مدیرکل بهزیستی ایلام خواستار راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک باهدف کاهش معلولیت‌ها در استان شد.
کد خبر: ۲۶۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵ 21 July 2016
مدیرکل بهزیستی ایلام خواستار راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک باهدف کاهش معلولیت‌ها در استان شد.

به گزارش تابناک ایلام؛«فرهاد قیصر بیگی»اظهار کرد: متأسفانه این استان فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک بوده و در این زمینه باید بخش خصوصی مشارکت کند. 

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد معلولان نیز باید در استان احیاشده و زوج‌های جوان قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده علت معلولیت در این استان اختلالات ژنتیکی است تصریح کرد: در این راستا طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره پیش از ازدواج نیمه دوم سال گذشته در این استان آغاز که مهم‌ترین هدف آن فعال کردن بیش‌ازپیش حوزه مشاوره ژنتیک و پیشگیری از تولد نوزادان معلول است. 

مدیرکل بهزیستی ایلام بیان کرد: در اجرای این طرح که با همکاری آموزش‌وپرورش، ثبت‌احوال و دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد یک هزار نفر زیرپوشش قرار گرفتند. 

وی همچنین با اشاره به اینکه توان دولت و بهزیستی در اجرای برنامه‌های رفاه اجتماعی محدود است بر ضرورت مشارکت اجتماعی همه آحاد جامعه برای اجرای این برنامه‌ها تأکید کرد.

قیصر بیگی گفت: رفع مشکلات و مسائل اجتماعی نیازمند همت جمعی و عزم اجتماعی گسترده همه افراد جامعه است و هیچ‌کس در این زمینه نباید کوتاهی کند. 

وی بابیان اینکه دو تا پنج درصد نوزادانی که متولد می‌شوند دارای بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های ذهنی، جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی هستند، ازدواج‌های فامیلی و عدم آگاهی والدین برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی را از عوامل بروز این مسائل برشمرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار