مهمانی وقتی صبحت از این موضوع می شود ناخود آگاه ذهن به سمت محافل شادی آفرین و افرادی مسرور و شاداب می رود و میزبانی که همچون نگینی درخشان در این بزم ها خودنمایی می کند و همه نگاه ها و دل ها را می رباید.
کد خبر: ۲۷۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 03 August 2016
اما در این میان، عروسی را می شناسم که با وجود زیبایی و دلبری ذاتی بجای لباس سفید حریر و اطلس، رختی خاکستری رنگ پوشیده و نشانی از شادی و نشاط در محفلش نیست.

ایلام که عروس زیبای زاگرس نام دارد مدت هاست که بزم شادیش رنگ و بوی غبار گرفته و محجوب و متین، صبور و مظلوم در غبار و خاک و ریزگردهای عربی نشسته است.

گرد و غبار سال های سال است که بر لباس حریر عروس زاگرس نشسته و تلالو و درخشش خیره کننده اش را در خود حل کرده و دیگر نشانی از آن همه شادابی و طراوت در این عروس غبار گرفته نیست و در هاله ای از خاک فرو رفته و اندک اندک در آن محو می شود.

در همه کلان شهرها و اَبر استان های کشور عمده آلودگی های هوا ناشی از دودهای خود ساخته آلاینده هایی چون کارخانه های صنعتی و تولیدی است یا در پی فعالیت و تردد انبوه خودروهای کوچک و بزرگ و دود ناشی از این وسایل نقلیه بروز می کند حال آنکه در استان ایلام مردم از آلودگی رنج می برند که خود آنها نقشی در ایجاد آن ندارند و صدها کیلومتر با منشا تولید آن فاصله دارند.

** تاثیرات منفی ریزگردها بر مردم و طبیعت ایلام
از سال 1382 که نخستین آثار گرد و غبار ها به صورت پراکنده از سمت بیابان های کشور عراق در استان ایلام پدیدار شد مدت های زیادی می گذرد و مردم در آن سال به امید اینکه این ریزگردهای پراکنده بزودی فروکش کرده و به پایان می رسند دلخوش بودند غافل از اینکه این امید واهی هنوز بعد از گذشته بیش از یک دهه هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته و حتی به شدت، تعداد دفعات و حجم آن افزوده و ریزگردهای مناطق بیابانی کشور سوریه هم به معضلات گذشته آن اضافه شده است.

حال دیگر بعد از این همه سال مردم استان ایلام برخلاف میل باطنی به این پدیده عادت و با آن خو گرفته اند و به اجبار جزیی لاینفک از زندگی روزمره مردم همیشه صبور و مظلوم این دیار در فصول گرم و خشک سال شده و هنوز توده قبلی تضعیف نشده توده دیگری از راه می رسد.

ریزگردها به طور طبیعی بر فرآیند زندگی روزمره شهروندان و ساکنان مناطق درگیر تاثیر دارد، تاخیر یا تعطیلی و لغو پروازها، اختلال در روند حمل و نقل درون و برون شهری به علت کاهش دید افقی، اختلال در فعالیت های زندگی افراد به علت عدم حضور در فضای آزاد از جمله مشکلات حاصل از پدیده ریزگردها است.

افزایش 2 برابری مراجعه بیماران گروه های حساس به مراکز درمانی، نبود مرجعی برای توزیع شیر رایگان بین مردم، افزایش مصرف حامل های انرژی بویژه آب به علت شست و شوی مداوم ظروف و گردگیری وسایل خاک گرفته منزل، تحمیل هزینه حامل های انرژی و درمانی به مردم از عواقب پدیده ریزگردها است.

پدر علم کویرشناسی ایران چه می گوید؟ تاثیر منفی این پدیده همچنین علاوه بر جمعیت انسانی بر روی دیگر جانداران زنده به خصوص پوشش گیاهی و جنگلی انکار ناپذیر است که نمونه بارز آن را می توان در خشکیدگی و آفت زدگی گسترده درختان جنگلی بلوط زاگرس مشاهده کرد.

در اهمیت جنگل های استان ایلام و رویشگاه زاگرس کافی است به دیدگاه پرفسور کردوانی استناد شود که گفته است: اگر جنگل های زاگرس خشک شود، تمام رودخانه ها، دریاچه ها و سراب های ایران خشک خواهند شد.

پدر علم کویرشناسی ایران پوشش دادن بیابان های عراق به خصوص در آنسوی نوار مرزهای غربی و جنوبی کشور را با استفاده از ریگ رودخانه ای راهکار مهار ریزگردها و برون رفت از بحران زیست محیطی ناشی از نفوذ گرد و غبار اعلام کرده است.

پرفسور پرویز کردوانی که اردیبهشت ماه امسال به استان ایلام سفر کرده بود، در سخنانی در دانشگاه ایلام افزود: بر اساس مطالعات علمی مالچ پاشی راهکار درستی نبود چون بعد از چند سال از بین می رود.

به گفته وی، استان های مرزی دارای رودخانه هایی هستند که به کشور عراق سرریز می شوند که می توان با استفاده از ریگ های این روان آب ها، بیابان های این کشور را پوشاند.

** زندگی در سایه ریزگردها
نکته قابل توجه اینکه گرد و غبار در حجم و غلظت بالا موجب ایجاد اختلال و تغیرات بیولوژیکی و متابولیسمی در گیاه و درختان و کاهش فرآیند تولید فتوسنتز در آنها و در نتیجه خشکیدگی و مرگ تدریجی درخت می شود و همچنین بر حوزه کشاورزی (زراعت، باغبانی، دامداری سنتی و زنبورداری)، کاهش راندمان تولید در صنعت به علت تعطیل یا تاخیر در ساعت کار تاثیرگذار است.

به زعم همه صاحب نظران و مسئولان استانی، کشوری و بین المللی ساخت و ساز سدهای بزرگ در کشور ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات باعث شد آب های این 2 رودخانه در کشور عراق بتدریج رو به خشک شدن نهاده و اراضی پایین دست این روان آب ها دچار تغییرات اقلیمی شده و به بیابان های ریزگرد زا بدل شود.

نکته حایز اهمیت اینکه عمده این بیابان ها در مناطق ناامن قرار دارد و دولت عراق بدلیل این ناامنی ها قادر به انجام عملیات احیای بیابان ها نیست و اکنون این مساله در اولویت برنامه های دولت مرکزی عراق قرار ندارد به همین علت سال ها نیاز است که با دخالت مجامع بین المللی موضوع ریزگردها با یک صورت مساله درست و اساسی حل و فصل شود.

** اهتمام جدی مسئولان کشوری برای حل مشکل ریزگردها
در این میان اهتمام دولت به طرق مختلف با اقدام های داخلی، منطقه ای و بین المللی در جهت تلاش برای مهار یا کاهش ورود ریزگردها به مرزهای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیگیری تصویب طرح هایی در زمینه ریزگردها توسط مجامع بین المللی و منطقه ای به پیشنهاد ایران از این جمله است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که چندی پیش در راس هیاتی از مسئولان کشوری در سفر به استان ایلام گفت: موضوع ریزگردها راه حل کوتاه مدت و ضربتی ندارد و تنها با اقدامات و برنامه ریزی درازمدت ملی، بین المللی و منطقه ای این مشکل مرتفع می شود.

معصومه ابتکار در نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: دولت اقدامات موثری انجام داده است و مصوبه ای را در خصوص ارائه و انجام راهکارهای موثر در ارتباط با نحوه پیشگیری برای کاهش آسیب رسانی به مردم و شناسایی کانون های ایجاد ریزگرد و انجام عملیات های آبخیزداری مصوب کرده است.

ابتکار ادامه داد: در عرصه بین المللی و نیز مذاکره 2 جانبه با عراق اقدام ها و گام هایی برداشته شده است و مقرر شده عراق کانون های تاثیرگذار بر ایران را شناسایی و در زمان امنیت آنها را تثبیت کند و با کشور ترکیه نیز درباره سدهای احداث شده در این کشور مذاکره صورت گرفته تا این کشور از آبگیری بیابان ها و اراضی عراق جلوگیری نکند و وزارت امورخارجه هم گزارش های مرتبط با وضعیت ریزگردهای کشور را به سازمان ملل ارائه داده است تا با انجام تدابیر ملی، منطقه ای و بین المللی گامی موثر برای رفع این مشکل که 18 استان را درگیر کرده برداشته شود.

** ورود مجامع بین المللی در خصوص مساله ریزگردها ضرورتی اجتناب ناپذیر است
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران هم در این نشست گفت: این نهاد بین المللی با پیشنهاد ایران قطعنامه ای مبنی بر ارزیابی وضعیت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجرای این قطعنامه با تمرکز بر وضعیت ایران آغاز شده است.

گری لوییس افزود: هرچند سازمان ملل متحد با همکاری ایران اقدام های موثری در زمینه ریزگردها برداشته ، اما پدیده ریزگردها نیازمند توجه زیاد همه کشورهای درگیر است و با توجه به اینکه گرد و غبار وارد شده به ایران از طرف کشور عراق است، انجام تدابیری چون آبخیزداری و مالچ پاشی در کانون های بحرانی این کشور منوط به تامین امنیت این منطقه است.

وی با بیان اینکه تنها مردم استان ایلام با این پدیده درگیر نیستند، یادآور شد: دولت ایران اقدام های موثری برداشته است و وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور گام های تاثیرگذاری را برداشته اند.

** 35 روز زندگی در هوای آلوده، سوغات ریزگردهای عربی برای مردم استان ایلام
از ابتدای سال جاری تاکنون استان ایلام بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست در میانگین 24 ساعت پایداری گرد و غبار در این استان 35 روز آلوده ناشی از ریزگردها داشته است که این میزان پارسال در میانگین 24 ساعت در مجموع 76 روز بوده است.

در استان ایلام هفت ایستگاه سنجش میزان غلظت آلاینده های هوا وجود دارد که سعی اداره کل نصب ایستگاه در همه شهرستان های تابعه استان است و دراین ایستگاه ها به صورت لحظه ای و آنی میزان غلظت ریزگردها اندازه گیری می شود.

میزان استاندارد غلظت ریزگردها 150 میکروگرم در متر مکعب هوا و 35 پی ام 2.5 است که فراتر رفتن میزان آن اعلام هشدار، اضطرار و بحران را در پی دارد و در خرداد امسال تداوم چند روز گرد و غبار غلظت ریزگردها در برخی مناطق استان چون مهران را تا 18 برابر حد مجاز و کاهش دید افقی را تا کمتر 50 متر رساند و وضعیت در این مناطق از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا استان بحرانی اعلام شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون شش بار کمیته اضطرار آلودگی هوا در استان تشکیل شده که یک بار تعطیلی فضاهای آموزشی و اداری به غیر از بیمارستان ها و مراکز درمانی و 2 بار تاخیر در شروع کار دستگاه های اداری از مصوبه های این کمیته بوده است.

** اصل ماجرای ریزگردها در خارج از مرزهای ایران است
مدیرکل بحران استان ایلام در زمینه ریزگردها گفت: مساله ریزگردها نیازمند پیگیری و علاج قطعی آن در کانون شکل گیری واقع در بیابان های عراق و سوریه است که انجام عملیات های مهار ریزگرد در این کشورها مستلزم ورود مجامع بین المللی و همکاری کشورهای درگیر با این موضوع است.

احمد کرمی افزود: در داخل کشور و استان های مواجه با پدیده ریزگردها تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا، اعلام تعطیل یا تاخیر در روند کاری ادارات و مراکز آموزشی، توزیع ماسک، هشدار به مردم برای عدم خروج از منزل در هنگام بروز ریزگردها، توصیه های پزشکی برای خود مراقبتی و مواردی از این قبیل در اصل ماجرا هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

وی اظهار کرد: اصل ماجرا در خارج از مرزهای کشور ایران و در بیابان های سوریه و عراق قرار دارد و اقدام های زیست محیطی و عملیات های احیای طبیعت بیابانی این منطقه با توجه به شرایط ناامن این کشورها رایزنی و همکاری سازمان های بین المللی را می طلبد.

به گفته کرمی، علاوه بر تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی، بیابان های ایجاد شده در این مناطق حاصل دستکاری نظام طبیعت توسط عامل انسانی و احداث سدهای متعدد و بزرگ بالادست در کشور ترکیه و ذخیره سازی آب در پشت این سدها و کاهش میزان ورود آب های سطحی به کشورهای عراق و سوریه در میان سکوت مراجع جهانی است.

** ریزگردها سال گذشته یک هزار میلیارد ریال به کشاورزی ایلام خسارت وارد ساخت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در زمینه خسارت های وارده به کشاورزی بخاطر پدیده ریزگردها گفت: برآورد اولیه خسارت ریزگردها به زیربخش های کشاورزی استان در سال گذشته یک هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

سید محمد تراب میری تاکید کرد: سال گذشته بیش از 90 درصد حوزه پرورش زنبورعسل به علت هجوم ریزگردها خسارت دید که بیشترین خسارت های وارد شده را این زیر بخش کشاورزی متحمل شد.

وی یادآور شد: تغذیه و شهدگیری زنبورها از گیاهان و گل هایی که در معرض جریان ریزگردها قرار گرفته اند موجب اختلال در روند فعالیت طبیعی این حشرات و همچنین گل ها و در نتیجه کاهش کیفی و کمی گل ها و شهد گیاهان و نیز فرآورده های تولیدی زنبور عسل می شود.

وی یادآور شد: حوزه های باغبانی، مرغداری ها، زراعت و دیگر زیربخش های کشاورزی نیز به علت ریزگردها بیش از 15 درصد دچار خسارت و زیان ناشی از این پدیده شدند و نکته حایز اهمیت زمان ورود ریزگردها به استان از لحاظ فعالیت های کشاورزی است که به عنوان مثال در حوزه باغبانی اگر پدیده ریزگردها همزمان با فصل به گل نشستن درختان باشد باعث بروز اشکال و کاهش کمی و کیفی ثمردهی درختان بارور می شود.

وی گفت: مرغداری ها و احشام نیز موجب اختلال در روند حیات آنها می شود به عنوان مثال ریزگردها با ایجاد مشکل در عمل تولید مثل سقط جنین احشام و تنگی نفس آنها می شود و از دیگرعلایم ریزگردها افزایش آفات و امراض گیاهی است که علاوه بر کاهش میزان تولید محصولات بر کیفیت آنها نیز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشته است.

** برای مقابله با ریزگردها و آثار مخرب آن نباید لحظه ای درنگ کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام می گوید: موضوع ریزگردها مبحث مهم و تاثیرگذاری است چون سلامت جمعیت انسانی، جانوری و گیاهی را در معرض آسیب قرار داده و برای حفظ طبیعت درنگ یک ساعته هم جایز نیست و باید در سریع ترین زمان تیم های کارشناسی و عملیاتی با تامین اعتبار لازم برای مقابله با ریزگردها و کاهش اثرات آن وارد عمل شوند.

رضا احمدی افزود: از سال 87 که آغاز اوج گیری و شدت هجوم مداوم ریزگردها به استان تاکنون بر اثر همین حجم زیاد گرد و غبار بین 10 تا 11 درصد درختان بلوط خشک شدند و خشکیدگی سایر گونه های مختلف درختی نظیر زالزالک نیز قابل توجه است چرا که ریزگردها با مسدود کردن روزنه های این درختان باعث کاهش تولید و فعالیت متابولیسمی آنها می شود.

وی با اشاره به حضور گاه و بیگاه ریزگردها در هوای استان تاکید کرد: یک هکتار جنگل می تواند 68 تن گرد و غبار را در خود جای دهد در حالیکه اگر روند ورود حجم بالای ریزگردها به استان ایلام ادامه یابد بتدریج درختان و پوشش گیاهی این منطقه به علت توسعه خشکیدگی از بین رفته و به مرور مراتع و جنگل ها جای خود را به بیابان داده و همین امر موجب تسریع در روند بیابان زایی استان می شود.

احمدی راه علاج مقابله داخلی با ریزگردها و نیز بیابان زایی را افزایش جنگل و نهال کاری و اجرای طرح های آبخیزداری برشمرد و خواستار تزریق اعتبارات ویژه و تعیین ردیف بودجه معین برای مقابله با ریزگردها شد و گفت: در سطح بین الملل نیز مجامع جهانی باید با همراهی و همکاری جدی کشورهای درگیر با مساله ریزگردها با این پدیده مخرب که سلامت تمام موجودات زنده بویژه انسان را به خطر می اندازد مقابله کنند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، اقدام هایی چون مالچ پاشی، بادشکن زنده و غیر زنده و برنامه هایی از این دست می تواند تا حدودی در کاهش آسیب ریزگردها موثر باشد اما باید با تخصیص اعتبار و فرایند آبخیزداری و کاشت درخت به مقابله واقعی و عینی با این پدیده رفت.

** ایلام 70 هزار هکتار بیابان مستعد تبدیل شدن به کانون گرد و غبار داخلی دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم می گوید: از سال 1383 که نخستین ایستگاه سنجش غبار در استان ایلام راه اندازی شده است، هر زمان که میزان غلظت آلاینده های ریزگردها از حدمجاز فراتر رود این اداره کل درخواست تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا می دهد.

مازیار سلیمان نژاد افزود: کمیته اضطرار متشکل از حفاظت محیط زیست، بحران، هواشناسی، علوم پزشکی، آموزش و پرورش، صدا و سیما بر اساس میزان غلظت ریزگردها برای فعالیت ادارات و مراکز آموزشی تاخیر، تعطیل و یا تعجیل (اتمام کار اداری زودتر از موعد همیشه) را مصوب می کند.

وی یادآور شد: هر چند ریزگردهای وارد شده به استان از طرف عراق و سوریه است و ما در مقطع کنونی کانون داخلی ریزگرد نداریم اما 70 هزار هکتار زمین در استان ایلام شناسایی شده که در آینده نه چندان دور استعداد تبدیل شدن به کانون های گرد و غبار را دارند.

سلیمان نژاد تاکید کرد: دولت با تزریق و تامین اعتبار مورد نیاز به اداره کل منابع طبیعی استان شرایط را در این کانون ها که نیازمند اجرای عملیات های جنگل کاری و آبخیزداری برای تثبیت خاک است فراهم کند تا ضمن حفاظت از خاک این مناطق، در آینده شاهد هجوم ریزگردهای داخلی نباشیم.

وی افزود: هنوز مطالعه و بررسی دقیقی در خصوص تاثیر ریزگردها بر سلامت حیات وحش صورت نگرفته اما ذرات ریزگرد و غبار بر روی زندگی و دستگاه تنفسی و خون رسانی این موجودات تاثیر منفی می گذارد و احتمال شیوع بیماری در بین آنها دور از ذهن نیست.

** تجهیزات اداره کل هواشناسی ایلام باید بروزرسانی شود
مدیرکل هواشناسی استان ایلام نیز در خصوص نقش این اداره کل در مورد ریزگردها گفت: هواشناسی پیش بینی و اطلاع رسانی لازم در خصوص پدیده ریرگردها را به مسئولان و مردم می کند ولی انجام به موقع و درست مستلزم در اختیار داشتن تجهیزات و ابزارهایی است که اطلاعات پیش بینی را هر چه دقیق تر مشخص کند.

یوسف شیخ الملوکی افزود: تهیه این تجیهزات و ابزارها نیازمند اعتبار است که بعد از سفر دکتر ابتکار به ایلام، وی نیاز اداره کل هواشناسی استان به ابزارها و تجهیزات نوین را در هیات دولت مطرح کرد و هیات وزیران در زمینه تامین مالی خرید تجهیزات مورد نیاز قول مساعد دادند اما هنوز در عمل هیچ اعتباری به این اداره کل تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات کنونی پیش بینی اداره کل هواشناسی ماکرو و منطقه ای است، اظهار کرد: ما نیاز به تجیهزات میکرو و ریزمقیاس ها برای پیش بینی دقیق و درست داریم.

شیخ الملوکی یادآور شد: تهیه این ایزارها اعتبارات کلانی می خواهد ضمن اینکه نصب رادار، سنجنده های گرد و غبار در نقاط مختلف استان و نوین کردن ایستگاه های پیش بینی هوا از دیگر نیازهایی است که حداقل اعتبار برای نصب این دستگاه ها بیش از 20 میلیارد ریال است.

** تداوم ریزگردها تبعات منفی و زیانبار جدی برای سلامت جامعه دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره برخی عوارض مخرب گرد و غبار بر مردم اظهار کرد: هر چند دامنه آثار بهداشتی گرد و غبار گسترده است اما این پدیده با توجه به خاصیت و ساختار سمی و شیمیایی خود در کوتاه و بلند مدت تاثیر و تبعات منفی متعددی بر افراد دارد که گاه درمان برخی از این آثار هزینه های گزاف بر فرد بیمار می گذارد.

دکتر علی دل پیشه افزود: در کوتاه مدت تشدید امراض تنفسی، قلبی و عروقی، پوست و چشمی است و در تاثیرها و عوارض بلند مدت نیز ناباروری زنان، ایجاد آسیب های روحی و روانی، بروز سرطان های مستقیم و اختلالات گوارشی به علت مصرف محصولات کشاورزی که در محیط آلوده ناشی از گرد و غبار رشد می کند از جمله بیماری های حاصل از تداوم ریزگردها در این استان است.

وی افزود: میزان تاثیرگذاری ریزگردها بسته به سن، سلامت، حساسیت پذیری در برابر آلودگی و مقدارقرار داشتن در معرض ریزگردها متغیر است اما در حالت کلی گرد و غبار به دلیل اینکه احتمال دارد حامل ذرات سمی و شیمایی باشد سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته دل پیشه، افراد مسن، خردسالان و نوجوانان، مبتلایان به بیماری های تنفسی، بیماران قلبی، جانبازان شیمیایی، افراد مبتلا به سرطان و زنان باردار بیشتر از دیگر گروه ها بخاطر شرایط ویژه ای که دارند مخاطرات ریزگردها بر آنها تاثیر منفی دارد.

وی ضمن اینکه خواستار ایجاد مرکز تحقیقات درمانی در استان ایلام شد، یادآوری کرد: در هنگام بروز ریزگردها این دانشگاه بر حسب وظیفه ذاتی خود در مناطق پرتردد اقدام به توزیع ماسک کرده، ظرفیت مراکز درمانی خود را افزایش می دهد و پایگاه فوریت های پزشکی دانشگاه نیز تا زمان فروکش کردن ریزگردها در حالت آماده باش قرار می گیرد.

دکتر دل پیشه به گروه های حساس توصیه کرد: عدم خروج از منزل و قرار نگرفتن در هوای آزاد، مصرف شیر فراوان، استفاده از ماسک های فیلتردار، اجتناب از کوهنوردی و ورزش های هوازی از توصیه های مکرر مرکز بهداشت استان ایلام به مردم به ویژه گروه های حساس چون زنان باردار، کودکان، افراد سالخورده، بیماران سرطانی، ریوی، قلبی عروقی و جانبازان شیمیایی در هنگام ورود ریزگردها است.

شکل گیری ریزگردها حاصل دست درازی عامل انسانی به طبیعت و اکوسیستمی است که خداوند بر مدار منطق پی ریزی کرده که هرگونه تغییر و تداخل بی رویه در آن موجب اختلال شدید در این نظم و ترتیب می شود و اکنون نیز آدمی از روی جهالت و یا طمع کمر همت به نابودی طبیعتی بسته که ترمیمش یا امکان پذیر نسیت و یا گاه سالیان زیادی وقت می طلبد.

نوع بشر باید آگاه باشد که مالک و صاحب طبیعت نیست بلکه همچون سایر موجودات جاندار و بی جان جزئی از آن محسوب می شود و حق ندارد با خودخواهی و زیاده خواهی در نظام خلقت و آفرینش آن وارد شود چرا که هر نقطه ای از طبیعت که مورد دخالت بشر قرار گرفته به تدریج رو به اضمحلال و نابودی جبران ناپذیر رفته که تبعات منفی آن همه موجودات زنده و غیر زنده را درگیر می کند.

مردم استان ایلام و بسیاری از استان های کشور بیش از یک دهه است با مساله ریزگردها درگیر هستند امید زیادی به رایزنی و پیگیری مسئولان کشوری برای حل این معضل مخرب دارند و البته رفع این مشکل از عهده مسئولان ایران به تنهایی بر نمی آید و همکاری و عزم جهانی و منطقه ای می طلبد.

اقدام های داخلی چون تثبیت خاک در مناطق بیابانی بوسیله طرح های نهال کاری و تغذیه سفره های زیرزمینی نیز می تواند در کاهش آثار مخرب این پدیده نقش آفرین باشد.
گزارش از: زهرا موسوی

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار