مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام گفت: برای فراهم شدن شرایط مناسب توسعه صادرات غیر نفتی راهبردها و برنامه هایی بررسی و در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۲۶۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ 21 July 2016
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام گفت: برای فراهم شدن شرایط مناسب توسعه صادرات غیر نفتی راهبردها و برنامه هایی بررسی و در نظر گرفته شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛برنامه ریزان و دست اندرکاران کشور با طراحی برنامه های ویژه ای مسیر رسیدن به اهداف توسعه صادرات غیر نفتی را مشخص کرده اند تا در گذر زمان علاوه بر حذف موانع و بهبود روش ها بتوان بعنوان افقی روشن برای بهبود شرایط صادرات غیر نفتی و ارز آوری بیشتر در این راه همت گمارد.

همت و تلاش برای رسیدن به اهداف چشم انداز 20 ساله و ایجاد ظرفیت های جدید در توسعه صادرات غیرنفتی همواره از راهبردهای بلندمدت کشور در عرصه اقتصاد در سال های اخیر بوده که در سال جاری و مقتضیات اقتصاد مقاومتی این راهبرد به صورت جدی تر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

مرز بین المللی مهران به عنوان یکی از مرزهای صادراتی کشور از این ظرفیت ویژه و بالقوه برای توسعه صادرات غیر نفتی برخوردار است که می توان با برنامه ریزی و پیش بینی راهبردی اساسی از مزیت بارز آن در توسعه همه جانبه منطقه، بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان، افزایش امنیت و اسکان جمعیتی، برقراری تعاملات سازنده با کشور همسایه و افزایش مبادلات تجاری، بازرگانی، فرهنگی، اقتصادی بهره برد.

برخورداری از 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و خروج روزانه بیش از یک هزار کامیون کالاهای مختلف و تردد روزانه چند هزار زائر عتبات عالیات که در ایام منتهی به اربعین حسینی به 2 میلیون نفر هم می رسد این مرز را به کانون توجهات ملی مبدل کرده و بعنوان یک کلید طلایی برای توسعه روابط خارجی با کشور عراق و افزایش صادرات غیر نفتی به کشورهای خاورمیانه و همچنین تردد چشمگیر زائران از آن نام برد.

** توسعه صادرات غیر نفتی در سال اقتصاد مقاومتی
معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری ایلام می گوید: امسال در راستای تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات غیرنفتی یکی از سیاست های مهم استان ایلام در توسعه مبادلات فرامرزی با کشور عراق بود که اقدام های قابل توجهی در این ارتباط انجام گرفته است.

احمد جمالوندی اظهار کرد: از آنجایی که مرز بین المللی مهران یک ظرفیت ویژه و مهم برای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور و استان ایلام است تلاش ها و تحرکاتی برای تحقق این اهداف انجام شده است.

وی افزود: با فراهم نمودن بسترهای لازم از قبیل برگزاری منظم جلسات در حوزه مبادلات فرامرزی در استان، رفع موانع فراروی حوزه صادرات، برگزاری نشست های متعدد استاندار ایلام با استانداران استان های مرزی عراق بویژه واسط درصدد تسهیل امور برای توسعه صادرات غیر نفتی در مرز بین المللی مهران بوده ایم.

جمالوندی توضیح داد: در سه ماهه ابتدای سال جاری 578 هزار تن کالا به ارزش 485 میلیون دلار (به ترتیب با رشد چهار و 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادرات انجام شده که این آمار بیانگر تلاش ها و همت جدی برای توسعه صادرات غیر نفتی در این استان است.

وی گفت: همچنین برای توسعه صادرات غیر نفتی برنامه های مدونی در معاونت هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام در دستور کار قرار گرفته که اهتمام جدی برای اجرایی شدن آن تا تحقق اهداف وجود دارد.

وی اظهار کرد: برگزاری مرتب جلسات و کارگروه های رفع موانع صادراتی، ارتباط مستمر با مسئولان عراقی در حوزه صادرات شکل گرفته که اجرای این برنامه ها به تراز مثبت صادرات استان منجر شده است.

جمالوندی یادآور شد: بازارچه بین المللی مهران یکی از بازارچه هایی است که محل صادرت کالاهای غیر نفتی استان و دیگر استان های کشور به عراق است که به یک مرز مهم صادرات کالاهای غیر نفتی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: قابلیت های مرز بین المللی مهران از جمله امنیت کامل، دسترسی آسان به مراکز تجاری و اقتصادی عراق و داخل کشور، کوتاهی مسافت تا مرکز عراق دست بدست هم داده که این مرز بعنوان بهترین و امن ترین مرز صادراتی و حتی مسافری کشورمان با عراق تبدیل شود.

وی افزود: البته توسعه زیرساخت های آن از جمله توسعه راه های دسترسی و تکمیل مراکز مرتبط با صادرات مستقر در مرز از جمله نیازهای این منطقه است که باید با همت و تلاش همه این مهم انجام گیرد.

** راهبردهای مهم اقتصاد مقاومتی در توسعه صادرات غیر نفتی
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام هم می گوید: برای فراهم شدن شرایط مناسب توسعه صادرات غیر نفتی راهبردها و برنامه هایی بررسی و در نظر گرفته شده است.

حیدر نعمتی اظهار کرد: ارتقای فضای کسب و کار، رقابت مندی و مساعدسازی محیط صادرات کالاها و خدمات یکی از راهبردهای اصلی برای توسعه صادرات غیر نفتی در مرز بین المللی مهران است.

به گفته وی، این شرایط شامل سیاست های مربوط به مساعدسازی محیط اجتماعی و فرهنگی صادرات، ارتقای فناوری و دانش صادراتی تجار و بازرگانان، بازاریابی، رقابت مندی اقتصادی ملی، راهبردهای قانونی و مقرراتی و سیاست های تجاری است.

نعمتی یادآور شد: ایجاد رقابت در صادرات غیرنفتی یکی دیگر از راهبردهای توسعه صادرات غیر نفتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که این امر با افزایش رقابت بین تجار و بازرگانان در صادرات کالاها و خدمات، کاهش قیمت تمام شده صادرات کالاها و خدمات و بازنگری اصلاح و طراحی مجدد مشوق های صادراتی با هدف تسهیل روان سازی و افزایش اثربخشی مشوق ها، امکان پذیر است.

وی گفت: توسعه و ارتقای زیرساخت های عمومی مناسب صادرات، ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت های تخصصی صدور کالا و خدمات، تامین مالی صادرات، توسعه و تجهیز زیرساخت های تخصصی صدور کالا و خدمات، تامین مالی صادرات، توسعه بیمه های صادراتی و سرمایه گذاری، مدیریت کیفیت صدور کالا و خدمات، ارتقای بسته بندی محصولات صادراتی و مدیریت اطلاعات تجاری از دیگر راهبردهای افزایش توسعه صادرات غیر نفتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: برای افزایش توسعه صادرات غیر نفتی و تداوم بیشتر کالاهای صادر شده باید کاری کرد که بازار هدف به خوبی شناخته شود و محصولات مورد نیاز این بازار با هدف ماندگاری در بازارها خارجی و ایجاد تنوع بازارهای صادراتی عرضه و صادر شود تا بتوان همچنان بر دوام صادرات غیر نفتی از مرز امید داشت.

وی آموزش و ارتقای دانش تخصصی تجار و بازرگانان، اعزام هیات های تجاری به کشور های مقصد، شناخت نیاز بازارهای هدف، برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها و اعزام هیات های تجاری و بازاریابی را از دیگر راهبردهای دارای اهمیت در توسعه صادرات غیر نفتی برشمرد.
نعمتی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این راهبردها و اراده ای محکم برای توسعه صادرات غیر نفتی بتوان از ظرفیت ویژه مرز مهران بهره برد.

** موانع توسعه صادرات غیر نفتی
یک کارشناس امور بین المللی حوزه اقتصادی گفت: برغم نیاز ضروری برای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور موانع و چالش هایی پیش روی این حوزه وجود دارد که همچنان تداوم دارند و در برخی موارد هنوز راه حل و چاره اندیشی برای آنها صورت نگرفته است.

امیر حسین بهرامی اظهار کرد: یکی از این موانع عدم بسته بندی مناسب و عرضه کالاها و خدمات به صورت صادراتی است که موجب شده نتوانیم دوام و ماندگاری در بازارهای خارجی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون بخش عمده ای از کالاهای صادراتی ما خام فروشی می شود و بسته بندی خاصی ندارند و بخش عمده دیگر آن میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، سیمان، شیشه، تره بار و حتی دام زنده است.

بهرامی افزود: همین مساله موجب شده که این محصولات با قیمتی پایین تر از نرخ جهانی و حتی رقبای خود صادر شود و در اصل ما سوبسید را صادر می کنیم و زیاد منفعتی در قبل صادرات عاید ما نشود.

وی اضافه کرد: با توجه به بهره مندی کشور از وجود معادن و کانی های غیر فلزی بسیاری از صادرات غیر نفتی ما سیمان و صنایع سرامیک به کشورهای همسایه است که بخش عمده تولید آن نیز با مصرف سوخت انجام می شود لذا صادرات غیرنفتی ما نیز به نوعی وابسته به سوخت است.

وی توضیح داد: فرش های نفیس دستباف، انواع صنایع دستی، پسته، زعفران، تره بار و ده ها محصول دیگر که می تواند با بسته بندی و برند مشتری پسند روانه بازار کشورهای همسایه شود، اکنون به صورت خام صادر می شود که این امر هیچ تاثیری در جذب بازارهای هدف و ماندگاری در بازار رقابت ندارد.

بهرامی گفت: باید با اختصاص هزینه های کارشناسی برای شناخت بیشتر بازارهای خارجی و بدست گرفتن آنها برنامه ریزی کنیم و یک محصول نهایی با بسته بندی شیک که دوام ماندگاری در بازار صادراتی و قدرت رقابت با سایر برندهای دیگر کشورها داشته باشد عرضه کنیم.

وی اظهار کرد: اکنون دنیای تکنولوژی و فناوری است و با خلاقیت و ایده ساز و بهره گرفتن از آن می توان کاری کرد که محصول نهایی از قدرت رقابت پذیری بیشتری برخوردار باشد و بازار صادراتی را به خود جذب کند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت که صادرات دانش فنی یکی دیگر از راه های توسعه صادرات غیر نفتی در کشور است که باید در کشور همسایه به تبلیغ و نهادینه کردن و معرفی این توان و تخصص پرداخت و بتوان از قبل آن ارز وارد کشور کرد.

بهرامی تاکید کرد: هر چیزی که به تولید ما ضربه می زند اعم از نرخ سود تسهیلات تولید و خدمات، تعرفه بازار صادرات و عدم بازاریابی و برنامه ریزی برای کالاهای تولیدی، استفاده از توان و تخصص کشورهای خارجی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا بالاست و همین مساله به توسعه صادرات غیر نفتی ما ضربه می زند.

وی افزود: چگونه باید انتظار داشته باشیم که کالاهای تولیدی ما بتواند با کالاهای صادراتی دیگر کشورها رقابت کند و در بازار دوام بیاورد؟

وی برنامه ریزی، بازاریابی، شناخت کالاهای صادراتی بازارهای هدف، استفاده از برند و بسته بندی مناسب، تبلیغات، افزایش کیفیت و بدست آوردن استانداردهای جهانی و مطالعه دقیق برای راه های جذب مشتریان خارجی را از جمله راه های افزایش توسعه صادرات غیر نفتی برشمرد.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: باید همه دست اندرکاران امر صادرات و سیاست گزاران و برنامه ریزان درک عمیق و جامع از شرایط کنونی صادرات غیر نفتی کشور داشته و تجربه کشورهای موفق در صادرات غیر نفتی را مورد ارزیابی و استفاده قرار دهیم.

وی افزود: تا تجار و بازرگانان داخلی از دانش کافی و بازاریابی قوی و قدرت ریسک و رقابت پذیری کالایی در بازارهای خارجی نداشته باشند نمی توانند در امر توسعه صادرات غیر نفتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی توضیح داد: باید به خام فروشی محصولات پایان داد زیرا این امر تنها موجب ضربه به بازار صادراتی شده و کیفیت کالا را بسیار پایین و نامطلوب جلوه می دهد.

بهرامی گفت: با استفاده از فناوری و نوآوری و تکنولوژی در تولید محصولات و تغییر مدل و طراحی محصول متناسب با خواست و سلیقه مصرف کنندگان می توان به ماندگاری کالای صادراتی در بازار خارجی افزود.

مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری جنوب شرقی ایلام از مهمترین مرزهای کشور با عراق است که از مزیت کوتاهی مسافت و امنیت تا مرکز عراق برخوردار است.
گزارش از: ناهید ابراهیمی



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار