یکی از مشکلات عمده بهداشتی و درمانی عفونت های بیمارستانی است و اقدام های مختلفی به منظور پیشگیری و کنترل آنها انجام می شود و کنترل آن به یک اولویت در همه نقاط دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۴۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 19 June 2016

یکی از مشکلات عمده بهداشتی و درمانی عفونت های بیمارستانی است و اقدام های مختلفی به منظور پیشگیری و کنترل آنها انجام می شود و کنترل آن به یک اولویت در همه نقاط دنیا تبدیل شده است.

کارشناس عفونت های بیمارستانی می گوید: این عفونت بیمارانی را شامل می شود که در مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی به غیر از مراکز اورژانس و درمانگاه ها به مدت بیش از 24 ساعت بستری می شوند و تشخیص عفونت بیمارستانی می تواند بر اساس پاسخ های آزمایشگاهی و یا براساس وضعیت بالینی بیمار و یا تشخیص پزشک باشد.

به گزارش تابناک ایلام؛رحمت چتری پور گفت: در نظام مراقبت چهار نوع عفونت بر اساس تعریف استاندارد قابل پیشگیری هستند که عبارتند از عفونت های محل اجرایی (سطحی)، ادراری، ذات الریه و خونی، که میزان عفونت در بخش سوختگی با بیشترین و سپس در بخش های مراقبت های ویژه، خون و کلیه است، عفونت تنفسی شیوع بالاتری نسبت به سایر عفونت ها دارد و پس از آن به ترتیب عفونت ادراری، زخم محل جراحی و خون قرار دارند.

وی با اشاره به امکان رشد این عفونت ها در بیمارستان های خصوصی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات علمی در کشورهای توسعه یافته سه تا پنج درصد انتظار عفونت بیمارستانی وجود دارد و کشورهای اروپایی با تمام امکانات و تجهیزات پیشرفته نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

چتری پور افزود: چنانچه پرسنل و کارکنان نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنند و محیط بیمارستان نیز به خوبی استریل نشود با توجه به مقاومت میکروب ها و وجود آنتی بیوتیک ها هر بیمارستانی حتی در اروپا با پیشرفته ترین سیستم ها در معرض رشد این عفونت ها قرار دارد.

این کارشناس عفونت های بیمارستانی اعلام کرد: در کشورهای در حال توسعه تا 25 درصد انتظار عفونت بیمارستانی وجود دارد و کشور ما با توجه به اینکه جز کشورهای در حال توسعه است احتمال بروز عفونت بین 10 تا 15 درصد است و بر اساس شاخص ها بیمارستان های استان ایلام از لحاظ عفونت ها در سطح یکسانی هستند.

چتری پور یادآور شد: هر چند رعایت توصیه های ایمنی و بهداشتی توسط بیمار و همراهان، استریل کردن محیط بیمارستان در کاهش آن تاثیر دارد اما این بیماری از طریق تنفسی، دست دادن و رعایت نکردن توصیه های ایمنی و بهداشتی بیمار و استریل نبودن محیط بیمارستان و پرسنل نیز منتشر می شود.

به گفته وی، عفونت بیشتر در افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف شده یا به دلیل بیماری خاصی طبق دستور پزشک از داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن استفاده می کنند و کودکان و سالخوردگان شایع است که با آزمایش و در مواردی تشخیص پزشک آن را تکمیل می کند.

وی افزود: گاهی دیده می شود کادر درمانی بدون استفاده از ماسک یا دستکش و رعایت نکردن استانداردهای حفاظتی فرایند درمان بیمار عفونی همچون تزریق را انجام می دهند که همین امر به ظاهر ساده می تواند باعث انتقال این میکروب به پرسنل و ابتلای آنها شود.

چتری پور یادآور شد: افزایش شناخت عوامل پاتوژن عفونت های بیمارستانی، راه های انتقال آنها، الگوی مقاومت میکروبی و کاربرد مواد گندزا و ضد عفونی کننده، روش های استریلایزاسیون و روش های مختلف پیشگیری دریچه های نوینی در کنترل این عفونت ها باز می کند.

وی تاکید کرد: اهداف کلی که از یک نظام مراقبت مورد انتظار است عبارتند از کاهش میزان بروز عفونت در بیمارستان، تعیین و تشخیص اپیدمی ها، ارزش یابی راه های کنترل عفونت و مقایسه میزان عفونت ها بین بیمارستان های مختلف است.

این کارشناس عفونت های بیمارستانی راه های پیشگیری این نوع عفونت ها را شست و شوی صحیح دست ها، استریل کردن محیط بیمارستان، استفاده از ماسک و دستکش هنگام تماس با بیمار اعلام کرد.

وی ایزولاسیون یا جداسازی بیماران در بیمارستان بر اساس دستور العمل، رعایت احتیاط های توصیه شده توسط پرسنل، بیماران و ملاقات کنندگان، واکسیناسیون کارکنان بیمارستان، محدودیت کار پرسنل، انجام اقدام های پیشگیری در بخش های ویژه، دیالیز، اندوسکوپی، ای سی یو و ان ای سی یو، اتاق عمل، دندانپزشکی، رعایت اصول بهداشت محیط بیمارستان و استفاده از ضد عفونی کننده ها، گندزاها، مدیریت پسماندهای بیمارستانی بر اساس دستورالعمل ها و افزایش دانش کادر پزشکی و جامعه را از مهمترین کارها برای مقابله با این عفونت ها دانست.

چتری پور یادآور شد: شاخص تشخیصی عفونت های بیمارستانی در استان ایلام در مجموع یک درصد است.

منبع:ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار