دکترپیرانی درمصاحبه با تابناک؛
از آنجا که تهویه ی مطبوع هوا یکی از اصول اساسی پرورش مرغ است وجود ریزگردها تهویه ی سالم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع تولید گوشت را تحت تاثیر قرار می دهد.
کد خبر: ۲۴۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳ 20 June 2016
خاک نفس مرغ ها را بند آورده است
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در مصاحبه ی اختصاصی با خبرنگار تابناک گفت: گرد خاک موجود در هوای استان برای طیور بسیار مضر بوده و نفس مرغ ها در مرغداری ها بند آورده است.
پیرانی در ادامه اظهار داشت:ریزگردهای با غلظت بالا تاثیر بسیار منفی در صنعت تولید گوشت مرغ در استان ایلام دارد.
وی ادامه داد:از آنجا که تهویه ی مطبوع هوا یکی از اصول اساسی پرورش مرغ است وجود ریزگردها تهویه ی سالم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع تولید گوشت را تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر پیرانی به بیماری های ناشی از ریزگردها برای طیور اشاره کرد و گفت:بیماری های ویروسی و میکروبی تنفسی اصلی ترین آفت های بیماری زای ناشی از ریزگردها می باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد:متاسفانه صنعت زنبورداری و تولید عسل در این سالها به شدت تحت تاثیر آفت ریزگردها بوده و هم ملکه های مادر را از بین برده و هم تولید عسل را کاهش داده است.
پیرانی تولید شیر و مصرف علوفه را نیز بی تاثیر از ریزگردها ندانست و افزود:وقتی ریزگردها روی علوفه مصرفی دام می نشیند و دام آن را مصرف می کند هم حجم شیردهی و هم کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر پیرانی در پایان متذکر شد : متاسفانه ریزگردها در سالهای اخیر تاثیر منفی در زیست بوم های جانوری اهلی و وحشی داشته و تداوم این روند می تواند یک هشدار جدی برای استان باشد.
دکتر پیرانی جز آندسته از مدیرانی بوده که در هر لحظه پاسخگوی افکار عمومی بوده و دلسوزانه در راستای تامین امنیت غذایی مردم تلاش می کند.
در 8 سال گذشته بالغ بر 70 روز در سال ریزگردهای عربی مهمان ناخوانده و نامیمون استان ایلام و دیگر استانهای غربی کشور بوده و این مسئله در برخی موارد به فراتر از مرز هشدار بوده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار