محمدرضا مروارید/استاندار ایلام
کد خبر: ۲۷۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 06 August 2016
درفرصت کوتاهی که لابه لای پیگیری کارهای اداری و رتق وفتق امور پیش آمده بود فرصتی دست داد که به تماشای تئاتربروم. تئاتر همیشه بیشتر از سینما انگیزه رفتن و نشستن در سالن های نمایش را می دهد و حالم با تئاتر بیشتر وزودتر خوب می شود.

این روزها سالن وحدت تهران شاهد اجرای نمایشی جذاب، اثرگذار و روایی از زندگی دکتر مصدق است.

باروشن شدن صحنه پیرمرد با همان پالتوی مشهورش لنگ لنگان وعصا زنان در برابر چشمان تماشاچیان حاضر می شود. بادقت به صدای گوینده رادیو گوش می دهد که با هیجان از فرارمصدق و خیانتش به میهن و شاه، با مردم حرف می زند. به سبک همه پیرمردهای ایرانی بعد از شنیدن خبر خیانت خودش به میهن زیر لب کلماتی را به زبان می آورد.

لنگ لنگان به نزدیکترین فاصله با تماشاچیان می آید، سکوت برسالن حکمفرما شده است، به چشمان تماشاچیان زل می زند و در حالیکه رعشه های دستش را از تکان های عصا می توان به وضوح دید طنین صدایش سکوت حاکم بر سالن را می شکند ومیگوید"من محمد مصدق، متولد 1261 تهران ...." وبه این شکل "راپورت های شبانه دکتر مصدق" آدمی را درگیر یکی از نام های ماندگار تاریخ پرفراز ونشیب این کشور می کند.

نگاه من به هنر نمایش بیش از آنکه یک نگاه حرفه ای باشد، یک نگاه حسی و دلی است اما این دلیلی نمی شود که نتوانم از بازی خوب و با وقار ایرج راد، درنقش کرمیت روزولت- مامور سازمان سیای آمریکا و گرداننده کوتای 28 مرداد علیه دولت ملی دکتر مصدق وبازی "نرگس محمدی" در نقش خانم رییس، "خسرو احمدی" در نقش "گنده لات"، بازی احساسی "رویا میرعلمی" در نقش خدیجه دختر دکتر مصدق چیزی نگویم.

فارغ از گروه هنرورزان وافزون بر موضوعِ پر کشش نمایش- که گذری تند بر سرگذشتِ پر افت و خیز نخست وزیر ملی ایران دکتر مصدق است چند نکته از این نمایش برای من تامل بود.

اول درشرایطی که بر فضای فکری وذهنی هنرمندان به دلایل مختلف حاکم شده تا آنان عطای پرداختن به موضوعات سیاسی را به هزار و یک دلیل به لقایش بخشند این که معلمی جوان و دوست داشتنی چنین موضوعی را انتخاب کرده و چنین روان وگیرا به آن پرداخته جای تبریک و دست مریزاد دارد.

تبریک دوم را باید به وزیر محترم ارشاد گفت که بستری فراهم کرده است تا علی رغم همه فشارها و مخالفت ها چنین نمایشی به روی صحنه برود و فشار های بعد از هر اجرا بر عوامل هم تا کنون نتوانسته است این عزم و اراده وزیر دولت تدبیر وامید برای رهایی عرصه هنر از تک صدایی و انحصار را متزلزل نماید و نکته سوم این که نمیتوانم خشنودی خودم را از حضور اثرگذار جوانان استانم ایلام را از پشت صحنه تا حضورشان در جمع بازیگران پنهان کنم؛ حضوری که نشان می دهد ایلام کوچک و محروم علی رغم همه کاستی ها و رنج های محرومیت، سرشار از منابع انسانی قوی وکارآمد وجوانان مستعدی است که خدمت بیشتر به آنان وظیفه اصلی من و همه همکارانم در استان است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار