مدیرکل بهزیستی ایلام اختلالات ژنتیکی را شایع ترین علل مرگ کودکان زیر 5 سال دانست.
کد خبر: ۲۶۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 18 July 2016
مدیرکل بهزیستی ایلام اختلالات ژنتیکی را شایع ترین علل مرگ کودکان زیر 5 سال دانست.

به گزارش تابناک ایلام
؛فرهاد قیصربیگی روز دوشنبه در آخرین روز از هفته بهزیستی در همایش اختتامیه طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج اظهار کرد: این استان فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک بوده و در این زمینه باید بخش خصوصی مشارکت کند.

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد معلولان نیز باید در استان احیا شود و زوج های جوان قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده علت معلولیت در این استان اختلالات ژنتیکی است، گفت: طرح پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره پیش از ازدواج نیمه دوم سال گذشته در این استان آغاز شد که مهمترین هدف آن فعال کردن بیش از پیش حوزه مشاوره ژنتیک و پیشگیری از تولد نوزادان معلول است.

مدیرکل بهزیستی ایلام تاکید کرد: در اجرای این طرح که با همکاری آموزش و پرورش، ثبت احوال و دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد، یک هزار نفر زیر پوشش قرار گرفتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه توان دولت و بهزیستی در اجرای برنامه های رفاه اجتماعی محدود است، بر ضرورت مشارکت اجتماعی همه آحاد جامعه برای اجرای این برنامه ها تاکید کرد.
قیصربیگی گفت: رفع مشکلات و مسایل اجتماعی نیازمند همت جمعی و عزم اجتماعی گسترده همه افراد جامعه است و هیچکس در این زمینه نباید کوتاهی کند.

وی با بیان اینکه 2 تا پنج درصد نوزادانی که متولد می شوند دارای بیماری های ژنتیکی و معلولیت های ذهنی، جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی هستند، ازدواج های فامیلی و آگاهی نداشتن والدین برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی را از عوامل بروز این مسایل برشمرد.

مسئول اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج بهزیستی نیز در این آیین گفت: شایع ترین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و علت نیمی از معلولیت ها اختلالات ژنتیکی است.

دکتر یونس نوری زاده اضافه کرد: در طرح مشاوره زنتیک پیش از ازدواج از مجموع 100 زوجی که زیرپوشش و مورد مشاوره ژنتیک قرار گرفتند، پس از انجام آزمایش و مشاوره 270 مورد ریسک انواع معلولیت بینایی، شنوایی، اختلالات جسمی و حرکتی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه انجام مشاوره ژنتیک در مراحل مختلف قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری انجام می شود، مهمترین زمان انجام این مشاوره را قبل از ازدواج برشمرد.

وی بر فرهنگ سازی انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج ها از سوی زوج های جوان تاکید کرد و از خانواده های ایلامی خواست این مهم را در دستور کار و اولویت قرار دهند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار