کد خبر: ۲۸۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲ 27 August 2016
نشریه ویک در گزارشی به معرفی عضو جدید خودروهای زرهی ایران که یک تانک غول‌پیکر است، پرداخت.

پایگاه اینترنتی نشریه ویک در گزارشی به قلم "رابرت بکاسِن" نوشت: سردار "حسین دهقان،" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، در ماه مارس (اسفند 94) اعلام کرده بود این کشور یکی از مجهزترین تانک‌های روز جهان به نام "کرار" را در اختیار دارد که ساخت ایران بوده و یک گام از تانک روسی "تی- 90" جلوتر است. سردار دهقان در مصاحبه‌های بعدی خود اطمینان داد تانک کرار 100 درصد ساخت ایران است و وزارت دفاع با همکاری نیروهای مسلح آن را ساخته است. این تانک دارای قابلیت‌های بالایی است که در نیروی زمینی ارتش مشابه آن با نام تانک "ذوالفقار" وجود دارد.

امیر سرتیپ "کیومرث حیدری،" جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز اعلام کرد تانک کرار دارای قابلیت‌های عملیاتی زیادی است و به زودی به یکی از تانک‌های فوق پیشرفته تبدیل می‌شود. جانشین فرمانده نزاجا ضمن اشاره به تانک گفت: ایران هیچ وجه دستور خرید مطلق تانک تی- 90 روسی را ندارد؛ بلکه خواستار این هستیم که بتوانیم فناوری ساخت این تانک را به داخل کشور انتقال دهیم.

نشریه ویک در ادامه نوشت: سرانجام در ماه اوت، تانک مرموز ایرانی برای نخستین بار در تلویزیون این کشور به نمایش درآمد. این تانک همانند "ذوالفقار" یکی از خودروهای زرهی غول‌پیکر نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شود که از قدرت عملیات و مانور بالایی برخوردار است.

نشریه ویک در ادامه مدعی شد: نمی‌توان با فیلم کوتاهی که تلویزیون ایران درباره تانک کرار به نمایش درآورد اطلاعات چندانی از آن کسب کرد. می‌توان آن را یک تانک جدید فرض کرد و یا حتی نسخه‌ای کاملا کپی‌برداری شده از تانک تی- 90 روسیه دانست. نکات مبهم فراوانی درمورد این تانک وجود دارد و برخی از کارشناسان غربی ان را مدل به روز رسانی شده "تی 72 " می‌دانند.

تی- 90 جدیدترین تانک ارتش روسیه است که تولید آن از سال 1995 (1374) آغاز شد. این تانک با پیشرفت تانک تی- 72 ساخته شده و ابتدا تی-۷۲ بی‌یو نام داشت؛ اما به دلیل شکست سنگین تی-۷۲های عراقی در جنگ خلیج فارس که اعتبار این تانک را به شدت مخدوش کرده بود نام آن به تی- 90 تغییر یافت.

مدل اولیه تی- 90 از یک موتور دیزلی 12 سیلندر با قدرت 840 اسب بخار استفاده می‌کرد. در مدل " تی- 90 آ " موتور پرقدرت‌تر وی- 92 با توان 1000 اسب بخار و جدیدترین مدل که "تی- 90 ام" نام دارد و هنوز تولید نشده از موتور وی-96 با قدرت 1250 اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور چندگانه‌سوز است و علاوه بر گازوئیل می‌تواند از نفت سفید و بنزین هم استفاده کند. نسبت قدرت به وزن در مدل اولیه تی- 90 حدود 18.06 اسب بخار به تن است که به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از تی- 80 است.

وزن تی- 90 حدود 46.5 تن است. حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. تی- 90 با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج متری آب را دارد و زمان آماده‌سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است.

تانکی که در تلویزیون ایران به نمایش درآمد شباهت ظاهری بسیاری با مدل "تی- 90 ام اس" داشت. از شکل لاک‌پشت وار آن گرفته تا زره دندانه‌دار و محل نصب سلاح نظامی در بالای تانک، همگی از جمله شباهت‌های آن با نمونه روسی هستند. نشریه ویک درباره اینکه ایران قادر باشد حتی یک نمونه کپی از تانک تی- 90 روسیه با همان قابلیت و توانایی بسازد، ابراز تردید کرده است.

مقامات ایران تانک کرار را مشابه تانک ذولفقار می‌دانند که برگرفته از تانک‌های آمریکایی ام 48 پاتون و ام 60 پاتون در کنار تانک روسیه تی- 72 است. برای برطرف شدن شک و تردید درباره تانک جدید ایران باید تا آغاز هفته دفاع مقدس در این کشور (همزمان با سالگرد پایان جنگ ایران و عراق) صبر کرد تا در رژه دستاوردهای نظامی ایران بار دیگر تانک کرار به نمایش دراید و شاید در ان زمان کارشناسان بتوانند نگاه دقیق‌تری به غول زرهی جدید این کشور اندازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار