معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام ؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام در جمع خبرنگاران گفت:همه دستگاه های اجرایی و تیم مدیریتی استان بر سرمایه گذاری در استان تاکید هماهنگ داشته و یکی از موانع پیش روی این مهم گره خوردن سرنوشت سرمایه گذاری ها با مسائل اجتماعی است.
کد خبر: ۲۹۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 10 September 2016

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در جمع خبرنگاران گفت:همه دستگاه های اجرایی و تیم مدیریتی استان بر سرمایه گذاری در استان تاکید هماهنگ داشته و یکی از موانع پیش روی این مهم گره خوردن سرنوشت سرمایه گذاری ها با مسائل اجتماعی است.

به گزارش تابناک ایلام،دکترحشمت اله عسگری اظهارکرد:ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان هر یکشنبه با حضور مدیران ادارات برگزار شده و اقدامات لازم در مسیر رفع مشکلات و موانع پیش روی پروژه ها و طرح های مختلف سرمایه گذاری انجام می شود.

 دکتر عسگری  به سرمایه گذاری های صورت گرفته و در دست اقدام در استان اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم سطح توسعه ی رقابتی استان با دیگر استانهای کشور ارتقا چشمگیری داشته است.استانهایی مثل کرمانشاه و خوزستان که در همسایگی ما قرار داشته و تا پیش از این خود رادقابل رقابت با ایلام نمی دانستند امروز داشته های خود را با ایلام مقایسه کرده و در کورس رقابت برای توسعه از ایلام عقب افتاده اند.

عسگری ادامه داد: با بهره برداری از تنها 5 طرح در دست اقدام توسعه ای در ایلام آمار بیکاری در استان تک رقمی خواهد شد.این طرح های مهم(پتروشیمی دهلران،پتروشیمی مهران،فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام،فاز سوم پتروشیمی ایلام و برداشت از میادین نفتی آذر و چنگوله ) به تنهایی بالغ بر 7 هزار نیرو را جذب خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح های فوق 8 طرح صنعتی بزرگ تا پایان سال و سه ماهه اول سال 96 در استان به بهره برداری رسیده و قسمت اعظمی از مشکلات اقتصادی مردم را حل خواهند کرد.

معاون استاندار ایلام در ادامه به دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی در دست اقدام در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه های برق مهران و دهلران که تفاهم نامه ی آنها منعقد شده است هر کدام 300 میلیون یورو سرمایه ی خارجی را در استان جذب خواهند کرد.
 

عسکری ادامه داد: دولت در استان برنامه های مهمی را در حوزه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته که بخشی از آنها اجرا و بخشی دیگر از انها در حال اقدام هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام در ادامه نشست خبری خود افزود: با راه اندازی صندوق توسعه ملی طی چهار سال اخیر حدود 120 هزار میلیارد ریال به استان گشایش اعتبار شده است که تاکنون 42 هزار و 700 میلیارد ریال آن استفاده شده و 85 هزار و 330 میلیارد ریال در حال انجام است.

وی اضافه کرد: 37 هزار و 650 میلیارد ریال از این مقدار اعتبار تخصیص یافته در بخش صنعت ، سه هزار و 60 میلیارد ریال در بخش کشاورزی و یک هزار و 990 میلیارد ریال نیز در سایر بخش ها هزینه شده است.

عسگری گفت: ارزش دلاری این مقدار اعتبار تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به استان سه میلیارد و 650 میلیون دلار بوده است که طی سال های 91 و 92 تنها 300 میلیون دلار به استان تخصیص یافت که در سه سال اخیر با افزایش حدود 10 برابری به این مقدار افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران اشاره کرد و گفت: مرز مهران امن ترین و پر تردد ترین مرز زمینی کشور می باشد.تنها مرزی که کامیونهای ایرانی و عراقی به راحتی در آن به ترانزیت کالا پرداخته و بدون تخلیه بار از مرز تردد می کنند مرز مهران است.
 

وی مرز مهران را پاکترین مرز کشور دانست و افزود:قاچاق کالا در مرز مهران بر خلاف دیگر مرزهای کشور که دغدغه ی امروز مسئولان نظام است صفر مطلق است و هیچگونه ترابری قاچاقی در این مرز صورت نمیگیرد.

عسگری متذکر شد: ایجاد منطقه ی آزاد تجاری مهران برای استان توسعه ی همه جانبه راه ها و راه آهن و دیگر زیرساختها را به دنبال خواهد داشت.
 
 

معاون استاندار ایلام ادامه داد: مرز بین المللی مهران تا 2 سال گذشته تنها ویژگی صادراتی داشت ولی هم اکنون به مرکز برای ترانزیت کالا تبدیل شده و شاهد هستیم رویه هایی همچون حمل یکسره و ورود موقت نیز در این نقطه مرزی انجام می شود.
 

این مسئول اظهار کرد: مجموعه مدیریتی استان برنامه ریزی برای 2 برابر شدن میزان صادرات از مرز مهران را انجام داده اند، سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از این نقطه صادر شد و بر اساس آخرین آمارها در پنج ماه نخست سال جاری 900 میلیون دلار کالا از این مرز به کشور عراق ارسال شد که افزایش 88 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال این مقدار به بالاتر از 2 میلیارد دلار برسد.

وی مشارکت نهادهای مالی قدرتمند برای فعالیت در استان را از اقدام های انجام شده طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: گاوداری 700 راسی کمیته امداد ایوان با مشارکت بنیاد مستضعفان تا 2 ماه آینده راه اندازی می شود که ایجاد این واحد نقش تعیین کننده ای در فعالیت کارخانه های تولید لبنیات در استان خواهد داشت.
 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام با بیان اینکه بانک سینا وابسته به بنیاد مستضعفان نیز وارد سرمایه گذاری در طرح های یارانه ای شده است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در استان حضور پیدا کرده و طرح های بزرگی را در دستور کار برای اجرا دارد که نمونه آن تسهیلات خرد خانگی، بیمه شدگان فرش استان و اعطای 300 فقره وام 50 میلیون ریالی است.
 

عسگری افزود: پارسال 900 طرح نیز در حوزه کارآفرینی اجرا شد که زمینه اشتغال یک هزار و 400 نفر را فراهم کرد و بر اساس برآرودها صندوق کارآفرینی و امید طی این مدت 620 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده است.
 

عسکری عنوان کرد: طی سالیان گذشته تنها به منابع اختصاص یافته در بودجه های سنواتی اکتفا می شد و با توجه به محدود بودن منابع استانی که هر سال کمتر از پنج هزار میلیارد ریال بود، تحول چندانی در حوزه های مختلف بویژه از نظر زیرساختی و اقتصادی روی نمی داد.
 

وی افزود: مجموعه مدیریتی استان در دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته تمام توان خود را بکار گرفت تا با استفاده از منابع غیر بودجه ای و اتکا نکردن به مرکز بتواند منابع مالی بیشتری را برای اجرای طرح های اقتصادی و زیربنایی در استان جذب کند، استفاده از روش تامین مالی طرح ها به شکل (بی او تی) و مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های باعث شده است که تعدادی از طرح هایی که طی سالیان اخیر نیمه کاره رها شده و هزینه زیادی را به استان تحمیل کنند به بهره برداری برسند که از جمله آنها تصفیه خانه شهر ایوان است که تا سه ماه آینده افتتاح می شود.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: اجرای 2 نیروگاه در شهرستان های مهران و دهلران نیز با استفاده از روش تامین مالی به شکل بی او تی با سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری در دست اقدام است که با راه اندازی نیروگاه مهران 300 مگاوات به ظرفیت تولید برق در استان افزوده می شود.


دکتر حشمت الله عسگری متولد اول شهریورماه 1358 در روستای گلان صالح آباد می باشد . وی فارغ التحصیل رشته ی دکترای اقتصاد از  دانشگاه علامه بوده و در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری با رتبه ی اول موفق به اخذ مدرک گردیده است وی  در حال حاضر معاون توسعه منابع و هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دانشیار رشته ی اقتصاد دانشگاه ایلام  است.

عسگری کاندید لایق و مورد حمایت استاندار ایلام برای تصدی پست ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوده و بدون شک حضور یک دانش آموخته ی رشته ی اقتصاد و دارای سواد کاربردی و آکادمیک در این مسند می تواند نظام مالی و اعتباری استان را متحول سازد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار