استاندار ایلام ازافزایش سطح زیرکشت زمین های آبی دراین استان خبرداد.
کد خبر: ۲۴۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 16 June 2016
استاندار ایلام ازافزایش سطح زیرکشت زمین های آبی دراین استان خبرداد.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید روز پنجشنبه در دیدار با جمعی از پیشکسوتان اداره جهاد سازندگی سابق استان ( سنگر سازان بی سنگر) اظهار کرد: ایلام سال 92 در میان استان های سراسر کشور جزو رده های نخست کشور از نظر درصد بیکاری قرار داشت که این رتبه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای طرح های اشتغالزایی به رده هفتم کشور در سال 93 ارتقا یافت.

وی افزود: سرانجام رسیدن برخی از طرح های اشتغالزایی بویژه در حوزه کشاورزی رتبه استان ایلام را از نظر درصد بیکاری در پایان سال 94 به رده 15 کشور ارتقا داد.

استاندار ایلام یادآور شد: طی سال های 93 و 94 در مجموع 16 هزار و در هر سال حدود هشت هزار نفر به جمعیت افراد شاغل استان که از شرایط بیمه ای برخوردار شده اند ، افزوده شده که هشت هزار از این تعداد اشتغال دائم و هشت هزار نیز شغل های فصلی داشته اند.

مروارید مهم ترین معضل کنونی کشور را وجود افراد بیکار بویژه در میان دانش آموختگان دانشگاهی دانست و تاکید کرد: حدود سه هزار نفر از فرزندان شهید و جانبازان این استان که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، هم اکنون جزو جمعیت بیکاران استان هستند که جذب این افراد بویژه در مشاغل دولتی در شرایط کنونی بسیار دشوار است.

وی توسعه بخش کشاورزی را از مزیت های استان برشمرد و گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم توجه به اجرای طرح های این حوزه در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها اجرای طرح های سامامه گرمسیری در اراضی شهرستان دهلران و توسعه کشت محصولات باغی ، کلزا و چغندرقند است که پیشکسوتان جهاد سازندگی می توانند با توجه به تجربیات سالیان گذشته در اجرای این طرح ها مشارکت کنند.

وی گفت: در صورت بهره برداری از این طرح ها انقلابی در تولید محصولات کشاورزی در استان روی داده و سطح زیر کشت زمین های آبی ایلام از 70 هزار هکتار فعلی به 170 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

استاندار ایلام ادامه داد: احداث 18 ایستگاه پمپاژ آب در استان در حال اجراست که بهره برداری از آنها حدود 20 هزار هکتار به اراضی آبی استان که به اندازه یک سد است ، اضافه می کند.

مروارید در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از فعالیت های جهادگران سازندگی در دوران دفاع مقدس و پس از پایان جنگ از ادغام وزارتخانه های جهاد و کشاورزی انتقاد کرد و یادآور شد: این نهاد انقلابی باید با همان روحیه جهاد باقی می ماند تا اثرگزاری آن در امور زیربنایی نمود بیشتری می داشت.

وی تاکید کرد: بسیاری از مدیران موفق دستگاه های اجرایی مختلف سابقه حضور در تشکیلات وزارت جهاد سازندگی را دارند و باید از تجربیات آنها در شرایط کنونی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این دیدار از شکستن رکورد تولید تعدادی از محصولات کشاورزی پاییزه در این استان خبر داد.

صیدمحمد تراب میری افزود: از ابتدای فصل برداشت تا روز گذشته 230 هزار تن گندم دروم و معمولی ، 22 هزار تن گندم بذری ، پنج هزار و 500 تن جو ، 2 هزار تن کلزا و پنج هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریداری و تحویل مراکز خرید شده است.

وی اضافه کرد: سه هزار هکتار از اراضی استان نیز به سطح زیر کشت سامانه گرمسیری افزوده شده است، ضمن اینکه مشکل تخصیص آب در سطح 2 هزار هکتار از اراضی دشت عباس طرف شد و امیدواریم با پیگیری های مسئولان مشکل تامین آب پروژه های کوچک حوزه کشاورزی استان نیز مراتفع شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار