموزان بر آن شدیم تا در این زمینه گزارشی را تهیه کرده و با برخی از مسئولین امر در این خصوص صحبت کنیم.


آموزش در مسکن های مهر مغفول مانده است

رییس آموزش و پرورش شهرستان ایلام به عنوان متولی اصلی آموزش فرزندان به همکار ما گفت:آموزش و تعلیم و تربیت اصل اساسی و نیاز ضروری فرزندان ما در مسکنهای مهر است که متاسفانه مغفول مانده است.
ولدبیگی تصریح کرد:متاسفانه قانون گریزی هایی در گذشته صورت گرفته و آنطور که باید به بخث آموزش در واحدهای مسکونی مهر توجه نشده است.
به ازای هر 200 واحد مسکن مهر قانون به صراحت عنوان کرده که باید یک واحد آموزشی ساخته شود.ولی متاسفانه متولیان امر ساخت مجتمع ها این قانون مهم را نادیده گرفته اند.
جاسم ولدبیگی ادامه داد: ولی هیچکدام از این دلایل توجیه مناسبی برای مردم نبوده و ما باید پاسخگوی نیاز به حق مردم باشیم.در حال حاضر برخی کلاسهای درس مدارس حاشیه ی مسکن مهر به مرز 40 دانش آموز هم نزدیک شده اند و این مهم کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی متذکر شد:دبستانهای تزکیه و ادب و شهید نعمتی هر کدام 650 و 500 و 460 دانش آموز دارند.در این مدارس بعضا انباری ها و فضاهای اضافه نیز به کلاس درس تبدیل شده اند.
تنها راهی که فعلا آموزش پرورش دارد بالا بردن ظرفیت کلاسها و ایجاد کلاسهای جدید در محلات اطراف مسکن مهر است.
ولدبیگی در پایان گفت:مسئولین راه و شهرسازی و نوسازی مدارس باید هرجه سریعتر در خصوص حل این مشکل چاره اندیشی کرده و اجازه ندهند آینده علمی فرزندان این سرزمین به خطر بیافتد.


کمبود اعتبار مهمترین علت تاخیر در ساخت مدرسه است

مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام هم در این خصوص به همکار ما گفت: مشکل تامین و کمبود اعتبار مهمترین علت در تاخیر به وجود آمده برای ساخت مدارس در کنار مجتمع های مسکن مهر استان است.
هژبری ادامه داد:اداره کل نوسازی مدارس در سال 92 با پیگیری های مستمر نسبت به تملک زمین آموزشی در حاشیه مسکن مهر اقدام نمود و در سال 92 در خصوص ساخت 2 فضای آموزشی متوسطه و ابتدایی شامل مجتمع 18کلاسه حیات طیبه و دبستان 12کلاسه حیات طیبه در حاشیه واحدهای مسکن مهر واقع در بلوار شهرداری آغاز شده است.
هژبری ادامه داد: این پروژه ها با 5500 مترمربع زیربنا و پیشرفت فیزیکی 70% در حال احداث می باشند. میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه ها 54 میلیارد ریال می باشد که در سالهای 92 تاکنون با توجه به محدودیت اعتبارات تاکنون فقط 27 میلیارد ریال آن تأمین شده و در صورتی که مابقی اعتبار پروژه تأمین شود این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری می رسند.
وی متذکر شد:با بهره برداری از این پروژه ها مشکل دانش آموزان مدارس حاشیه مسکن مهر مرتفع شده و از تراکم مدارس محله های مجاور کاسته می شود.
 

زمین مورد نیاز برای ساخت مدرسه تامین شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام هم به خبرنگار تابناک گفت:زمین مورد نیاز برای ساخت مدرسه در حاشیه ی مسکن مهر تامین شده و مشکلی از این بابت نداریم.
میرجعفریان ادامه داد: متولی اصلی ساخت و تجهیز مدارس نوسازی مدارس است و ما وظیفه تامین زمین را بر عهده داریم.با در نظر گرفتن گفته های مسئولین در خصوص این مشکل ، همان نتیجه همیشگی حاصل می شود.
نتیجه اینکه  دولت های ما زمانی به فکر حل مشکل می افتند که حسابی ریشه دوانده و داد مردم را در آورده باشد.به هر حال امروز اصل اساسی حق تعلیم و تربیت در مسکنهای مهر نادیده گرفته شده و مسئولین باید در این خصوص سریعتر چاره اندیشی کنند.
لازم به یادآوری است که کل ساکنین مسکن مهر در استان با این مشکل مواجه هستند.در حال حاضر 11700 واحد مسکن مهر در استان ساخته شده است.اگر هر خانواده یک دانش آموز داشته باشد و هر مدرسه را با ظرفیت 300 نفر در نظر بگیریم باید برای این تعداد دانش آموز حداقل 40 مدرسه در اطراف مسکنهای مهر ساخته شود.این در حالی است که تنها 7 مدرسه در کنار مسکنهای مهر استان ساخته  شده است. 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار