گسترش بیابان ( بیابان زایی ) بعد از تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جامعه جهانی به حساب می آید،و این پدیده در مناطقی از استان ایلام در حال پیشروی است که متاسفانه روستاهای مختلفی درشهرستان های جنوبی استان به دلیل مواجه با پدیده مجبور به ترک خانه های خود شده اند، واین معضل نیازمند توجه مسئولان می باشد.
کد خبر: ۲۵۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 10 July 2016

 گسترش بیابان ( بیابان زایی ) بعد از تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جامعه جهانی به حساب می آید،و این پدیده در مناطقی از استان ایلام  در حال پیشروی است که متاسفانه روستاهای مختلفی درشهرستان های جنوبی استان  به دلیل مواجه با پدیده مجبور به ترک خانه های خود شده واین معضل  نیازمند توجه  مسئولان می باشد. 

یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی قرن اخیر پدیده بیابان‌زایی است که ۱۱۰ کشور جهان از جمله ایران با این پدیده مواجه هستند، مهمترین علل بروز پدیده مخرب بیابان‌زایی عواملی از جمله تغییرات شرایط اقلیمی در جهان، فعالیت‌های غیراصولی و بهره‌برداری بی‌رویه بشر در اکوسیستم‌های بیابان‌زایی است.

استان ایلام به دلیل طبیعت سرسبز، کوهستانی، جنگلهای بی شمار و بسیاری از زییایی های خدادادی، در کشور به عروس زاگرس شهرت یافته، این استان در غربی ترین نقطه ایرن و با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای بیش از ۶۴۰ هزار هکتار جنگل است و حدود ۸۷ درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکل می دهد.

ایلام به استانی چهار فصل با آب و هوای متنوع مشهور است و به همین دلیل در کنار کوهستان و جنگل، مناطقی با آب و هوای بیابانی در این استان قابل مشاهده است، در این بین شهرستانهای مهران و دهلران عمده کانون های بیایانی استان هستند که در مرز کشور عراق قرار دارند که در فصل تابستان دمای این دو شهرستان به بیش از ۵۰ درجه هم می رسد.

متأسفانه هم اکنون بیابانی زایی در شهرستان دهلران در حال پیشروی است و متاسفانه روستاهای مختلفی در این شهرستان به دلیل خشکسالی تخلیه شده و نیازمند توجه مسئولان است.

بیابان در ایلام در حال گسترش است

به گزارش تابناک ایلام "رضا احمدی" مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام  اظهار داشت: استان ایلام با دو میلیون هکتار اراضی دارای ۶۴۱ هزار هکتار جنگل است که۱۷۱ هزار هکتار از آن در کانون های بحرانی قرار دارند.

وی اضافه کرد: استان ایلام ۶.۵ برابر کشور عراق جنگل دارد که با داشتن آب و هوایی مناسب در ۱۰ شهرستان استان جنگل یافت می شود.

احمدی از عمده مشکلات منابع طبیعی استان روند رو به رشد بیابان زایی دانست و افزود: مساحت بیابان های استان ایلام به علت بارندگی افزایش یافته است.

احمدی اظهار داشت: برای کارهای بیابان زدایی در سطح شهرستان دهلران طی سالهای اخیر بیش از ۱۰ هزار هکتار نهال کاری با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان صورت گرفته است.

۶ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان ایلام احیا می شود

احمدی اظهار داشت: در سال ۹۴ حدود یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از  اراضی بیابانی استان احیا و هفت هزار هکتار هم نهالکاری و جنگلکاری دستی انجام شد که این طرح‌ها همه در راستای مقابله با بیابان‌زایی بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری در مجموع شش هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی مناطق مختلف استان ایلام احیا می شود و حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ملی نیز برای این کار پیش‌بینی شده است.

احمدی افزود: برنامه‌های مختلفی برای مقابله با پدیده بیابان زایی در استان ایلام از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تدوین و طراحی شده که به مرور در استان اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: در استان ایلام بیش از ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که حدود ۲۰ درصد از عرصه استان را شامل می‌شود و بیشتر این بیابان‌ها در مناطق جنوبی و مناطق گرمسیری استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار کرد: بیشتر بیابان‌های استان در شهرستان‌های دهلران، مهران، آبدانان و بخش‌های از شهرستان ایلام قرار دارد.

شهرستان دهلران ۲۵۹هزار هکتار اراضی بیابانی دارد

سید علی حسینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار داشت: دهلران با داشتن ۲۵۹ هزار هکتار اراضی بیابانی که یک سوم مساحت شهرستان بوده دارای بیشترین سطح بیابان در استان ایلام است.

وی بیان داشت: این شهرستان گرمسیری در جنوب استان ایلام دارای ۹۴ هزار هکتار عرصه جنگلی است.

وی تصریح کرد: سرانه بیابان به ازای هر نفر در شهرستان دهلران چهار هکتار است که این یک نوع تهدید به شمار می رود و باید در این راستا همه مسئولان و مردم احساس مسئولیت کنند.

حسینی با اشاره به اینکه در سال جاری عملیات احیایی و اصلاحی در راستای توسعه جنگل کاری و مدیریت مراتع و بیان زدایی در سطح بیش از دو هزار هکتار ارضی شهرستان دهلران صورت گرفته است، افزود: در سال گذشته در راستای مبارزه با بیابان زدایی در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دهلران ۷۰هزار اصله نهال کاشته شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان حدود ۲۰۰ هکتار آن در محدوده راضی زراعی در مناطق بیابانی با مشارکت کشاورزان در قالب طرح بادشکن و طرح زراعت چوب صورت گرفته است.

وی بیان داشت: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران هزینه شده است./م

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار