معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت:در سال گذشته مقدار تولید شیرخام گاوی 81 هزار تن بود که درصورت تحقق طرح پرورش گاوهای سیمینتال سطح تولیدشیراستان ایلام نیزبه 84هزار تن می رسد.
کد خبر: ۲۸۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 20 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛مجتبی شیرخانی اظهار کرد: یکی از اهداف معاونت بهبودات دامی پرورش گاوهایی با مقاومت بالا در برابر بیماری ها و مدت بهره وری بیشتر و تولید همزمان گوشت و شیر است که پرورش گاوهای سمینتال بهترین گزینه برای رسیدن به این اهداف است.

در گاوهای سمینتال نزادهای بومی استان با استفاده از تلقیح مصنوعی با هم آمیخته می شوند که در نتیجه این تلقیح گوساله های 2 یا چندرگه با خصوصیات و ویژگی های متعدد تولید می شود.

وی افزود: در صورت تحقق این طرح ها تا پایان سال جاری سه هزار تن شیر و 400 تن گوشت قرمز گاوی به سرانه تولید گوشت قرمز در این استان اضافه می شود.

شیرخانی تاکید کرد: تا پایان سال 94 میزان تولید گوشت قرمز گاوی استان 11 هزار و 300 تن بود که با ایجاد گاوداری های سمینتال در سال جاری این مقدار تولید به 11 هزار و 700 تن افزایش می یابد.

به گفته شیرخانی، در سال گذشته مقدار تولید شیرخام گاوی 81 هزار تن بود که در صورت تحقق این طرح ها سطح تولید شیر استان ایلام نیز به 84 هزار تن می رسد.

وی یادآور شد: برای ایجاد این طرح ها به تسهیلاتی بیش از 30 میلیارد ریال و هزینه عمرانی 600 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: گاو سمینتال (گاوهای 2 یا چندرگه حاصل از لقاح مصنوعی گاوهای بومی با غیر بومی و خارجی) دارای عملکرد مناسب، مدت بهره دهی طولانی تر، 2 منظوره بودن (تولید شیر و گوشت) هستند.

وی توان تولید گوشت بیشتر در زمان کشتار دام، زادآوری مناسب، کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد و سود ناخالص برای پرورش دهندگان را از دیگر مزایای پرورش اینگونه گاوها در استان ایلام برشمرد.

استان ایلام 625 واحد پروار بندی دارای مجوز فعالیت دارد که از این تعداد، 390 واحد بطور کامل تعطیل و مابقی پروار بندی ها نیز نیمه فعال تا فعال هستند.

همچنین 390 واحد گاوداری شیری در استان دارای مجوز فعالیت است که از این تعداد، 180 واحد آن تعطیل شده و سایر واحدها نیز فعال یا نیمه فعال هستند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار