این روزها همه مردم منتظر تعیین و تکلیف دو موضوع مهم هستند. موضوع اول حذف و یا ادامه پرداخت یارانه های نقدی و دیگر موضوع قیمت حامل های انرژی و تکلیف کارت سوخت است. موافقت کمیسیون برنامه و بودجه با اصلاحیه بودجه حاکی از آن است که تمام منویات دولت در دو حوزه یارانه و بنزین تحقق پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 10 August 2016

این روزها همه مردم منتظر تعیین و تکلیف دو موضوع مهم که تاثیر مستقیم بر روی زندگی مردم دارد هستند. موضوع اول حذف و یا ادامه پرداخت یارانه های نقدی و دیگر موضوع قیمت حامل های انرژی و تکلیف کارت سوخت می باشند.

به گزارش«تابناک»، امروز در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون بودجه سال 95 که در قالب چهار تبصره، 22، 35، 36، و 37 به مجلس ارائه شده بود، تصویب شد. البته اعضای کمیسیون با پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش بودجه نیروهای مسلح مخالفت کردند. اما موافقت با بقیه بندها حاکی از آن است که تمام منویات دولت در دو حوزه یارانه و بنزین تحقق پیدا خواهد کرد؛ اگرچه همچنان باید منتظر تصمیم صحن علنی مجلس بود. اما بعید است در مصوبات این کمیسیون تغییر ایجاد شود.

سرنوشت بنزین

موضوع اولی که باید به آن پرداخت موضوع قیمت بنزین و چگونگی ادامه سوخت گیری با کارت یا بدون کارت است. با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (سال گذشته) باید به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس می رسید. این در حالی است دولت همچنان هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ بنزین تولید داخل نداده است. و از سوی دیگر با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت هر لیتر بنزین مشخص نیست.با این حال از آذر ماه سال 94 قیمت بنزین تک نرخی شد و بنزین یارانه های به اتمام رسید و در تمام جایگاه ها با کارت سوخت یا بدون آن بنزین با قیمت لیتری 1000 تومان عرضه می شد.

البته مجلس نهم در بودجه سال 95 دوباره موضوع دو نرخی شدن قیمت بنزین را تایید کرد. موضوعی که امروز در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه بند «ب» و «ج» تبصره 14 قانون بودجه در مورد کارت سوخت، از متن قانون بودجه 95 حذف شد.

در واقع با تصویب این اصلاحیه بنزین تک نرخی و کارت سوخت حذف خواهد شد. اما این بخش مشخص نیست که آیا مقصود از تک نرخی شدن بنزین ادامه عرضه بنزین 1000 تومانی است. یا اینکه دولت قصد دارد که بنزین را به صورت تک نرخی با 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس به فروش برساند. این موضوع نشان میدهد که به احتمال زیاد در صورت تصویب این لایحه اصلاحیه شاهد افزایش قیمت بنزین و تک نرخی شدن آن خواهیم بود. چرا که بر اساس قانون بودجه تعیین قیمت بنزین از اختیارات دولت خواهد بود.

یارانه نقدی

براساس مصوبه مجلس نهم شورای اسلامی دولت موظف است خانوارهایی که براساس بررسی‌ها دارای در آمد سالانه بیش از 350 میلیون ریال هستند باید از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شوند. امروز در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه بند «ب» و «ج» تبصره 14 قانون بودجه جرم‌انگاری برای دریافت یارانه از سوی کسانی که مشمول دریافت نیستند از متن قانون بودجه 95 حذف شد.

کارشناسان تعداد افرادی را که مشمول حذف بر اساس قانون بودجه 95 بودند را بالغ بر 24 میلیون نفر تحمین می زدند. حال با اصلاحی بودجه مشخص است که دولت عزمی برای حذف بر اساس قانون قبلی بودجه ندارد و به احتمال زیاد تعداد بسیار کمی تا انتخابات 96 حذف خواهند شد.!/ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار