غارت بی سروصدا!!
وزارت نفت ایران اخیراً متوجه مشترک‌بودن مخزن میدان چنگوله شده اما عراق از سال ۲۰۱۳ برداشت نفت از این مخزن ۳میلیارد بشکه‌ای را آغاز کرده و درحالی که ایران از میدانهای آذر و چنگوله هیچ برداشت نفتی ندارد، عراق تولید ۶۵هزار بشکه‌ای خود را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۲۷۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 14 August 2016
استان ایلام به لحاظ برخورداری از منابع نفت وگاز در کشور یکی  از غنی ترین استانهای کشور محسوب می شود  بنحویکه رتبه سوم را در بین استانهای برخوردار از منابع زیر زمینی از آن خود کرده است ،اما بدلایلی سالهاست منافع ناشی از این منابع سرشار نتوانسته است آنچنان در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

به گزارش تابناک ایلام ،صرفنظر از اینکه منابع نفت وگاز  استان در طول سالهای اخیر نتوانسته است مزیت نسبی برای مردمان  آن به همراه داشته باشد ؛درحالیکه سالها از فعالیت شرکتهای متعدد اکتشاف وبهره برداری از میادین نفت وگاز در استان می گذرد ؛اما علیرغم مشترک بودن بعضی از این میادین، نظیر میدان نفتی آذر ،سهم کشور از استخراج آن تاکنون صفر بوده است.

درحالیکه در بسیاری از میادین نفتی وگازی  مشترک با دیگر کشور های همسایه ،همواره این مشکل وجود داشته ومنافع ناشی از آن تنها نصیب کشورهایی نظیر قطر شده است ،انتظار می رفت که با توجه به وضعیت سیاسی ،امنیتی واجتماعی کشور عراق ،لااقل درمیدان مشترک  نفتی آذر، با پیش دستی روند استخراج وبهره برداری از این میدان بزرگ نفتی به جلو انداخته می شد اما ظاهر قضیه عکس آن را نشان داده ،درحالیکه کشور عراق سالهاست درحال استخراج نفت  از این میدان نفتی بوده ولی مسئولین نفتی ما  درغفلت تمام ؛کماکان در حال ارائه آمارهای خوش بینانه وغیر واقعی هستند.

اطلاعات دریافتی نشان می دهد که وزارت نفت ایران اخیراً متوجه مشترک‌بودن مخزن میدان چنگوله شده اما عراق از سال ۲۰۱۳ برداشت نفت از این مخزن ۳میلیارد بشکه‌ای را آغاز کرده و درحالی که ایران از میدانهای آذر و چنگوله هیچ برداشت نفتی ندارد، عراق تولید ۶۵هزار بشکه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

بااستناد به اطلاعات دریافتی از سایت اطلاع رساینی وزارت نفت،میزان ذخایر درجای میدان مشترک (آذر ــ چنگوله ــ البدره) از سمت متخصصان ایرانی حدود 3.5 میلیارد بشکه برآورد شده و شرکت گازپروم روسیه که طرح توسعه میدان البدره عراق را با راهبری کنسرسیومی با حضور شرکت‌های KOGAS کره جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO ترکیه و  OEC عراق به‌عهده دارد، میزان ذخایر نفت درجای این میدان را بیش از 3 میلیارد بشکه برآورد کرده است.

در خصوص میزان برداشت ایران از این میدان مشترک باید گفت هنوز حتی یک قطره نفت هم از سمت ایران برداشت نشده است. طرح توسعه میدان چنگوله که با هدفگذاری 10 تا 15 هزار بشکه در روز در بخش تولید زودهنگام بود، به هدفگذاری تولید 50 هزار بشکه در روز ارتقا پیدا کرد اما این طرح توسعه هنوز در مرحله معرفی به پیمانکاران است و به نظر می‌رسد در زمان برگزاری مناقصات IPC ارائه شود. میدان آذر نیز با هدف تولید 65 هزار بشکه در روز نفت خام از سال 90 شمسی تاکنون در مرحله توسعه است.

در سمت عراق اما روند توسعه کاملاً متفاوت است. عراق با مذاکرات فشرده‌ای که در ابتدای قرن بیست و یکم با شرکتهای متعدد خارجی انجام داد موفق شد با مشارکت کنسرسیومی روسی، ترکیه‌ای، کره‌ای، عراقی و مالزیایی از سال 2013 تولید نفت خام از میدان البدره را آغاز کند.

اکنون تولید نفت از این مخزن مشترک در سمت عراق 65 هزار بشکه در روز است که رهبر کنسرسیوم توسعه این میدان (گازپروم) اعلام کرده در سال 2017 مقدار تولید روزانه نفت میدان البدره عراق به 115 هزار بشکه در روز می‌رسد و برنامه افزایش تولید از این میدان تا 170 هزار بشکه در روز دنبال می‌شود.

این در حالیست که مجری طرح توسعه میدان مشترک آذراعلام کرده است  : براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان پاییز تولید زودهنگام از این میدان با ظرفیت برداشت ٣٠ هزار بشکه در روز محقق می شود.

کیوان یاراحمدی، با اشاره به این که میدان نفتی آذر یکی از پیچیده ترین ساختارهای زمین شناسی ایران را داراست و همین امر روند اجرای عملیات در آن را دشوار کرده بود، افزود: با توجه به مشترک بودن این میدان با کشور عراق، تولید زودهنگام از آن در دستور کار قرار گرفت که تا پایان آذرماه این امر محقق خواهد شد.

مجری طرح توسعه میدان آذر با اشاره به «شکافت اسیدی» انجام شده در این میدان نفتی تاکید کرد: با اجرای موفق عملیات شکافت اسیدی که اوایل خردادماه امسال به طور موازی در دو لایه سروک بالایی و پایینی انجام شد، انتظار داریم میزان برداشت نفت از این میدان افزایش یابد.

یاراحمدی اعلام کرد: چنانچه عملیات شکافت اسیدی انجام نمی شد قطعا میزان برداشت نفت از میدان آذر کمتر از برآوردهایمان می شد.

براساس گزارش وزارت نفت، میدان نفتی آذر از پرچالش‌ترین میدانهای ایران از نظر حفاری است، به نحوی که عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی، عملیات حفاری آن را بسیار پیچیده کرده است. از سوی دیگر نیاز به عملیات شکافت هیدرولیکی از دیگر مشکلات حفاری در میدان آذر بشمار می رود که برای حل این مشکل از عملیات شکافت اسیدی، یکی از روشهای متداول و موثر افزایش تولید (IOR (Improved Oil Recovery در میدانهای نفت و گاز، استفاده شد.

میدان نفتی آذر با 3,5 میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میدانهای هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) بین دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.


با این حال هرچند نمیتوان اثرات  تحریمهای چندساله اخیر در عقب ماندن از شرکای همسایه در استخراج از میادین نفتی را نادیده گرفت ؛اما حداقل در دوران پسابرجام که با وعده وعیدهای متعددی ذر خصوص شکسته شدن تحریمها در حوزه نفت وگاز همراه بوده است ،انتظار می  رفت لااقل  در چنین موردی خودی نشان داده تا مردم استان واقتصاد کشور  بتوانند ازثمرات آن بهره مند شوند  .


بی شک حتی یک روز باقی ماندن در چنین وضعیتی برای اقتصاد کشور واستان مضرات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت ،زیانهایی که اثرات منفی آن نه تنها متوجه نسل فعلیست  بلکه تضییع حقوق نسلهای آتی را نیز بدنبال خواهد داشت ،تضییع حقوقی که منافع آن را  مستقیم به جیب رقیبان عربی همسایه واریز می کند؛ موضوع مهمی  که ضعف روز افزون اقتصاد کشور وفربه شدن رقبای عربی آن را در پی دارد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
باز هم بگویید تحریمها هیچ اثری نداشته. استخراج نفت تکنولوزی وامکانات و تجهیزات جدید میخواهد . با بیل و کلنگ انهم از نوع چینی نمیتوان نفت استخراج کرد . سال 90 اوج اقتدار احمدی نزاد بود با هاله ای از نور دور سرش . این شد نتیجه کارش که حالا داریم افسوس میخوریم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار