تنگه یا دره زینه گان در 52 کیلومتری جنوب غربی ایلام و در حوالی شهر زیارتگاهی صالح آباد در تضاد کامل با اقلیم گرم وخشک منطقه ، جاذبه ای از طراوت رطوبت ، سرسبزی و خنکی در دل اقلیم سوزان و گرمسیری منطقه مرزی شهرستان مهران خلق کرده است.
کد خبر: ۲۸۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ 28 August 2016
تنگه یا دره زینه گان در 52 کیلومتری جنوب غربی ایلام و در حوالی شهر زیارتگاهی صالح آباد در تضاد کامل با اقلیم گرم وخشک منطقه ، جاذبه ای از طراوت رطوبت ، سرسبزی و خنکی در دل اقلیم سوزان و گرمسیری منطقه مرزی شهرستان مهران خلق کرده است.
 
به گزارش تابناک ایلام؛ برخورداری از اقلیمی چهار فصل و داشتن کوه های سر به فلک کشیده، جنگل ها بلوط و بنه و جاذبه های دیدنی و تاریخی یکی از مناطق مستعد گردشگری و تفریحی کشور به شمار می رود اما در میان همه جاذبه های ایلام ، زینگان قصه متفاوتی دارد.
 
غار زینگان شهره به غار بهشت در زمره این آثار و جاذبه های طبیعی دیدنی و باشکوه قرار دارد که نمونه اش در هیچ جای کشور وجود ندارد، غاری که با حضور در آن زیبایی های مسحور کننده و بی مثالش چشم گردشگران را خیره و آنان را دست به دهان می کند.
 
این غار به سان قطعه ای از بهشت در قلب دوزخ داغ شهرستان گرمسیری مهران به عنوان یکی از شگفتی های طبیعی ایلام در پنج کیلومتری شهر صالح آباد قرار دارد.
 
زلال و گوارایی آب جاری، خنکی دلپذیر، رویش و پوشش سبزه ها و گل های زیبا بر دیوارهای غار در کنار دالان ها و دهلیزی های باریک و پهن غاز روباز زینگان را به مرواریدی در دل صدف تبدیل کرده است.
 
زینگان شگفت انگیز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای چشمه آب جاری و فراوان، دهلیزهای آبگیر، آب چکان ها و قندیل های بسیار است که آبچک های خنک آن از دیواره و سقف غار به پایین جاری است.
 
وجود سبزه زار و پوشش گیاهی گوناگون در تلفیق با آب خنک، هوای درون این اثر طبیعی شگفت آنگیز را در تمام فصول سال به ویژه تابستان داغ صالح آباد بسیار دلپذیر و خنک کرده که احساس شور و شعف و شادی به گردشگران این اثر طبیعی می بخشد.
 
با وجود دمای بالای 45 درجه ای منطقه صالح آباد در تابستان، تفاوت هوای بیرون غار با درون آن نزدیک به 50 درجه است که به همین علت به غاز بهشت مشهور شده است.
 
غار زینگان به عنوان یکی از دیدنی های مهم گردشگری استان ایلام هر سال در مناسبت های گوناگون پذیرای گردشگران بومی و غیر بومی بسیاری است تا از شگفتی ها به ویژه خنکی هوای آن لذت ببرند.
 
شهر صالح آباد راه دسترسی به این غار است، جاده ای به طول پنج کیلومتر که از مسیری سنگلاخ و پر پیچ و خم رودخانه می گذرد تا به ورودی غاز می رسد.
 
آب زلال در تمام طی مسیر در کف و سطح غار جاری است و به ناچار باید از درون آن گذر شود تا به همه بخش های گوناگون غاز برسی؛ هنگام گذر از غار چک چک زلال آب که از دیوارهای و سقف تنگ بالا بر سر و روی فرود می آید حس روح نواز و آرام بخشی به بازدید کننده هدیه می دهد.
 
تعطیلات تابستانی و سال نو فصل رونق و تکاپوی غار زینگان است که مسیر و هدف گردشگران بومی و غیربومی از مناطق مختلف کشور می شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام می گوید: غار زیبای زینگان شهره به غار بهشت از آثار مهم طبیعی و گردشگری شگفت انگیز استان است.
 
ˈعبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: با وجود ظرفیت های مهم گردشگری این غار تاکنون آن گونه که باید به مردم کشور حتی بومی های استان شناخته و معرفی نشده است.
 
وی تاکید کرد: اگر این اثر طبیعی منحصر به فرد در کشور شناخته و معرفی شود بی شک گردشگران فراوانی از مناطق گوناگون ایران برای غنودن و آسایش و لذت از زیبایی های آن راهی ایلام می شوند.
 
وی ادامه داد: تفاوت دمای درون و بیرون غار زینگان در اغلب زمان های سال به 20 تا 30 درجه سانتی گراد می رسد که این اختلاف دما در اقلیمی گرم و خشک مانند شهرستان مهران شگفت انگیز است.
 
شنبه زاده گفت: به توجه به اهمیت گردشگری غار پیگیرهایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال های گذشته برای ایجاد امکانات گوناگون از جمله اقامتگاه و جاده آسفالت به منظور آسایش گردشگران در حاشیه این اثر انجام شده است.
 
شنبه زاده اظهار کرد: دولت در چند سال گذشته زیربناهای برق و آب این اثر را آماده کرده و بهره برداری از آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار