سینما هنر صنعتی مملو از شگفتی و آموزه است. از دریچه دوربین کارگردان و از پرده عریض سینما می‌توان به عمق نگاهی رسید که هنرمند در پی خلق آن است و هرچه این تلاش سترگ‌تر، هم ذات پنداری و همراهی مخاطب با اثر بیشتر. حال در ایران امروز و به مدد استعدادهای فراوان حوزه هنر سینما، ما نه با بحران ساخت فیلم که با مسئله بحران مخاطبان پایدار برای این هنر متعالی مواجهیم و در این بین نقش مدیران فرهنگی و دستگاه‌های فرهنگ‌ساز در این مسئله حیاتی است.
کد خبر: ۲۴۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰ 18 June 2016

سینما هنر صنعتی مملو از شگفتی و آموزه است. از دریچه دوربین کارگردان و از پرده عریض سینما می‌توان به عمق نگاهی رسید که هنرمند در پی خلق آن است و هرچه این تلاش سترگ‌تر، هم ذات پنداری و همراهی مخاطب با اثر بیشتر. حال در ایران امروز و به مدد استعدادهای فراوان حوزه هنر سینما، ما نه با بحران ساخت فیلم که با مسئله بحران مخاطبان پایدار برای این هنر متعالی مواجهیم و در این بین نقش مدیران فرهنگی و دستگاه‌های فرهنگ‌ساز در این مسئله حیاتی است.

به گزارش تابناک ایلام ، در باب تأسیس سینما فرهنگ شهر ایلام به چندوچون وضعیت سینما فرهنگ پس از شش ماه فعالیت مستمر پرداخت و حال در بخش دوم به معضلات موجود بر سر راه گسترش فعالیت سینما فرهنگ در شهر ایلام که یکی از مصادیق آن موضوعات حمایتی است خواهیم پرداخت.

«محمد حاجیان» - مدیر موسسه «آرین فیلم» و از بانیان سینما فرهنگ در ابتدای این میزگرد ضمن اشاره به ضرورت حضور مدیران و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و اجتماع در برنامه‌های فرهنگی به ویژه در ارکان فیلم‌های سینمایی روز و اجرای عمومی تئاترهای استانی، اظهار کرد: نفس حضور این افراد موجب ایجاد تعامل و همدلی بر سر یک منفعت مشترک به نام سینما است و هرگاه شاهد حضور هفتگی مدیران استان در سالن سینما و یا برنامه‌های تئاتر و موسیقی باشیم، می‌توانیم به توسعه این فرهنگ در سطحی کلان امیدوار شد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی خود از مخاطبان سینما در ایلام گفت: دو گونه کلی مخاطبان سینما داریم که یکی مردم عادی کوچه و بازار و دیگری کارمندان و مجموعه نیروهای دولتی هستند و برای جذب هر دو گروه لازم است سیاست‌گذاری‌های لازم در سطح گسترده صورت گیرد.

 این فعال فرهنگی گفت: می‌توان با برگزاری سلسله نشست‌هایی در حاشیه اکران عمومی فیلم‌ها هم مردم را بیش از پیش با سینما و مفهوم فیلم‌ها آشنا و به ارتقا درک عمومی جامعه از طریق هنر کمک کرد که در نهایت محصول این تلاش در گسترش فرهنگ عمومی جامعه و توسعه فرهنگی ایران اسلامی متجلی خواهد شد.

ضرورت توجه ویژه شهرداری به تبلیغات محیطی سینما فرهنگ

«مجید میرابی زاده» - رییس انجمن سینما جوان استان ایلام نیز در ادامه با اشاره به ضرورت‌های ادامه کار سینما فرهنگ گفت: به هر ترتیب این تلاش به ثمر نشست و ما اکنون در شهر ایلام صاحب سالن سینما شده‌ایم اما ادامه کار این سالن به همت مسئولان استان به ویژه همراهی مجموعه شهرداری و شورای شهر ایلام بستگی دارد چراکه عمده کار ما در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی با این دو نهاد در تلاقی است و ازآنجاکه عایدی چندانی برای این سینما نمی‌توان متصور بود، لازم است شهرداری ایلام در راستای وظایف فرهنگی‌اش در قبال خواست عمومی شهروندان احساس وظیفه کند و ضمن همکاری، خود به عنوان یکی از متولیان این حوزه دست به اقدامات حمایتی بزند.

وی پرهیز شهرداری از ورود به این عرصه را در حکم تعطیلی قریب‌الوقوع تنها سینمای شهر دانست و گفت: شهرداری ایلام باید به مسئله فرهنگ نگاهی راهبردی داشته باشد. ما از روز اول با قراردادن لوگوی شهرداری ایلام در بنرهای تبلیغاتی سطح شهر تمایل خود را برای همکاری و تعامل با شهرداری نشان دادیم و شخصاً اعتقاد راسخ دارم شهرداری ایلام لازم است نقش بسیار مهم خود در توسعه سینما در شهر ایلام ایفا کند چراکه توسعه فرهنگ شهروندی و رشد فرهنگی در راستای اهداف این نهاد خدمت‌گزار است.

میرابی‌زاده نخستین و مهم‌ترین اقدام حمایتی شهرداری ایلام از سینما را ایجاد مکان‌هایی اختصاصی در سطح شهر جهت تبلیغ فیلم‌های روز دانست و گفت: لازم است این اقدام در 5 یا 6 نقطه از اماکن پر رفت‌وآمد شهر صورت گیرد چراکه عامه مردم را می‌توان از طریق تبلیغات محیطی به سالن‌های سینما کشاند و به آن‌ها دو ساعت فراغت سالم و فرهنگی اعطا کرد.

وی در ادامه تصویب یک مصوبه در شورای شهر ایلام در این زمینه و اجماع مدیریتی در سطح استان جهت همکاری همه‌جانبه با سینما فرهنگ و گسترش فرهنگ استفاده از سینما را یک ضرورت دانست.

رییس انجمن سینما جوان ایلام قرارگیری سینما در شورای اداری استان در سبد خانوارهای کارکنان دولت را ضروری دانست و گفت: لازم است آقای مروارید استاندار فرهنگ دوست ایلام که خود به سینما علاقه بسیاری دارد و چندین مرتبه به همراه معاونینش به تماشای فیلم در سالن سینما فرهنگ نشسته‌اند در این خصوص به مدیران و تیم اجرایی دولت ضرورت این موضوع را یادآوری کنند. در این صورت می‌توان شاهد یک جهش عظیم در راستای نفوذ سینما به عمق خانواده‌های ایلامی بود که قطعاً نتایج آن را در آینده می‌توان مشاهده کرد.

میرابی‌زاده ضمن اهمیت توجه بخش دولتی به سینما و فرهنگ به عنوان عامل انگیزش نیروی انسانی فعال در بخش دولتی گفت: جدای از تبلیغات برای عامه مردم، لازم است دستگاه‌های اداری به غنی‌سازی اوقات نیروهای خود از طریق حضور در سالن‌های سینما و تئاتر توجه کنند و با خرید بلیت فیلم‌های سینما فرهنگ برای نیروهای خود، اوقات فراغت کارمندان را در طول هفته یا ماه به سمت استفاده از سینما هدایت کنند. در این صورت و با فرض حضور یک‌بار در هرماه برای هر دستگاه، می‌توان یک تحول عمیق فرهنگی در استان را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد و علاوه بر این، شاهد همبستگی و انسجام اجتماعی در سطح هر اداره و کل جامعه بود.

 وی خاطرنشان کرد: این رشد فرهنگی از طریق تعامل آحاد جامعه باهم و با تمرکز بر یکسری موضوعات که هنرمندانه و انسانی روایت می‌شوند ایجاد می‌شود.

سینما فرهنگ دوستدار محیط‌زیست استان

«سجاد ذوالفقاری» - دیگر عضو مؤسس سینما فرهنگ ایلام نیز در ادامه با اشاره به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی حضور کالای سینما در سبد خانوارهای ایلام گفت: ما پیوسته شاهد هشدارهای زیست‌محیطی در خصوص استفاده بیش‌ازاندازه از ظرفیت جنگل و کوهساران استان توسط انسان هستیم که بخشی از این امر به دلیل علاقه مردم به طبیعت و روحیه سنت گرایانه آنان در مراجعه به طبیعت است و بخشی از این ازدیاد حضور مردم استان در طبیعت به دلیل نبود انواع دیگری از فراغت در سطح شهر ایلام است و در صورت سیاست‌گذاری صحیح، کالای سینما می‌تواند جایگزین مناسبی برای مراجعه مردم به طبیعت و پر کردن اوقات فراغت باشد که هم ارزان و هم هنرمندانه است و هم به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی در سطح کشور برای استفاده از کالای سینما و ایجاد علاقه در بین کودکان و نوجوانان به عنوان پایه‌های اصلی رشد و توسعه استان، گفت: با توجه به تجربه شش ماه اخیر می‌گویم که کار و سرمایه‌گذاری روی کودکان نتیجه به مراتب بهتری برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف بوی زه سینما دارد. برای مثال در حاشیه دومین فیلمی که در سینما فرهنگ ایلام اکران شد و با نام شاهزاده روم بیشتر مختص به کودکان و نوجوانان بود، به صورت اتفاقی در هر سانس از چند نفر از مراجعین خردسال درباره دفعات حضور در سالن سینما سؤال می‌پرسیدم که جواب گرفتم از هر ده نفر حدوداً سه نفر تجربه مراجعه و حضور در سالن سینما را داشت.

این فعال فرهنگی – هنری ادامه داد: جالب بود که این عزیزان غالباً درباره قوانین مختلفی مثل تاریک شدن سالن که در حین نمایش فیلم حاکم بود اطلاعاتی نداشتند و دلیل را جویا می‌شدند. جالب است که یکی از آشنایان در سفر به مالزی از تجربه مواجهه خود با سیستم آموزشی این کشور خاطره جالبی تعریف می‌کرد که کودکان دبستانی را برای بازدید از سالن نمایش فیلم، دلایل اهمیت دیدن فیلم، قوانین حاکم بر سالن و موضوعاتی از این دست به یک مجتمع سینمایی آورده بودند و بدون نمایش فیلم نیز آنان را به مدرسه برگرداندند. آنجا اعتقاد راسخ وجود دارد که شناخت فرهنگ و زمینه‌های یک مسئله مهم‌ترین موضوع است و تمرکز بر روی فیلم و فهم پیام فیلم، مهم‌تر از حضور در سالن سینماست.

مسئول روابط عمومی سینما فرهنگ ایلام گفت: از این مثال هدف‌دارم. می‌خواهم بگویم ما هنوز هیچ کاری در ارتباط با نسل کودکان فعلی انجام نداده‌ایم اما زمینه لازم برای کار مهیاست و با اندکی برنامه‌ریزی می‌توان تأثیر بسیاری بر این نسل گذاشت و تأثیر این برنامه‌ریزی را می‌توان در تمام فعالیت‌های فرهنگی به‌وضوح دید./م



منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار