کد خبر: ۳۰۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶ 22 September 2016

اگرچه متخصصان پزشکی به ارزش خواب منظم و با کیفیت در تقویت سیستم امینی بدن، افزایش انرژی، و حفظ تمرکز اشاره دارند، اما خواب بیش از اندازه نیز می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

 به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، به گفته دکتر مایکل ایروین، استاد علوم رفتاری و روانپزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای، خواب شبانه بیش از هشت ساعت می تواند به اندازه خواب ناکافی در سلامت انسان اختلال ایجاد کند. در ادامه با برخی موضوعات سلامت که در افرادی با خواب بیش از اندازه می تواند رخ دهند بیشتر آشنا می شویم.

چه میزان خواب بیش از اندازه محسوب می شود؟

به گفته دکتر سوزان ردلاین، پزشک ارشد در بیمارستان بریگهام و استاد دانشگاه هاروارد، نیاز بدن به خواب بیشتر با افزایش سن طبیعی است. این در شرایطی است که نیاز بدن به خواب بیشتر می تواند نشانه ای برای مشکلات سلامت و ابتلا به یک بیماری نیز باشد. سلامت و بهزیستی افرادی که بیش از ده ساعت در روز خواب هستند در مقایسه با افرادی که هفت تا هشت ساعت در روز می خوابند به طور معمول شرایط بدتری پیدا می کند.


وقتی خواب، تهدیدی برای سلامتی می شود

مدت زمان خواب طولانی و خطر ابتلا به بیماری دیابت

بنابر نتایج مطالعه ای که در سال 201 توسط انجمن دیابت آمریکا صورت گرفت، تمایل به افزایش سطوح قند خون در افرادی با مدت زمان خواب طولانی (همچنین افرادی که دارای خواب ناکافی و نامنظم هستند) مشاهده شد. افزایش سطوح قند خون در کنار عواملی مانند اضافه وزن، مصرف یک رژیم غذایی ناسالم، و پیروی از یک سبک زندگی کم تحرک همگی از عوامل افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

احساس افسردگی می کنید؟

میزان بیش از اندازه از یک چیز خوب نیز می تواند اغلب به تاثیرات منفی در زندگی انسان منجر شود. به عنوان مثال، خواب بیش از اندازه اغلب با افسردگی و دیگر آثار منفی سلامت پیوند خورده است. افسردگی و تمایل به خواب بیش از اندازه از نظر بسیاری از متخصصان سلامت به عنوان یک پیوند از نوع «مرغ و تخم مرغ» در نظر گرفته می شود. مطالعات مختلف به این نکته اشاره داشته اند که خواب بیش از اندازه می تواند شرایط برخی انواع مشخص از افسردگی را وخیم‌تر سازد.

خواب طولانی‌تر مساوی است با چاقی

این رابطه ای منطقی به نظر می رسد زیرا هر چه بیشتر بخوابید، تحرک کمتری نیز خواهید داشت. در شرایطی که خواب ناکافی با افزایش وزن در انسان مرتبط است، نتایج مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، پیوندی مشابه در افرادی که بیش از اندازه می خوابند را نیز نشان داد.

پژوهشگران تصور می کنند افرادی که بیش از اندازه می خوابند به یک دلیل ساده تمایل به افزایش وزن در آنها وجود دارد زیرا هر چه زمان بیشتری را در خواب سپری کنید، مدت زمان کمتری برای فعالیت جسمانی و سوزاندن کالری برای شما باقی می ماند.

احتمال ابتلا به بیماری قلبی و عروقی

شاید فکر کنید اگر به خواب زیاد و بیش از اندازه علاقمند هستید، این شرایط به سود قلب شما خواهد بود. اما متاسفانه این تفکری اشتباه محسوب می شود زیرا خواب بیش از اندازه می تواند خطر کلی ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان داده اند بانوانی که بیش از اندازه می خوابند نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. تنها در آمریکا، بیماری های قلبی به عنوان عامل نخست مرگ و میر بانوان شناخته می شود.

خواب بیش از اندازه و احتمال مرگ زودرس

در شرایطی که گفته می شود زود به خواب رفتن شب هنگام و زود بیدار شدن صبحگاهی به سلامت انسان کمک می کند، خواب بیش از اندازه می تواند به مرگ زودرس منجر شود. در حقیقت، نتایج مطالعه ای 13 ساله که توسط دانشگاه کمبریج انجام شد، نشان داد، افرادی که بیش از اندازه می خوابند و چرت می زنند با خطر افزایش یافته مرگ زودرس مواجه هستند.

پژوهشگران بریتانیایی آثار چرت زدن روزانه ( بین یک ساعت یا بیشتر در روز) را روی گروهی 16 هزار و 374 نفری از مردان و زنان بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند پیوندی بین چرت زدن روزانه و علل مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی در میان افراد 65 ساله یا جوان‌تر وجود دارد. پژوهش بیشتر نشان می دهد احتمال مرگ زودرس در نتیجه شرایط سلامت که از قبل وجود داشته اند (به عنوان مثال، مشکلات قلبی یا دیابت نوع 2) افزایش می یابد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار