حضرتی در گفت و گو با «تابناک»؛
تا کنون تکلیف هشت کمیسیون در مجلس مشخص شده، ولی انتخاب اعضای این کمیسیون ها در روزهای گذشته، یکی از چالشی ترین بحث های مجلس دهم تا به این روز بوده است، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که در انتخاب اعضا عدالت رعایت نشده و یک سیستم زیر پوستی در حال هدایت افراد برای تعیین اعضای کمیسیون هاست.
کد خبر: ۲۴۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ 15 June 2016
مجلس شورای اسلامی دارای دوازده کمیسیون تخصصی است که هر یک در محدوده تخصصی خود به بررسی طرح ها و لوایح و سایر امور مرتبط با مجلس می‌پردازند. دوازده کمیسیون تخصصی مجلس عبارتند از: آموزش و تحقیقات، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، صنایع و معادن، عمران، قضایی و حقوقی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی.

به گزارش «تابناک»، تا کنون تکلیف هشت کمیسیون در مجلس مشخص شده، ولی انتخاب اعضای این کمیسیون ها در روزهای گذشته، یکی از چالشی ترین بحث های مجلس دهم تا به این روز بوده است، به گونه ای که بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که در انتخاب اعضا عدالت رعایت نشده و یک سیستم زیر پوستی در حال هدایت افراد برای تعیین اعضای کمیسیون هاست.

در این بین، به انتخاب اعضای دو کمیسیون بیش از سایر موارد انتقاد شده و بیشترین انتقادات نیز متوجه کمیسیون آموزش و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بوده است، البته کمیسیون صنایع مجلس نیز شباهت هایی به دو کمیسیون دیگر دارد.

برخی از نمایندگان جا مانده از این کمیسیون بر این اعتقاد هستند که بعضی از کسانی که داوطلب ورود به این کمیسیون ها بودند، با وجود داشتن تجربه و سابقه مرتبط، از ورود به این کمیسیون ها باز مانده اند و برخی دیگر با سابقه کمتر یا حتی بدون سابقه مرتبط به عضویت این کمیسیون‌ها درآمده بودند.

به هر حال این موضوع در مجلس در دو روز گذشته با واکنش های زیادی روبه رو شده و برخی از نمایندگان با دادن تذکرات مکرر به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به این موضوع بیان داشته اند، به گونه ای که هیأت رئیسه مجلس نیز اعتراضات را وارد دانسته و قول بررسی های مجدد را به نمایندگان معترض داده است.

اکنون خبرهای رسیده، حکایت از آن دارد که هیأت رئیسه مجلس، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است و تغییر در ترکیب اعضای فراکسیون های مجلس به احتمال زیاد در روزهای نزدیک عملی خواهد شد.

در همین ارتباط الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: به نظر می رسد، ما مشکلاتی را در آیین نامه داریم که باعث وقوع چنین اثراتی شده است، البته مشکل دیگری هم وجود دارد که آن هم نحوه اجرای آیین نامه است.

این نماینده در ادامه یادآور شد: گاه این دو موضوع دست به دست هم داده و باعث می شود، برخی افراد که هم دارای تحصیلات، تجربه و حتی سابقه نمایندگی مرتبط با یک کمیسیون ویژه ای هستند، از ورود به آن باز مانند و در عوض، افرادی که صلاحیت های لازم را ندارند و تازه وارد هستند یا تحصیلات مرتبط ندارند، وارد سیستم شوند.

این نماینده مجلس گفت: عموما این افراد با یکسری لابی های ویژه و برخی ارتباطات دوستانه، موفق می شوند مجموعه ای از آرا را از آن خود کنند. همان گونه که گفته شد، مقداری از این به مشکلات آیین نامه ای و مقداری نیز به خود افراد بستگی دارد.

این نماینده گفت: هم اکنون باید هر چه زودتر مشکلات آیین نامه برطرف شود و پس از آن با راهکار های دیگری مشکل را حل کرد.

وی در پایان افزود: حل مشکل کمیسیون ها، نخست با ریش سفیدی و ورود هیأت رئیسه قابل حل است. راهکار بعدی آن نیز اصلاح آیین نامه است که به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت و من فکر می کنم به زودی مشکلات دوستان در مجلس حل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار