سه سال همراه با دکتر روحانی
شمارش آرا که تمام شد صندوق های رای از این گفتند که تفکر اعتدالی با پشتوانه اصلاح طلبی در استان ایلام بیش از 54 درصد آرا را به خود اختصاص داده است؛ یعنی 170 هزار رای از میان 312 هزار رای ماخوذه و چهار درصد بیشتر از میانگین آرای کشوری ..
کد خبر: ۲۸۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 27 August 2016
شمارش آرا که تمام شد صندوق های رای از این گفتند که تفکر اعتدالی با پشتوانه اصلاح طلبی در استان ایلام بیش از 54 درصد آرا را به خود اختصاص داده است؛ یعنی 170 هزار رای از میان 312 هزار رای ماخوذه و چهار درصد بیشتر از میانگین آرای کشوری ..

احسان رجبی*: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کشور، فضایی شکل گرفت که می توان مهمترین نشانه آن را امیدواری مردم به روزهای بهتر ، اصلاح امور و بازگشت عقلانیت به کشور دانست . استان ایلام نیز به طبع متاثر از فضای کشور و دارای مطالبات جدی ای بود. دولت در نخستین گام و با شناخت مطالبات مردم به سراغ انتخاب استاندار بومی رفت. استانداری که علیرغم حضور کم در استان دارای پیوندهای ناگستتنی با ایلام بود و حتی خانواده اش شناسنامه ایلام بودند. استانداری که تمام ویژگی های مردم ایلام را در خود جا داده بود تا جایی که حتی در شمایلش هم می شد فهمید اهل ایلام است و در پناه بلوط ها زیسته است...


استاندار بی ادعا که دارای ویژگی های شخصیتی خاصی بود در اولین اقداماتش و بی سروصدا به خوبی توانست نیروهایی در حد و قواره معاونان و مدیران کل و حتی فرمانداران بیابد و آنها را به کار گیرد تا دولت بتواند نیروهایی همسو با خود به سر کار آورد به طوری که استان ایلام جزء اولین استانهایی بود که تمامی فرمانداران دولت قبلی را در مدت کوتاهی عوض کرد . هرچند در برخی جاها هنوز انتقاداتی وارد است و امید است که اصلاح شود ولی در مقایسه با استان های دیگر می توان گفت عملکرد استاندار در به روی کار آوردن نیروهای همراه دولت و نزدیک به اصلاح طلبان ستودنی است .


اما غیر از روی کار آمدن مدیران هم سو ، ماحصل و دستاورد این مدیریت نیز قابل تامل است و جای امید بسیاری را در قلب مردم باز کرده است. به طوری که می شود گفت ایلام بیشتر از هر زمان دیگری به سمت تغییر و تحول خیز برداشته است و جالبتر اینکه این خیزها در محورهایی است که استان در آن دارای استعدادهای بالقوه زیادی است که تنها احتیاج به مدیریت صحیح و اراده کافی برای استفاده از آنها می باشد.


ایلام در حوزه های نفت و گاز با دارا بودن 11 درصد منابع کشور، زمین های کشاورزی و رودخانه های پرآب ، مزیت همجواری با عراق و به خصوص نزدیک ترین مسیر کشور به کربلا ، آثار تاریخی و طبیعی نظیر جنگل ها و کوهستانهای باشکوه و از همه مهم تر جمعیتی جوان، سالم و تحصیلکرده درای مزیت نسبی برای سرمایه گذاری در آن است. به نحوی که می توان گفت در دوران پسا برجام و با بازشناسایی استعدادها و توانایی های کشور ایلام چون مرواریدی می درخشد تا جائیکه به لطف منابغ فراوانش پای سفرای خارجی به آن باز شد و برای اولین بار استان توانست میزبان سفرایی از کشورهای اروپایی باشد . اعلام آمادگی شرکت هایی از اتریش برای سرمایه گذاری در منابع نفتی استان و سرمایه گذاری ترک ها در نیروگاه برق مهران و چینی ها در پتروشیمی مهران تنها نمونه هایی از توجه به ایلام در شرایط پس از تحریم است.


در بخش کشاورزی که مورد تاکید دولت و استعداد اصلی ایلام نیز در آن است دولت توانسته است با اجرای 988 طرح اشتغالزایی در این حوزه رتبه بیکاری ایلام را به مقام 15 کاهش دهد ، اجرای طرح های مهمی چون طرح سامانه گرمسیری که آب را از رودخانه سیروان کردستان به رودخانه چنگوله مهران می کشاند ضمن اینکه؛ کار مهندسی بزرگی است و می تواند به عنوان یک افتخار تاریخی نیز ثبت شود بیش از 50 هزار هکتار از زمین های استان را به زیرکشت آبی می برد. در کنار این طرح، همچنین ایجاد 14 طرح پمپاژ و دیگر طرح های آبرسانی باعث می شود که زمین های آبی استان از 80 هزار هکتار کنونی به 200 هزار هکتار افزایش یابد. یعنی تنها در این بخش کار برای بیش از شصت هزار نفر(هر دو هکتار زمین آبی به یک نفر جهت کار دائمی بر روی آن نیاز است) ایجاد می شود.


استان ایلام در سالهای گذشته میزبان زائرانی از همه نقاط کشور و دهها کشور خارجی بوده است که به سمت اماکن مذهبی عراق یا داخل کشور در حرکت بوده اند، زائرانی که تعداد داخلی آنها به بیش از 2میلیون و خارجی به بیش از 500 هزار نفر رسیده است. لازم است که در این بخش سرمایه گذاری بیشر توسط دولت و بخش خصوصی انجام گیرد تا از این فرصت برای معرفی بیشتر استان و دیدار از آثار مهم تاریخی و طبیعی آن و ماندگاری این زائران ولو در حد یک نصفه روز جهت رونق گردشگری استان استفاده شود. در بخشگردشگری که مسئولان ایلامی روی خوشی به آن نشان داده اند مجتمع تفریجی آب گرم دهلران به بهره برداری رسیده و مجتمع های تفریحی حوزه ی سدهای کنگیر و دویرج و سیمره همگی از مرحله ی عقد تفاهم نامه با سرمایه گذار بخش خصوصی عبور کرده و مراحل اجرایی آنها در دست اقدام است. همچنین صنایع دستی که همیشه مورد بی مهری بوده اند در استان دارای بازارچه دائمی شده اند که درهمین هفته دولت به بهره برداری می رسد.



در بخش دولتی نیز، ما همیشه شاهد حمایت دولت از مرز مهران بعنوان امن ترین مرز کشور و حتی بازگشایی مرز دیگری در استان و دهلران به نام مرز چیلات نیز هستیم که می تواند به افزایش توانایی های استان در ورود و خروج زائران یاری نماید. چنانچه مهران که دارای مرز گسترده ای با عراق است وارد مناطق آزاد گردد می تواند با جضور این زائران در همه ایام سال به گسترش بازار آن و به طبع کل استان یاری نماید که لازم است نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن اهمیت مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات به آزاد َشدن آن رای دهد .


در بخش صنعت نیز دولت به دنبال افزایش و رونق شهرک های صنعتی استان است. دولت و مدیران اقتصادی استان در این مدت116 کارخانه ای را که به دلیل سوء تدبیر و مشکلات ناشی از تحریم از دایره تولید کنار کشیده بودند را به بازگشت ترغیب کرده است و تسهیلاتی را در اختیار بیش از 30 درصد آنها قرار داده است و آمادگی دارد مابقی را نیز به این چرخه برگرداند. همچنین مسئولان با تشویق سرمایه گذاری در صنایع بزرگ خبر از افتتاح 5 طرح مهم تا پایان بهار سال آینده می دهند که بیکاری را در استان تک رقمی نمایند. این طرح های بزرگ که پتروشیمی دهلران،پتروشیمی مهران،فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام،فاز سوم پتروشیمی ایلام و برداشت از میادین نفتی آذر و چنگوله نام دارد در کنار طرح های کوچک و زود بازده و طرح های گردشگری و کشاورزی آینده ای را برای ایلام ترسیم می کنند که دیگر محروم ترین استان کشور نام نگیرد. حقیقت این است که تاریخ توسعه ایلام را باید در این 3 سال جستجو کرد و طبعا همه نتایج این سه سال در زمان کنونی نیز دیده نخواهد شد و لازم است با گذشت چندین سال همه پروژها به سرانجام برسد تا نتایج این خدمات نیز هویدا گردد.


در پایان و با علم به اینکه ایلام در مسیر توسعه قرار دارد و توانایی جذب 10 میلیار دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد لازم است که به گسترش ارتباطات در سطح داخل و خارج توسط مدیران استانی جهت معرفی بیشتر استان ایلام توجه شود، شاید پر بیراه نباشد که اگر بگوئیم در شرایط کنونی ایلام به یک چیز نیاز دارد و آن معرفی بیشتر و بیشتر است، باید مدام آن را در سفرهای خارجی و داحلی به سرمایه گذران معرفی کرد و هیچ همایشی را برای نشان دادن فرصت ها از دست نداد. علاوه بر این استان باید به دعوت از سفرای خارجی و سرمایه گذران داخلی و خارجی ادامه دهد تا جایی که ایلام برای همه سرمایه گذاران شناخته شده باشد . تصویر کنید این حجم 10 میلیاردی سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، کسی بعد از آن آیا می تواند ایلام محرم را به یاد آورد؟... به امید روزهای بهتر و سالهای بنفش تر..




*فعال اقتصادی و کارشناس سازمان صنايع كوچك و شركت شهركهاي صنعتي استان ايلام



منبع:خبرآنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار