مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت:مسائل حاصل از شهرنشینی در آینده نزدیک جایگزین دغدغه های کنونی شده و نقش حاکمیتی پیدا خواهد کرد
کد خبر: ۲۸۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 25 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛علی مهرعلیزاده روز چهارشنبه به بهانه 80 ساله شدن شهرداری در ایلام اظهار کرد: با تصویب اولین قانون بلدیه در سال 1286 سنگ بنای اولیه تأسیس شهرداری ها به عنوان مدیریت شهری در ایران گذاشته شد و شهرداری ایلام 80 سال پیش و سی سال بعد از تصویب اولین قانون در سال 1315 افتتاح شد.
 
وی تاکید کرد: از شهرنشینی فراگیر و در حال رشد گریزی نیست اما این رشد در ایلام همراه با ناپایداری هایی بوده است که گزارشات این ناپایداری ها در ابعاد مختلف نگران کننده است.
 
وی با بیان اینکه مشاهدات روزمره تایید کننده نابسامانی و ناپیوستگی کارکردها و عملکردهای فضای شهری ایلام است، اضافه کرد: با توجه به این وضعیت پیش بینی می شود مسایل حاصل از شهرنشینی در آینده نزدیک جایگزین دغدغه های کنونی شده و نقش حاکمیتی پیدا خواهد کرد کافی است تصور کنیم با وقوع یک زلزله شش ریشتری از بعد امنیت چه مشکلاتی بروز خواهد کرد.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: این استان از نظر شهرنشینی رشد شتابانی را تجربه کرده به گونه ای که در کمتر از سه دهه جمعیت شهری ایلام دو برابر شده است این در حالیست که نظام اداره امور شهر در ایلام در 80 سال گذشته از وظایف اصلی مدیریت شهری بازمانده و بیشتر به امور روزمره شهر پرداخته است.
 
مهرعلیزاده یادآور شد: نتیجه این رویکرد و سیاست گذاری، رشد بی قواره و نا اندیشیده شهر و شهرداری ایلام است و مسأله جدی حاصل از این اتفاق، رویگردانی شهروندان از شهرداری و تصور مغشوش و غلط از عملکرد شهرداری در ذهن شهروند ایلامی است.
 
وی تاکید کرد: عمده شهروندان ایلامی از شهرداری و مدیریت شهری جز وظایفی اولیه چون شست و شوی خیابان ها، جمع آوری زباله و مسایل اینچنینی چیز دیگری در ذهن ندارند.
 
وی افزود: رویکرد غالب حاکم بر فضای مدیریت شهری ایلام از ابتدای تاسیس تاکنون سخت افزارانه و مبتنی بر رویکردهای از بالا به پایین، متمرکز، اقتصادی و کالبدی است و این روند منجر به چاره جویی، پاسخگو به مسائل شهرسازی و شهرنشینی در ایلام نبوده و نتیجه آن چیزی جز ناپایداری شهری نیست.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام یادآور شد: جایگاه شهرداری از یک نهاد اجتماعی مقتدر که باید در قامت یک حکومت محلی وظایف و مسئولیت های متعدد اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و عمرانی را دنبال کنند تا حد یک پیمانکار و بنگاه اقتصادی تنزل پیدا کرده است که وظایفی جون احداث پل، تقاطع غیرهمسطح، جمع آوری زباله، صدور پروانه و نهایتا مدیریت کالبدی شهر را بر عهده دارد.
 
مهرعلیزاده تاکید کرد: راه پایداری شهر ایلام از تغییر رویکرد مدیریت شهری می گذرد و مدیریت شهری خوب دارای شاخصه های مختلف و متنوعی چون کارآمدی، شفافیت، مشارکت طلبی، حق اظهارنظر همگانی، دانش بنیان و دانایی محوری و ... است.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این یکی از مؤلفه های مهم برای رسیدن به شهر پایدار یکپارچگی در عرصه سیاست گذاری، تصمیم سازی، اجرا و نظارت است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار