عضو هیات رئیسه خانه معدن استان ایلام درگفتگوی اختصاص با تابناک ایلام
خانه معدن استان ایلام بعنوان زبان گویای واحدهای تولیدی معدنی پیشنهادهاوراهکارهای مشخصی در راستای حمایت از تولید کنندگان معدنی ورونق بخشیدن به اقتصاداستان ارائه خواهد نمود.
کد خبر: ۲۶۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷ 20 July 2016

خانه معدن استان ایلام برای اولین بار با همت و تلاش مسئولین سازمان صنعت،معدن وتجارت ،صنعتگران،متخصصین و فعالین بخش معدن استان ایلام درانتخابات هفدهم خرداد 95وبا حضور رئیس خانه معدن کشوردر ایلام تاسیس و اعضای هیات رئیسه آن نیز انتخاب شدندو این رویدادبزرگ،نقطه عطفی در جهت پیگیری مطالبات واحدهای معدنی استان از طریق دولت  تدبیر و امید و سازمانهای مربوطه خواهد بود مطالباتی مانند کاهش و تخفیف نرخ حقوق دولتی، ایجاد تامل سازنده و همکاری سازمانهای مربوطه در خصوص واگذاریهای معادن، تاثیر بر اصلاح قوانین معادن با حضور نماینده خانه معدن کشور در شورای عالی معادن و غیره...

عضو هیات رییسه خانه معدن ایلام در گفتگو با تابناک ایلام در خصوص فعالیتها واهداف تشکیل خانه معدن اظهار کرد :خانه معدن همواره در توسعه و بهینه سازی بخش معدن و صنایع معدنی اهدافی مانند ارتقا سطح علمی وفن آوری در تولید مواد معدنی، افزایش بهره وری،بالا بردن سطح فعالیتهای تخصصی تولیدکنندگان، برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران، همکاری با دولت در تدوین قوانین مربوط به معادن و صنایع معدنی، همکاری در تهیه استراتژی بخش معدن،اهداف متعالی و امیدبخشی برای برنامه کاری خود دارد و با ایجاد کمیته های تخصصیوآموزشی، حضور در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و فرهنگ سازی جهت جذب سرمایه گذاران،نقش آفرینی خواهد نمود.


احمد گراوند در خصوص نقش معادن درتولید ناخالص ملی گفت :مواد معدنی در حقیقت مانند خون در رگهای صنایع جاریست و ایجاد اختلال در فعالیتهای این حوزه به معنی افت تولید در صنایع و در نهایت باعث توقف آنها خواهدشد.معادن در واقع تأمين كننده مواد اوليه مورد نياز بسياري از صنايع بوده و در امر خودكفايي صنعتي، ايجاد اشتغال مولد،افزايش توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه كشور،نقش بسزايي دارد.

وی ادامه داد :بسياري از فعاليتهاي اقتصادي به موادمعدنی وابستهاندوصنايع معدني به عنوان اولین بخش درزنجيره تامين ساير صنايع مي باشند. بخش معدن و صنايع معدني در اقتصاد كشور، جايگاه ويژه اي داردکه بدون حمایت مستمر دولت راه بجایی نخواهد برد.

گراوند افزود: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، منافع بسياري چه به صورت مستقيم (بالا بردن سهم معدن در توليد ناخالص‌ ملي) و چه به صورت غيرمستقيم (اشتغال‌زايي، توسعه در مناطق كمتر توسعه يافته، ممانعت از مهاجرت و...) به همراه دارد.

توسعه بخش معدن در منطقه توسعه نیافته ای مانند استان ایلام بدون حمایت دولت وسازمانهای زیرمجموعه آن میسر نخواهد شدوحمایت همه جانبه کلیه ارگانها را می طلبد ودر صورت تحقق این مهم،بزودی شاهد اشتغالزایی بیشتردر این بخش ورونق اقتصادی خواهیم بود.

این عضو هیات رییسه خانه معدن استان تصریح کرد:با توجه به جهت گیریهای وزارت صنعت بر اساس سیاستهای چشم انداز ،برنامه پنجم توسعه و غیره... جهت گیری های عمده ای در بخش معدن و صنایع معدنی صورت گرفته است و بر اساس توسعه توازن منطقه ای مانیزانتظار داریم دولت محترم تدبیر و امیدتوجه ویژه ای به صنایع معدنی و بخش معدن استان ایلام داشته باشد.

گراوند گفت:دراستان ایلام با وجود معادن مرغوبی مانند مواد اولیه سیمان،مارل،آهک،شیل،گچ، سیلیس، بیتومین، زغال سنگ، خاکهای صنعتی، شن و ماسه و غیره...هنوزدر این حوضه در سطح شايسته و مناسبي کار نشده است و از اين رو نياز برنامه‌ريزي و مديريت بهينه اين منابع را بيش از پيش ضروري مي‌نمايدو اهميت اين نكته زماني مشهود ميگردد كه نگاهي به نوع نگرش و برنامه‌ريزي كشورهاي پیشرفته بيندازيم.

گراوند در ادامه به ظرفیتهای معدنی استان اشاره کرد وادامه داد:استان ایلام دارای حدود220صنایع معدنی فعال،شامل کارخانجات سیمان، آجر، گچ، شن و ماسه و قطعات بتونی و غیره... می باشدو با تولید سالیانه حدود9میلیون و500هزارتن مواد معدنی در استان،این صنایع معدنی40درصدکل صنایع استان را تشکیل می دهند.

وی خاطر نشان کرد: این واحدهای تولیدی معدنی که در بخش خصوصی فعالیت دارند،بارسنگینی دراقتصادکشور و خصوصااستان رابردوش می کشندوباموانع  مختلفی نیز روبرو هستند،یکی از این موانع،عوامل درون بنگاهی مانندنحوه مدیریت،ساختارمالی وسایر مسائل درون بنگاهی است وموانعدیگرعوامل محیطی وبیرونی نظیر مسائل سیاسی،فرهنگی،اجتماعیواقتصادی جامعه است واین دو مساله مهم بایستی با همفکری، همدلی و همکاری مسئولین محترم استان خصوصاً سازمانهای مرتبط وکلیه واحدهای تولیدی معدنی که میدان دار اقتصاد استان هستند،مرتفع گردند.

خانه معدن استان ایلام بعنوان زبان گویای واحدهای تولیدی معدنی پیشنهادهاوراهکارهای مشخصی در راستای حمایت از تولید کنندگان معدنی ورونق بخشیدن به اقتصاداستانارائه خواهد نمود.

عضو هیات رییسه خانه معدن استان افزود: هم اکنون مهمترین موانعی که واحدهای معدنی استان را دچار مشکل نموده است افزایش نرخ حقوق دولتی است که طی چند سال اخیر بصورت سرسام آور افزایش یافته و واحدهای تولیدی را علیرغم شرایط رکود بازار، کاهش فروش محصولات،افزایش تعرفه های گمرکی وکاهش صادارت وهمچنین عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات،با بحرانهای شدید مالی مواجه نموده است.

بنابراین کاهش و یا تخفیف نرخ حقوق دولتی معادن و همچنین بخشودگی جرائم ناشی از تاخیر در پرداخت ازطرف دولت محترم تدبیر و امیدمی تواند در برون رفت از این شرایط بحرانی و بازگشت امید به تولیدکنندگان محروم استان ایلام توسعه نیافته بسیار موثرباشد.

مدیر معادن مجتمع کارخانه سیمان ایلام گفت:لازم به ذکر است حقوق دولتی معادن که تولیدکنندگان بخش معدن و صنایع معدنی استان ایلام باید به دولت پرداخت نمایندنسبت به چند سال پیش در بعضی از معادن تاحدود10 برابر افزایش یافته است لذا با این شرایط حاکم موجود دربازار، کاهش صادرات ومشکلات عدیده،واحدهای تولیدی معدنی علاوه بر عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات، حتی در پرداخت ماهیانه دستمزد پرسنل خود دچار مشکل شده اند،

خانه معدن استان ایلام بعنوان زبان گویا ومدافع واقعی حقوق بهره برداران معدنی از دولت محترم تدبیر و امیدکه همواره حامی و دلسوز این واحدهای تولیدی بوده،انتظار داردکما فی سابق حمایتهای خود را نسبت به این بخش کلیدی صنعت دریغ ننمایندوباتخفیف حقوق دولتی معادن تحت بهره برداری و بخشودگی جرائم حقوق دولتی ونیزاختصاص تسهیلات بابهره بانکی پایین،واحدهای تولیدی و صنایع معدنی استان ایلام راپشتبانی نمایندتا چرخه صنعت و اقتصاد ایلام محروم و شهید پرور نیز مانند سایر استانهای توسعه یافته به حرکت در بیاید.

مهندس گراوند درپایان این گفتگو بیان داشت:برای پیشبرد بیشتر صنایع معدنی استان،از استاندار محترم جناب آقای مهندس مرواریدکه همواره مشکلات این واحدهای تولیدی راباجدیت پیگیری نموده اند، درخواست داریم دستور فرمایند که نماینده خانه معدن استان در کارگروه رفع موانع تولیداستانداری حضور داشته باشد.

با توجه به نظر مساعد وزیر محترم صنعت معدن در خصوص ایجاد ترمینالی برای تهیه مواد معدنی در مرز عراق، خانه معدن استان ایلام نیز از استاندار محترم انتظار دارد با پیگیری های دلسوزانه این موقعیت را به شهر مهران اختصاص دهند تا تولید کنندگان معدنی استان بتوانند از آن بهره مند شوند.و همچنین از مدیر کل محترم صنعت استان ایلامذجناب آقای مهندس نصیری درخواست داریم برایجلوگیری از موازی کاری، در خصوص تفکیک خانه معدن از خانه صنعت پیگیری ومساعدت فرمایند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمیدگراوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
جناب مهندس گراوندباعث افتخارماهستی.احسن دست مریزاد
احسان حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
آقای مهندس گراوند،توفیق روز افزون جنابعالی را در این مسیر،در جهت اعتلای خدمت به مردم از خداوندگار خواهان وخواستارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار