استان ایلام به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، کوهستانی بودن، وجود آتش سوزی های مکرر در سطح جنگل هایش، اربعین و... نیاز به بالگرد دارد، ولی این نیاز در استان هنوز محقق نشده است.
کد خبر: ۲۴۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 21 June 2016
استان ایلام به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، کوهستانی بودن، وجود آتش سوزی های مکرر در سطح جنگل هایش، اربعین و... نیاز به بالگرد دارد، ولی این نیاز در استان هنوز محقق نشده است.  به گزارش تابناک ایلام ،سالهاست استان ایلام با حوادث طبیعی و رخدادهای ملی مواجه می شود ولی متاسفانه نبود امکانات اولیه باعث شده این استان آمادگی کامل برای مقابله با بحران ها نداشته باشد.

استان ایلام دارای جاده های کوهستانی است که متاسفانه در اکثر مواقع هنگام تصادفات جاده ای ساعت های طول می کشد آمبولانس به محل تصادف حاضر شود، وجود کوه های کبیرکوه و دینارکوه از یک طرف و مانشت و قلارنگ از طرف دیگر باعث شده این استان یکی از کوهستانی ترین استانهای کشور باشد.

طی سالها اخیر جنگل های استان ایلام در نبود بالگرد متاسفانه خسارت دوچندان را متحمل شده و در ایام اربعین استان با موجی از ترافیک مواجه بود که ارائه خدمات هوایی را ضروری جلوه می کرد.

در حوادث مطرح شده همیشه جای خالی یک فروند بالگرد در استان مشاهده شده ولی بازهم وعده های مسئولان به رغم شعارهای خود هنگام بحران هنوز عملیاتی نشده است.

طبق گفته کارشناسان یک نکته بسیار مهم در شهر ایلام وجود دارد و آن هم اینکه این شهر در راه مواصلاتی خود تونل های زیادی دارد که این مسئله وجود بالگرد در استان را ضروری می کند، به طور مثال در یک زلزله اگر تونل ها ریزش کنند مسیرهای ارتباطی استان قطع می شود و امکان امدادرسانی و کمک به سختی ممکن است ولی وجود بالگرد در استان باعث می شود که خسارتهای احتمالی به حداقل برسد.

بر اساس موقعیت های استان و جاده ها و کوهستانی بودن ایجاد یک آشیانه برای راه اندازی امدادهوایی در استان کاملا ضروری است.

آغاز عملیات اجرایی ساخت پایگاه امداد و نجات هوایی در ایلام

احمد کرمی اظهار مدیر کل بحران استانداری ایلام در این ارتباط اظهار داشت: باتوجه به شرایط جغرافیای طبیعی منطقه و توپوگرافی استان، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات در هنگام وقوع حوادث از قبیل اتش سوزی، زلزله، سیل و تردد زوار در ایام اربعین، استقرار بالگرد در استان ضرورتی انکار ناپذیر بود که با همت و پیگیری استاندار ایلام و مجموعه مدیریت بحران استان این مهم در شرف انجام است.

وی ابراز داشت: عملیات اجرایی ساخت آشیانه بالگرد و پایگاه امداد و نجات هوایی با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان که در نزدیک فرودگاه ایلام آغاز شده، بعد از ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان کشوری رسما کلنگ زنی خواهد شد.

وی عنوان کرد: پوشش جنگلی و درختان ارزشمند بلوط در استان، صعب العبور بودن منطقه و پراکندگی جنگل های استان ایجاب می کند که بالگرد آب پاش و دیگر لوازم اطفاء حریق در این استان مستقر شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته پیگیری‌های زیادی برای انجام این مهم در استان صورت گرفته که به نتیجه رسیده است، افزود: یکی از مهم‌ترین الزامات استان ایجاد پایگاه هوایی امداد نجات است.

کرمی از استقرار بالگرد به صورت موقت در ایلام خبر داد و گفت: در فصل تابستان امسال که احتمال آتش سوزی دور از ذهن نیست، بالگرد وزارت دفاع از ابتدای تیرماه به مدت سه ماه در استان مسقر می شود تا در صورت لزوم کار اطفاء حریق های احتمالی را به سرانجام برساند.

استقرار بالگرد در استان ایلام ضروری است

محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز گفت: استان ایلام به دلیل شرایط خاص از جمله حوادث طبیعی و مرز مهران نیازمند یک بالگرد است که هم اکنون نامه نگاری های مختلف برای این مهم انجام شده و با توجه به وعده مسئولان به زودی در استان مستقر می شود.

وی بیان داشت: استان ایلام با توجه کوهستانی بودن جاده های خود نیازمند امداد هوایی است و این مهم حتی برای حوادث جاده ای در استان بسیار پر کاربرد است.

استاندار ایلام بیان داشت: مرز مهران خود دارای ظرفیتهای بزرگی به خصوص در ایام اربعین است که تردد زوار و حجم بالای ترافیک در جاده های استان، نیاز به بالگرد در استان را ضروری کرده است.

استقرار بالگرد اطفای حریق ویژه استان ایلام

رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه ۱۵۷ کانون آتش در جنگله های استان ایلام شناسایی شده، گفت: اقدامات لازم جهت پیشگیری از آتش در این نقاط انجام گرفته است.

وی  گفت: یک دستگاه بالگرد مختص استان ایلام در پایگاه اطفای حریق استان در خردادماه سال جاری راه ندازی و مستقر می شود و ضرورتاً در استان ایلام به‌کارگیری خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام از تخریب یک هزار و ۸۵۰ هکتار جنگل در اثر آتش سوزی در ایلام طی سال گذشته خبر داد و گفت: در استان ایلام بالغ بر ۶۴۲ هزار هکتار جنگل و ۷۴۶ هزار هکتار مرتع وجود دارد که می طلبد برای حفاظت و حراست از آنها همه آحاد جامعه بسیج شوند.

وی ادامه داد: سخت گذر بودن جنگل های استان و نبود جاده دسترسی کنترل آتش سوزی را بسیار دشوار کرده و اولویت اول در تمامی برنامه ها و فعالیت ها، پیشگیری از آتش است.

وی تاکید کرد: اعتبارات ملی اختصاص یافته به استان در بحث پیشگیری هزینه می شود و تاکنون ۱۰ دستگاه خودرو کمک دار صحرایی و ۱۲ دستگاه رودفایر (دستگاه تخصصی مهار آتش) تامین و به شهرستان های استان ارسال شده است./م



منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار