فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام از مسئولان استانی خواست برای حفظ زیستگاه های حیات وحش مجوز حمل سلاح در استان به ویژه سلاح های شکاری محدود شود و کاهش یابد.
کد خبر: ۲۷۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 14 August 2016

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام  از مسئولان استانی خواست برای حفظ زیستگاه های حیات وحش مجوز حمل سلاح در استان به ویژه سلاح های شکاری محدود شود و کاهش یابد.

به گزارش تابناک ایلام؛عبدالصاحب بازیار روز یکشنبه و به مناسبت روز محیط بان اظهار کرد: بسیاری از محیط بانان حتی جان یا سلامتی خود را فدای حراست از حیوانات و وحوش می کنند به گونه ای که استان ایلام در سال های گذشته شاهد زخمی شدن محیط بانان متعهد در مواجه با شکارچیان متخلف بوده است.

وی یکی از مشکلات محیط بانان را پایین بودن میزان حقوق آنها دانست و افزود: یکی از مشکلات محیط بانان در مقابل بار سنگین مسئولیت ها، حقوق اندکی پرداختی به آنها است که البته افزایش سختی شرایط کار محیط بانان به سه هزار امتیاز از خدمات ارائه شده به محیط بانان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست از سال گذشته است.

بازیار در خصوص دیگر مشکلات محیط بانان اظهارکرد: از جمله معضل های این حوزه کمبود نیروی انسانی در مقابل وسعت زیاد مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است که این تعداد کم جوابگوی حفاظت از حجم وسیع عرصه ها نیست و ما در این حوزه نیاز به تقویت نیروی محیط بان داریم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام در باره آموزش محیط بانان افزود: در سال های اخیر آموزش محیط بانی بدو خدمت برای نیروهای جدید برگزار شده و همچنین آموزش نحوه بکارگیری و استفاده درست از سلاح های سازمانی و تجهیزات انفرادی انجام پذیرفته است.

وی در باره شکارچیان متخلف سابقه دار هم گفت: شکارچیان دارای چندین بار سابقه شکار شناسایی شده اند و یکی از برنامه های اداره کل که در حال انجام است، آموزش این افراد و افزایش آگاه سازی آنها در زمینه اهمیت و حفاظت حیات وحش است که البته خوشبختانه در سال های اخیر تعداد شکارچیان متخلف کاهش یافته است.

به گفته وی معضل بعدی محیط زیست و محیط بانان استان را وجود اسلحه های مجاز و غیرمجاز است در حالی که زیستگاه های استان ظرفیت وجود سلاح های مجاز و غیر مجازشکارچیان را ندارد.

همه ساله در تقویم ملی زادروز خجسته و مبارک امام رضا(ع) به نام روز محیط بان نامگذاری شده است و امسال آیین گرامیداشت روز محیط بان در مشهد مقدس برگزار می شود که از استان ایلام نیز آقایان یدالله همتی پناه از شهرستان ایوان و حسن قنبری نیا از شهرستان آبدانان به عنوان محیط بانان نمونه در این آیین حضور دارند.

به گزارش تابناک ایلام، بیش از 7 درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.

در استان ایلام 58 محیط بان مشغول به فعالیت و حفاظت از حیات وحش هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار