مجموعه ای از عوامل نظیر عدم تنظیم عرضه وتقاضا در بازار ،موازی کاری دستگاههای متعدد ودخالت در تنظیم بازار ،نبود آمار ثابتی از میزان مصرف کالاهای مصرفی وعدم تعادل عرضه وتقاضا ودستهای پشت پرده در امر واردات کالاهای مصرفی ومهمتر از همه سوء مدیریتها در مواجهه با شرایط مختلف ،دست به دست هم داده اند تا نوسانات قیمت ها دست از سر بازار کالاهای مصرفی بر ندارند.
کد خبر: ۲۶۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 16 July 2016
این روزها بازار کالاهای مصرفی در استان ایلام حال وروز خوشی ندارند ،بعد از گرانی یکباره شکر در هفته های گذشته ،ظرف یکی دو روز اخیر قیمت برنج های خارجی  وداخلی نیز گّرگرفت تا از سویی نیز بازار سوء استفاده فروشندگان در زمینه احتکار این محصول پر مصرف نیز  رواج گیرد،این درحالیست که پرواز مرغ به سمت گرانی را بایستی به پازل نابسامانی قیمت کالاهای پرمصرف افزود.

به گزارش تابناک ایلام،نوسانات قیمتها به بخش جدایی ناپذیر بازار کشور وبه تبع آن استان ایلام مبدل شده است ،مجموعه ای از عوامل نظیر عدم تنظیم عرضه وتقاضا در بازار ،موازی کاری دستگاههای متعدد و دخالت در تنظیم بازار ،نبود آمار ثابتی از میزان مصرف کالاهای مصرفی وعدم تعادل عرضه وتقاضا ودستهای پشت پرده در امر واردات کالاهای مصرفی ومهمتر از همه سوء مدیریتها در مواجهه با شرایط مختلف ،دست به دست هم داده اند تا  نوسانات قیمت ها دست از سر بازار کالاهای مصرفی بر ندارند.

این روزها قیمت برنج ،دومین محصول پر مصرف سبد غذایی ما ایراینان روند صعودی در پیش گرفته است ،درحالیکه ذائقه جمعیت غالب کشور خصوصا مناطق محروم که بحث تنظیم درآمد ومصرف  خانواده  با حساسیت بیشتری دنبال می شود به سمت مصرف برنجهای هندی وپاکستانی گرایش پیدا کرده است ،تصمیم یکباره برای قطع واردات این محصول پر مصرف واز سوی عدم کفایت تولید داخل برای تامین بازار مصرف ،افزایش قیمت آن را بدنبال داشته ودر بسیاری از نقاط استان فروشندگان با سوء استفاده از وضعیت جاری، دست به کمیاب وگاها نایاب نمودن آن زده اند.

برهمین اساس خبرنگار تابناک ایلام، موضوع نابسامانی حاکم بربازار کالاهای مصرفی را از طریق دستگاههای متولی توزیع ونظارت پیگیری نمود تا زوایای پنهان این نابسامانی ها و نوسانات آنی قیمتها قدری شفاف تر شود.
قطع واردات باعث بهم خوردن تعادل عرضه وتقاضا شده است

معاون بازرگانی سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص چرایی  افزایش  ناگهانی قیمت سه محصول پر مصرف در بازار،توپ را به زمین جهاد کشاورزی انداخت و ظهار کرد:تا آنجایی که بنده اطلاع دارم ،واردات برنج وشکر در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است ،این سازمان در بحث حمایت از تولید وسیاستهای اقتصاد مقاومتی مبادرت به قطع واردات این محصولات نموده است که تبعات آن نیز در بازار نمایان شده است.

جمیل شوهانی در ادامه گفت:آنچه که مسلم است تولید برنج داخلی کفاف بازار مصرف این محصول را نمی کند ومتولیان تنظیم بازار در جهاد کشاورزی بایستی این موضوع را به خوبی مدیریت کنند ،لازم است  نرم مشخصی از میزان مصرف سالیانه ومیزان تولید را در اختیار داشته باشند ومیزان کسری ر ابصورت مدیریت شده از طریق واردات تامین نمایند تا در روند عرضه وتقاضا وکاهش یکباره این محصول در بازار خللی ایجاد نشود.

شوهانی یکی دیگر از دلایل کمبود این محصولات دربازارر وافزایش آنی قیمت آنها را به حوزه تعاونی های مرزنشینی مرتبط دانست وافزود: تاکنون درسطح کشور تعاونی های مرزنشینی با تعرفه معافیت 100درصدی مبادرت به واردات برنج وشکر می کردنداما درحال حاضر بنا به مصلحتی این تعرفه به 70درصد کاهش پیدا کرده واز سوی میزان سهمیه واردات 50درصد کاهش یافته است بطور حتم این موضوعات هم توانسته اند در نوسان بازار سهیم باشند.

وی افزود: به هرحال باید بپذیریم میزان تولید کشور جوابگوی مصرف نیست و واردات برنج اجتناب ناپذیراست و کارشناسان جهاد کشاورزی بایستی برای این عدم تعادلدر عرضه وتقاضا و نوسانات قیمتی متعاقب آن جوابی داشته باشند.

نابسامانی موجود در بازار ربطی به عرضه وتقاضا ندارد

اما از سویی مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام ،تلویحا سخنان معاون بازرگانی را رد نمود وگفت :بحث تعادل عرضه وتقاضا زمانی می تواند موثر باشد که شرایط بازار عادی باشد،اما اینکه شرایطی حاکم شود ودستهایی قصد بر هم زدن تعادل عرضه وتقاضا را داشته باشند وبدنبال آن مشکلاتی را دربازار  ایجاد نمایند نمی شود موضوع را به مدیریت عرضه وتقاضا منتسب کرد.

علی شکری گفت:یقینا جهاد کشاورزی براساس فاکتورهایی که  دراختیار دارد عرضه وتقاضا را بنحوی تنظیم میکند که هم از تولید داخل حمایت شود وهم اینکه به میزان نیاز ومصرف مردم کالا در اختیار داشته باشد؛درحال حاضر نیز در زمینه موجودی برنج وشکر وگوشت مرغ مشکلی وجود ندارد بنحویکه درحال حاضر بیش از 160تن مرغ منجمد،80تن شکر،و220تن برنج را براساس سرانه جمعیت در سطح شهرستانها دردست توزیع داریم اما متاسفانه مردم از گوشت مرغ منجمد استقبال نمی کنند.

شکری افزود: درحال حاضر روند واردات کالاهای مصرفی از طریق تعاونی های مرزنشینی ادامه دارد،به اندازه کافی نیز برنج در استان وجود دارد اما لازم است بدانید که عده ای عمدا بمنظور سوء استفاده از وضعیت موجود به اخلال در عرضه وتقاضا دامن می زنند که بایستی با آنها برخورد جدی بعمل آید.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان گفت: ما متولی تولید هستیم نه توزیع ؛وبراساس تصمیمات کمیته تنظیم بازار که ما یکی از اعضای آن هستیم توزیع بسیاری از کالاها در ماه مبارک رمضان صورت گرفته واین روند درماه جاری نیز ادامه خواهد داشت تا وضعیت بازار به حالت عادی بازگردد.

گشتهای کنترل ونظارت بازار را فعال نموده ایم
از سوی دیگر معاون نظارت وبازرسی سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما از افزایش گشتهای نظارتی خبرداد وگفت:از اینکه در وضعیت بازار کالاهای مصرفی نظیر برنج وشکر ،افزایش قیمت رخ داده است شکی نیست ،ما هم براساس وظیفه ذاتی خود کنترل بیشتر بازار را در دستور کار خود قرار داده وگشتهای مشترکی با نیروی انتظامی وتعزیرات حکومتی تشکیل داده ایم واین روزها حضور این گشتها بصورت محسوس در بازار استان مشاهده می شود.

مهدی شریفی گفت:متاسفانه بنا به تصمیماتی ،واردات برنجهای خارجی کاهش ودر مقطعی قطع شده است واین موضوع ،کاهش موجودی بازار را بدنبال داشته است؛ اما از سویی ذائقه مردم ما به سمت اسفاده از این برنجها گرایش پیدا کرده وتقاضای این محصول با موجودی بازار متعادل نیست وبه تبع آن افزایش ناگهانی قیمتها را در پی داشته است.

شریفی در ادامه افزود: این حق سازمان جهاد کشاورزی است که از تولید داخل حمایت کند اما از سویی بایستی میزان مصرف مردم هم مدنظر باشد،وقتی عرضه وتقاضا با هم متعادل نباشد بطور قطع باعث اخلال در وضعیت بازار خواهد شد لازم است این موضوع مهم مد نظر تصمیم گیران حوزه واردات قرار گیرد.

معاون نظارت وبازرسی سازمان صنعت معدن وتجارت استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر وظیفه تنظیم عرضه وتقاضا در بازار به جهاد کشاورزی محول شده است واین سازمان وظیفه دارد ضمن حمایت از تولید،میزان موجودی بازار را همیشه حفظ کند تا نوسانات کاهش یابد.

فرهنگ استفاده از مرغ منجمد دراستان جا نیافتاده است

از سویی دیگر مدیر کل شرکت پشتیبانی امود دام استان ایلام در این گفتگو اظهار کرد: بدلیل کاهش جوجه ریزی در فصل تابستان واز طرفی ضرر وزیانهایی که در ماههای قبل متوجه مرغداران استان شد،شاهد کاهش عرضه مرغ زنده به بازار هستیم واین روند بر افزایش ناگهانی قیمت مرغ اثرگذار بود

جهان عبدی به بخشی اقدامات کنترلی شرکت تحت مدیریت خود پرداخت وگفت: برای کنترل بازار وجبران کاهش آن اخیرا مقادیر زیادی  مرغ منجمد با قیمت هرکیلو 4800تومان عرضه شده است ،اما متاسفانه چون فرهنگ استفاده از مرغهای منجمد دراستان وجود ندارد علیررغم اعلام به مراکز توزیع در شهرستانها  از این محصول استقبال لازم به عمل نیامده است.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم خانه دار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
ماتواستانمون یه عده مرغدارسیاستمدارداریم که بیشترمرغداریها روتواستان دراختیاردارن این آقایون که علاوه برمرغ دستی درسیاست هم دارن جوری برنامه ریزی میکنندکه مرغاشون رودرست درگرانترین زمانها مانندعیدفطرکه گران شدوتاسوعا وعاشوراوعیدنوروزوهرمناسبت دیگه ای بفروشندتابیشترین سودروببرن وازطرفی ازمشوق های دولت وبخشش وام هاوغیره هم بیشترین استفاده رومیبرن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار