رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت:به دلیل نبود زمین موجودیت پارک علم وفناوری ایلام درخطراست.
کد خبر: ۲۴۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶ 16 June 2016

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت:به دلیل نبود زمین موجودیت پارک علم وفناوری ایلام درخطراست.

به گزارش تابناک ایلام؛کامران طاهرپور اظهار کرد: فعالیت اولیه پارک علم و فناوری ایلام اواخر سال 92 آغاز شده اما مجوز فعالیت آن در سال 94 به صورت موقت صادر و به مدت یکسال به منظور تامین زمین مورد نیاز از طرف استان تمدید شده است.

وی ادامه داد: با وجود تمام تلاش های مدیریت قبلی، پیگیری مدیریت جدید و حمایت های مقام های ارشد استانی هنوز موضوع تامین زمین برای پارک علم و فناوری ایلام محقق نشده است.

طاهرپور تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تامین زمین پارک علم و فناوری بر عهده استان است و بدون وجود زمین موافقت اصولی پارک وجاهت قانونی ندارد و پارک هویت حقوقی ندارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: پارک یک نهاد دولتی زیر نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با هدف تبدیل ایده به محصول و افزایش ثروت با ارزش افزوده بالا ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان ایلام جزو پارک های نوپا و جوان کشور است و باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اضافه کرد: این استان شرایط لازم برای راه اندازی پارک را نداشت اما بدلیل محروم بودن با عنایت مسئولان مجوز موقت ایجاد آن صادر شده است.

وی ادامه داد: روال راه اندازی پارک علم و فناوری در دیگر استان های کشور به اینصورت است که ابتدا کانون های شکوفایی و خلاقیت و مرکز رشد شکل می گیرد و سپس با توسعه فعالیت ها مجوز راه اندازی پارک صادر می شود اما در این استان این روال طی نشده و ابتدا به ساکن مجوز راه اندازی پارک البته به صورت مشروط صادر شده است.

وی اضافه کرد: با این وجود اکنون موجودیت پارک علم و فناوری استان ایلام بدلیل نبود اختصاص زمین در خطر است و در صورتی که تا چند ماه آینده زمین مورد نیاز اختصاص نیابد موافقت اصولی ایجاد پارک به احتمال زیاد لغو خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام افزود: سال گذشته به هر کدام از پارک های علم و فناوری استان های مختلف کشور 200 میلیارد ریال اعتبار پرداخت شد اما این استان بدلیل نبود زمین از این میزان اعتبار محروم شد.

طاهرپور اظهار کرد: همچنین بدلیل نبود برخورداری از زمین از اعتبارهای عمرانی نیز محروم هستیم و برای برخورداری از اعتبارهای عمرانی دست کم 20 هکتار زمین باید به پارک علم و فناوری استان اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: مدیریت ارشد استان و تمامی مسئولان در این زمینه نهایت همکاری را با ما دارند اما محدودیت زمین در شهر ایلام باعث شده است موفق به در اختیار گرفتن زمین مورد نظر نشویم.

وی یادآور شد: در بیشترهای شهرهای کشور زمین به صورت رایگان در اختیار پارک های علم و فناوری قرار گرفته است و وزارت علوم معتقد است مقامات استانی باید برای تامین زمین مورد نیاز پارک در ایلام چاره اندیشی کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: نقش دانش و فناوری در تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کلیدی و اساسی بوده و اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است.

طاهرپور اضافه کرد: بیکاری یکی از معضل های این استان است و در حالیکه ایجاد اشتغال برای یک فارغ التحصیل دانشگاهی در بخش صنعت 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان تنها با 250 میلیون ریال اعتبار یک شغل ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه وجود پارک علم و فناوری و توجه به مقوله فناوری، تجاری سازی ایده ها و حمایت از طرح های کارآفرین ضروری است، افزود: ساماندهی جوانان خلاق و دارای ایده ضرورتی اساسی در راستای توسعه متوازن و چند وجهی استان است.

وی خاطر نشان کرد: این استان از فضای عمومی پیشرفت کشور عقب است و با توجه به اینکه اقتصاد خانواده ها ضعیف بوده و صنایع بزرگ در این استان وجود ندارد باید نقش پارک علم و فناوری ضروری دیده شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: پارک نهادی دولتی است اما نگاه و دیدگاه خصوصی دارد و با توجه به نوپا بودن نیازمند توجه ویژه و نگاه حامیانه و تقویتی از سوی مسئولان است.

طاهرپور با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از معضلات استان تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است، یادآور شد: پارک علم و فناوری مرجع اصلی پایه گذاری و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان همت همگانی را می طلبد و باید تمامی دستگاه ها، مسئولان و مدیران همدل و همراه با هم افزایی توان خود در این زمینه تلاش کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار