در مصاحبه ی اختصاصی خبرنگار تابناک با دکتر عسگری صورت گرفت:
دکتر حشمت الله عسگری دکترای اقتصاد و دانشیار دانشگاه ایلام در مصاحبه با خبرنگار تابناک به تشریح وضعیت موجود اقتصاد و آینده ی توسعه ی اقتصادی استان پرداخت.
کد خبر: ۲۸۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳ 22 August 2016

دکتر حشمت الله عسگری دکترای اقتصاد و دانشیار دانشگاه ایلام در مصاحبه با خبرنگار تابناک ایلام به تشریح وضعیت موجود اقتصاد و آینده ی توسعه ی اقتصادی استان پرداخت.
دکتر حشمت الله عسگری در بخش اول سخنان خود گفت:ایلام ظرفیتهای زیادی برای تبدیل شدن به ثروت دارد و تنها با بارور شدن فکر اقتصادی مردم میتوان از این استعدادها استفاده کرد.
معاون استاندار ایلام ادامه داد:متاسفانه در ایلام به ندرت از داشته هایمان بهره کافی را برده و فکر اقتصادی ما برای تولید ثروت بسیار ضعبف است.
وی تولید فکر جدید و کسب ثروت از این طریق را راز موفقیت جوامع پیشرفته دانست و گفت: در کشورها و حتی استانهای دیگر که یک دهم ظرفبتهای استان ما را ندارند با استفاده  از فکر و ایده های اقتصادی نوین بیشترین استفاده ها برده می شود.

عسگری به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و گفت:حوزه ی ict به عنوان یک دانش نوین بهترین فضا را برای کسب ثروت از راه فکرهای اقتصادی جدید ایجاد کرده است.پرورش ماهی در قفس یکی از ارزانترین کارها برای کسب درآمد مناسب بوده و امروز استان ما دارد از این ایده ی جدید استفاده میکند.

دانشیار ممتاز رشته اقتصاد دانشگاه ایلام ادامه داد: دولتی فکر کردن و اینکه منتظر باشیم تا دولت برای ما شغل ایجاد کند استان ما را متضرر کرده است.متاسفانه در استان ما اکثر جوانان به جای خلق ایده جدید انتظار دارند به استخدام ادارات دولتی در آنده و این یک آفت بزرگ برای استان ایلام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران اشاره کرد و گفت: مرز مهران امن ترین و پر تردد ترین مرز زمینی کشور می باشد.تنها مرزی که کامیونهای ایرانی و عراقی به راحتی در آن به ترانزیت کالا پرداخته و بدون تخلیه بار از مرز تردد می کنند مرز مهران است.

وی مرز مهران را پاکترین مرز کشور دانست و افزود:قاچاق کالا در مرز مهران بر خلاف دیگر مرزهای کشور که دغدغه ی امروز مسئولان نظام است صفر مطلق است و هیچگونه ترابری قاچاقی در این مرز صورت نمیگیرد.
عسگری متذکر شد: ایجاد منطقه ی آزاد تجاری مهران برای استان توسعه ی همه جانبه راه ها و راه آهن و دیگر زیرساختها را به دنبال خواهد داشت.
دکتر عسگری در بخش سوم سخنان خود به سرمایه گذادی های صورت گرفته و در دست اقدام در استان اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم سطح توسعه ی رقابتی استان با دیگر استانهای کشور ارتقا چشمگیری داشته است.استانهایی مثل کرمانشاه و خوزستان که در همسایگی ما قرار داشته و تا پیش از این خود را قابل رقابت با ایلام نمی دانستند امروز داشته های خود را با ایلام مقایسه کرده و در کورس رقابت برای توسعه از ایلام عقب افتاده اند.
عسگری ادامه داد: با بهره برداری از تنها 5 طرح در دست اقدام توسعه ای در ایلام آمار بیکاری در استان تک رقمی خواهد شد.این طرح های مهم(پتروشیمی دهلران،پتروشیمی مهران،فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام،فاز سوم پتروشیمی ایلام و برداشت از میادین نفتی آذر و چنگوله ) به تنهایی بالغ بر 7 هزار نیرو را جذب خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح های فوق 8 طرح صنعتی بزرگ تا پایان سال و سه ماهه اول سال 96 در استان به بهره برداری رسیده و قسمت اعظمی از مشکلات اقتصادی مردم را حل خواهند کرد.
معاون استاندار ایلام در ادامه به دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی در دست اقدام در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه های برق مهران و دهلران که تفاهم نامه ی آنها منعقد شده است هر کدام 300 میلیون یورو سرمایه ی خارجی را در استان جذب خواهند کرد.
این دانش آموخته ی رشته ی اقتصاد ادامه داد: تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی برای ساخت هتل 5 ستاره در ایلام منعقد گردیده و زمین مورد نیاز در اختیار سرمایه گذار قرار گرفته است.
دکتر حشمت الله عسگری به احیای طرح های نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفت: احیا و بازتولید 116 طرح صنعتی راکد استان در دستور کار دولت قرار داشته و 30 مورد از این طرح ها احیا شده و در چرخه ی تولید قرار گرفته است.با راه اندازی این طرح ها تعداد زیادی شغل در استان ایجاد خواهد شد.
عسگری ادامه داد: دولت علاوه بر بخش صنعت اهتمام ویژه ای بر تکمیل همه پروژه های استان دارد و به همین دلیل است که 80 درصد از آمار پروژه های هفته دولت امسال به افتتاح و بهره برداری خواهند رسید.
معاون توسعه منابع و هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام در ادامه به پروژه های حوزه ی گردشگری استان اشاره کرد و افزود:در حوزه ی گردشگری و جذب توریست که از ظرفیتهای مهم استان است چند طرح بزرگ را در دست اقدام داریم.مجتمع های تفریحی حوزه ی سدهای کنگیر و دویرج و سیمره همگی از مرحله ی عقد تفاهم نامه با سرمایه گذار بخش خصوصی عبور کرده و مراحل اجرایی آنها در دست اقدام است.مجتمع تفریحی آبگرم دهلران در روزهای آتی به بهره برداری رسیده و در مدار جذب گردشگران قرار خواهد گرفت.

دکتر عسگری ادامه داد: صنایع دستی استان از مهمترین حوزه های ایجاد مشاغل پایدار هستند.در همین راستا بازارچه دائمی عرضه ی صنایع دستی و تولیدات فرش و گلیم استان در شهر ایلام احداث شده و در روزهای آتی افتتاح خواهند شد.

دکتر حشمت الله عسگری متولد اول شهریورماه 1358 در روستای گلان صالح آباد می باشد . وی فارغ التحصیل رشته ی دکترای اقتصاد از  دانشگاه علامه بوده و در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری با رتبه ی اول موفق به اخذ مدرک گردیده است وی  در حال حاضر معاون توسعه منابع و هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دانشیار رشته ی اقتصاد دانشگاه ایلام  است.
عسگری کاندید لایق و مورد حمایت استاندار ایلام برای تصدی پست ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوده و بدون شک حضور یک دانش آموخته ی رشته ی اقتصاد و دارای سواد کاربردی و آکادمیک در این مسند می تواند نظام مالی و اعتباری استان را متحول سازد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
سلام بسیار عالی وقابل استفاده بود
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
بسیار عالی بود.
به امید موفقت های بیشتر برای فرزند ایلام.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار