در درمان ریزش مو، هنگامی که ویتامین های B با روی جفت می شوند نتایج چشمگیری به همراه دارند. روی و ویتامین های B می توانند تولید دی ‌هیدرو تستوتسترون (DHT) را مهار کنند.
کد خبر: ۳۰۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷ 24 September 2016
در درمان ریزش مو، هنگامی که ویتامین های B با روی جفت می شوند نتایج چشمگیری به همراه دارند. روی و ویتامین های B می توانند تولید دی ‌هیدرو تستوتسترون (DHT) را مهار کنند.

ویتامین B یک ترکیب محلول در آب است که شامل انواع مختلفی می شود و در مواد غذایی سرشار از پروتئین یافت می شود. ویتامین B در مواد غذایی مانند سویا، هویج، تخم مرغ، و گوشت قرمز وجود دارد. از این رو، مردم به راحتی می توانند به این ویتامین دسترسی داشته باشند زیرا در مواد غذایی موجود در یک رژیم غذایی عادی و منظم یافت می شود.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "پروگرسیو هلث"، از آنجایی که ویتامین های B محلول در آب هستند میزان اضافی آن به راحتی می تواند از بدن انسان دفع شود. یکی از فواید خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین B کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن است.

ویتامین های B

ویتامین B به گروهی از هشت ویتامین ارجاع داده می شود که اگرچه با یکدیگر ارتباط دارند، اما متفاوت از هم هستند. هشت عضو خانواده ویتامین B شامل ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک، ویتامین B6 یا پیریدوکسین، ویتامین B7 یا بیوتین، ویتامین B9 یا اسید فولیک، و ویتامین B12 یا کوبالامین می شوند.

این ویتامین ها همگی محلول در آب هستند و از این رو به طور گسترده در بدن توزیع شده و به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند. به دلیل دوم، بیشتر ویتامین های B حتی در دوزهای زیاد نیز بی خطر هستند. با این وجود، موارد سمیت برای ویتامین B6 و ویتامین B3 گزارش شده اند.

ویتامین های B برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی در بدن انسان از جمله تنظیم هورمون ها، مواد معدنی و سوخت و ساز کلی ضروری هستند. این ویتامین ها برای سیستم عصبی و بهبود شرایط سیستم ایمنی مهم هستند. ویتامین های B به حفظ عضلات، پوست، ناخن ها و موی سالم کمک می کنند. وجود این ویتامین ها برای تقسیم سلولی نیاز است و خطر ابتلا به سرطان های مشخص، به عنوان مثال سرطان لوزالمعده، را کاهش می دهند.

امکان کمبود هر یک از ویتامین های B در بدن انسان وجود دارد که به واسطه تامین ناکافی در رژیم غذایی یا ایجاد مانع و اختلال در جذب آنها رخ می دهد. کمبود ویتامین B1 به بیماری بری بری منجر می شود؛ کمبود ویتامین B2 با نشانه های مختلفی از جمله پوست خشک، التهاب غشای مخاطی و درماتیت (التهاب پوست) همراه است؛ کمبود ویتامین B3 نیز می تواند با بیماری پلاگر، درماتیت و آشفتگی ذهنی نمایان شود.

کمبود ویتامین B5 نادر است اما زمانی که رخ می دهد به بروز آکنه ، خارش، احساس سوزن سوزن شدن پوست، و از دست دادن حس در انگشتان دست و پا منجر می شود؛ کمبود ویتامین B6 به کم خونی، فشار خون بالا و درماتیت منجر می شود، کمبود ویتامین B7 به ندرت در بزرگسالان دیده می شود اما در کودکان می تواند به ایجاد اختلال در رشد و آسیب عصبی منجر شود.

کمبود ویتامین های B9 و B12 به کم خونی و سطوح بالای هموسیستئین منجر می شود. همچنین، ممکن است این شرایط با آسیب های عصبی همراه باشد.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

منابع غذایی برای ویتامین های B شامل گیاهان و حیوانات می شوند. تنها استثنا ویتامین B12 است که تنها در محصولات حیوانی موجود است. گوشت از جمله ماهی، فرآورده های گوشتی و جگر حیوانات منابع خوبی برای ویتامین های B هستند. همچنین، آنها در مقادیر زیاد در شیره قند، مخمر، لوبیاها، غلات سبوس دار، فلفل چیلی، موز و سیب زمینی یافت می شوند.

مصرف مکمل های ویتامین B برای افراد مسن و آنهایی که فعالیت های استرس زا انجام می دهند، توصیه شده است. مصرف ویتامین B9 برای بانوان باردار توصیه می شود زیرا کمبود این ویتامین به ویژه در مراحل اولیه رشد جنین می تواند به ایجاد نقص های هنگام تولد منجر شود.

مصرف مکمل های ویتامین B در درمان ریزش مو به ویژه ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین باید مد نظر قرار بگیرد. سیگار کشیدن و نوشیدن قابل توجه الکل می تواند به کمبود ویتامین های B و ریزش مو منجر شود. افرادی که نازک شدن موی خود را تجربه می کنند درباره احتمال کمبود ویتامین های B باید با پزشک مشورت کنند.

با در نظر گرفتن تعداد فرآیندهای بیوشیمیایی وابسته به ویتامین های B روشن است که مکمل های ویتامین B می توانند رشد مو را تقویت کرده و ریزش آن را متوقف کنند. آنها به طور ویژه فولیکول های مو را تغذیه می کنند. از جمله ویتامین های B که به معکوس ساختن ریزش مو کمک می کنند می توان به B3، B5، B6، و B12 اشاره کرد. کمبود در ویتامین های B1، B2، B3، و B5 نیز می تواند به ریزش مو منجر شود که با مصرف مکمل کافی می توان آن را متوقف کرد.

در درمان ریزش مو، هنگامی که ویتامین های B با روی جفت می شوند نتایج چشمگیری به همراه دارند. روی و ویتامین های B می توانند تولید دی ‌هیدرو تستوتسترون (DHT) را مهار کنند. دی ‌هیدرو تستوتسترون از تستوترون سنتز می شود و به عنوان علت اصلی ریزش مو وابسته به آندروژن در نظر گرفته می شود. دی ‌هیدرو تستوتسترون کاهش سریع سلول های فولیکول مو هم از نظر تعداد و هم فعالیت را موجب می شود. از این رو، مکمل فوری ویتامین های B برای معکوس کردن روند ریزش مو ناشی از آن نیاز است.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

عوارض ناشی از کمبود ویتامین های B

ویتامین B1 یا تیامین - بیماری بری بری، سندرم کورساکف، ریزش مو

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین - آریبوفلاوینوز، ریزش مو

ویتامین B3 یا نیاسین - پلاگر، زوال عقل، ریزش مو

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک - آکنه، آسیب عصبی، خارش، ریزش مو

ویتامین B6 یا پیریدوکسین - کم خونی، فشار خون بالا، ورم، درماتیت

ویتامین B7 یا بیوتین - اختلال در رشد و آسیب عصبی

ویتامین B9 یا اسید فولیک - کم خونی، نقص های هنگام تولد

ویتامینB12 یا کوبالامین - کم خونی، از دست دادن حافظه، از دست دادن عملکرد شناختی

ویتامین B و موی انسان

یک رژیم غذایی سالم به سلامت کلی و شرایط بهتر چشمان، پوست، ناخن ها و مو منتج خواهد شد. برخی موضوعات ریزش مو در نتیجه مسائلی فراتر از رژیم غذایی شکل می گیرند، اما دریافت ویتامین ها و مواد مغذی ضروری می تواند به کاهش میزان ریزش مو و افزایش ظاهر کلی آن کمک کند. در همین راستا برخی نکات درباره ویتامین B و ریزش مو را باید مد نظر قرار دهید.

- کمبود ویتامین B12 در بانوانی که از ریزش مو رنج می برند نسبتا شایع است. حفظ سطوح مناسب از ویتامین B12 در بدن و حصول اطمینان از توازن خوب در مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ و گوشت می تواند به دریافت میزان کافی از این ویتامین بدون استفاده از مکمل ها کمک کند.

- افزایش سطوح ویتامین B12 روش خوبی برای کند کردن روند ریزش مو و تحریک رشد مو است.

- ویتامین های B برای رشد مجدد مو حیاتی هستند و مصرف این ویتامین ها بیشتر اوقات در درمان های ریزش مو تجویز می شود. محصولات مبارزه با ریزش مو که حاوی ماینوکسیدیل هستند یا محصولات دیگر مانند پروپشیا اغلب با ویتامین های B جفت می شوند تا توانایی و شانس رشد مجدد مو افزایش یابد.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

حقایقی دیگر درباره ویتامین های B و ریزش مو

ویتامین B عامل مهمی در زمینه پیشگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن محسوب می شود. از دیگر نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جدا از روش های خوراکی دریافت ویتامین B برای ریزش مو، محصولاتی مانند شامپوها و نرم کننده ها نیز در دسترس هستند که این ویتامین یکی از مواد تشکیل دهنده آنها است.

- ویتامین B در کنار اسید فولیک به بازتولید سلول های رشد مو کمک می کند.

- افزون بر رشد مو، ویتامین B به بهبود سلامت و قدرت فولیکول ها برای جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

- در شرایطی که ویتامین B می تواند برای درمان ریزش مو تجویز شود، این ویتامین به دیگر درمان های طبیعی نیز کمک می کند. بیوتین به یکی از مکمل های پر استفاده برای درمان ریزش مو مبدل شده است که از ویتامین B در ترکیب با ویتامین H شکل گرفته است. نقش این مکمل در کمک به جلوگیری از ریزش مو ثابت شده است.

- ویتامین B3 به جریان هر چه بهتر خون حتی به ریشه مو کمک می کند.

- باور بر این است که ویتامین B5 به تحریک رشد مو برای جایگزیی موهای از دست رفته کمک می کند. کمبود این ویتامین می تواند تداوم رشد مجدد مو را با چالش مواجه سازد.

- ویتامین B3 که به نام نیاسین نیز شناخته می شود به گردش بهتر خون به سمت ریشه های مو کمک می کند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار