انتقال آب چشمه های سیاهگل شهرستان ایوان به بخش چوار به موضوعی چالش برانگیز مبدل شده است ،به عقیده مردم منطقه ،این موضوع ترمز توسعه ورونق اقتصادی شهرستان ایوان را کشیده ویک فرصت خدادادی رابه تهدیدی جدی تبدیل خواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴ 13 September 2016

این روزها موضوع انتقال آب چشمه های سیاهگل در شهرستان ایوان به بخش چوار وپتروشیمی ایلام به موضوعی چالش برانگیز درمیان مردم این شهرستان ،خصوصا کشاورزان وبهره برداران حاشیه چشمه های این منطقه مبدل شده است.

به گزارش تابناک ایلام،سالهاست کاهش منابع آب آشامیدنی شهروندان ایوانی به دغدغه جدی مردم ومسئولین شرکت آب وفاضلاب استان مبدل شده و تنها راه رفع این دغدغه ها وبرون رفت از چالش کم آبی ،اتصال چشمه های سیاهگل به شبکه آب آشامیدنی ایوان عنوان شده است  ،موضوعی که به صورت جدی در دستور کار مسئولین دولت قبل نیز  قرارگرفت.

اما گویا با تغییر در برنامه ها ، قرار است بجای اینکه آب چشمه های سیاهگل به کمک رفع چالش کم آبی شهرستان آمده ویا در خدمت رونق کشاورزی این منطقه قراربگیرد ،با انحراف مسیر ،آب شرب وصنعتی شرکت پتروشیمی ایلام دربخش چوار راتامین نماید،موضوعی که اخیرا نگرانی جدی مردم شهرستان ایوان را بدنبال داشته وبه مهمترین بحث روز مردم ونخبگان ومسئولین این شهرستان تبدیل شده است.

اگرچه چرخش چرخهای صنعت پتروشیمی ایلام و ادامه حیات آن به آب وابسته است واز کارافتادن این چرخها می تواند؛ مشکلات جدی در مسیر توسعه ورونق اقتصادی استان ایجاد نماید،اما باید پذیرفت که به همان اندازه ،توسعه ورونق اقتصادی شهرستان ایوان با اجرای  طرحهای کشاورزی محور،بعنوان تنها برگهای برنده این شهرستان به آب گره خورده است.

بی شک به همان اندازه که صنعت در توسعه ورونق اقتصادی استان نقش آفرینی می کند ،کشاورزی وباغداری نیز در استانی نظیر ایلام ،پایه واساس توسعه محسوب می شود.

یقیقنا برای چرخش چرخهای صنعت ،فدا نمودن کشاورزی بعنوان مهمترین رکن توسعه اقتصادی استان منطقی به نظر نمی رسد زیرا در حال حاضر اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی بعنوان مهمترین طرح اقتصادی کشور با تکیه بر توسعه کشاورزی، در صدر برنامه های دولت قرار دارد.

از اینرو لازم است دربرهه کنونی ،با حساسیت تمام وبصورت توامان باروری صنعت وکشاورزی دردستور کار جدی مسئولین استان وشهرستان قرارگرفته وهیچگاه کشاورزی را قربانی بقای صنعت یا بالعکس نکنیم .بلکه عاقلانه تر این است که با تغییر روشها واجرای طرحهای جدید ،زمینه پویایی وادامه حیات کشاورزی وصنعت را بصورت همزمان فراهم آید.

موضوع انتقال آب چشمه های سیاهگل بایستی ابتدا به ساکن در خدمت توسعه ورونق کشاورزی شهرستان ایوان قرار گرفته ومازد آن در خدمت تامین آب شرب مردم قرارگیرد موضوعی که امام جمعه شهرستان ایوان غرب در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام به صراحت به آن اشاره نموده است.

حجت الاسلام لروند گفت: حقیقتا اوضاع آب در کشور مطلوب نیست وکاهش آب سفره های زیرزمینی در نقاطی از کشور به مرحله بحرانی رسیده است.

امام جمعه ایوان اظهار کرد: همانطور که درقرآن نیز اشاره شده ،آب مایه حیات است وزندگی تمام موجودات به وجود آن بستگی دارد لذا توجه به حفظ این مایه زندگی برهمه لازم وضروری است.

حجت الاسلام لروند در خصوص چشمه های سیاهگل ایوان گفت:به لطف خدا ،چشمه های سیاهگل از آب فراوانی بهره مند هستند واین موضوع  باعث شده تا عده ای به انتقال آن به سایر نقاط استان بیاندیشند .

لروند افزود:بعضی از دوستان می گویند چون آب چشمه های سیاهگل زیاد است واین چشمه هادر هرثانیه 300لیتر آب دهی دارند بنابراین می توانیم آب آن را به نقاطی دیگر نظیر بخش چوار انتقال دهیم.

امام جمعه ایوان تصریح کرد: قبلابا حفر سه چاه عمیق ،آب های زیر زمینی منطقه سیدعبداله و سراب ایوان به بخش چوار انتقال داده شد واکنون اثرات نامطلوب این موضوع بعد ازسالها خود را نشان داده است،اما اینکه مسئولین می گویند ما درجریان این انتقال نبوده ایم اصلا قابل پذیرش نیست،مگر می شود آب یک منطقه رابه منطقه دیگری منتقل کرد اما مسئولین آن  درجریان نباشند؟

امام جمعه ایوان بیان داشت : مسئولین استان اعلام کرده اند که موضوع انتقال آب این چشمه ها به دستور معاون رییس جمهور صورت می گیرد ،درحالیکه آقای نوبخت بایستی هم وضعیت منطقه وهم شرایط شهرستان ایوان را سنجیده سپس چنین دستوری را صادر نمایند

حجت الاسلام لروند خاطرنشان کرد:شهرستان ایوان از داشتن صنایع وکارخانه های بزرگ محروم است ؛درحالیکه شهرستانهای همجوار از حیث برخورداری از صنایع کوچک وبزرگ دارای وضعیت بهتری هستند

امام جمعه ایوان ادامه داد:اگرچه محرومیت درکل استان موج می زند اما سایر شهرستان ها نسبت به شهرستان ایوان از حیث برخورداری از صنایع وکارخانجات از وضعیت مطلوبتری برخوردارند، این درحالیست 70درصد صنایع کوچک موجودردر شهرک صنعتی ایوان تعطیل می باشند.

لروند افزود: با این حال تمام زندگی مردم در شهرستان ایوان در کار کشاورزی خلاصه شده ودر چنین شرایطی صدور دستور برای انتقال آب کشاورزی این منطقه نه به صلاح است ونه منطقی به نظر می رسد.

لروند تاکید کرد: این سالها به همت سازمان جهاد کشاورزی ،طرحهای باغداری بسیارخوب وموفقی درشهرستان ایوان اجراشده است بنحویکه در حال حاضر انگور تولیدی باغات ایوان از نظر کیفیت با انگور شهرستانهای ملایر وتاکستان برابری می کند.

امام جمعه ایوان به اراضی کشاورزی پایین دستی چشمه های سیاهگل اشاره کردوگفت:بسیاری از اراضی کشاورزی پایین دستی چشمه های سیاهگل به کشت باغات اختصاص یافته واخیرا نیز افرادی اراضی پیرامون این چشمه ها را بمنظور توسعه باغات به اجاره درآورده اند وموضوع انتقال آب این چشمه ها ،در حال حاضر موجی از نگرانی دربین کشاورزان وباغداران این منطقه ایجاد کرده است.

لروند لازمه انتقال آب چشمه های سیاهگل را توجیه وتشریح این طرح عنوان کرد وبیان داشت:اگر قراراست این کار اتفاق بیافتد ،ابتدا بایستی کارشناسان مرتبط با این موضوع، درمساجد،رسانه ها وصداوسیما ابعاد این ماجرا،مسایل ومشکلات وهمچنین سرنوشت باغات وکشاورزی مردم را تشریح نمایند ،زیرا انتقال این  آب مشکلات جدی رابرای مردم بدنبال خواهدداشت.

لروند افزود: اخیرا این موضوع نگرانیهای زیادی را دربین مردم ایجاد کرده وحتی بروز اتفاقاتی نیز دور از انتظار نبود ،اما باحضور نماینده مردم در مجلس ورایزنی با مردم تونستیم تا حدودی مردم را آرام نموده وبه آنان اعلام شد که موضوع بایستی از مجاری قانونی وبه شکل مسالمت آمیزی حل شود.

امام جمعه ایوان تصریح کرد: به عقیده کارشناسان حوزه آب وکشاورزی ،قطعا انتقال آب این چشمه ها مصائب ومشکلاتی رابرای مردم ایجاد خواهد کرد ولازم است مسئولین شهرستان واستان واعضای شورای تامین ،برای رفع نگرانی ها ودغدغه ای جدی مردم بصوت جدی به این موضوع ورود کنند ،زیرا شهرستان ایوان از حساسیت خاصی برخورداربوده ونظر به نزدیکی این شهرستان به مرز ،تامین رفاه وحفظ آرامش مردم وظیفه همه ماست.

امام جمعه ایوان غرب باارایه راهکاری برای برون رفت از این چالش گفت: پیشنهاد ما این است بگذارند آب چشمه های سیاهگل ،باعبور ازمیان اراضی کشاورزی وباغات شهرستان ،ابتدا در خدمت توسعه کشاورزی این شهرستان قرار گرفته ودر انتها مازاد آن به سایر نقاط منتقل شود ،البته لازمه این کار احداث تصفیه خانه در شهرستان ایوان است .

انتظار عامه این است که مسئولین شهرستان واستان در کمال آرامش وبا جرای طرحهای سازنده از چالش پیش رو عبور کرده وهیچگاه اجازه ندهند این فرصت خدادادی به تهدیدی برای امینت شهرستان واستان مبدل شود.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امیررضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
سلام من تا 2ماه پیش اهل نماز جمعه نبوده ام اما وقتی دیدم امام جمعه ای نصیب شهر ما شده که بسیار دلسوز مردم است عقیده من به عنوان یک جوان واقعا تغییر کرد ..زنده باد لروند واین همه اخلاص این مرد بزرگ
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
به نظر بنده از دولت تدبیرو امید میخوام اشتباه دولت گذشته رو تکرار نکنه با اقدامی که در دولت گذشته در مورد چاه های اب سراب ایوان و هلشی انجام شد عملا ابهای زیر زمینی ایوان خشک شد و کار به ابرسانی ساعتی به شهر ایوان کشیده شده و با عمل زشت دیگه فرماندار و استاندار وقت در انتخابات مجلس در اردیبهشت 87 ایوان و شهادت 3 جوان عملا یه حساسیت ویژه ای در بین مردم ایوان ایجاد گردیده ..در دولت تدبیر و امید !!!!!!عملا همان کارها در مقابل ایوان انجام میگیره که لایه نارضایتی و خشم مردم را ایجاد کرده که خدای نکرده اگر دم باز کنه جلوداری نخواهد داشت .کارهای همچون اتوبان حمیل و کارشکنی در تکمیل تونل قلاجه ... اقدام در حذف مسیر راه آهن ایوان ..شنیده هایی از همین جنس انتقال مجدد اب ...در حالیکه به بچه های ایوان اجازه کار در پتروشیمی داده نمیشود .......امیدواریم به فکر و تدبیر بیشتری مانع از خدای نکرده نارضایتی مردم گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار